Co zrobić ze starymi oponami?

W naszym cyklu poradnikowym dla kierowców pisaliśmy już m.in. o tym gdzie jest numer VIN pojazdu, a także jak wygląda pranie tapicerki samochodowej, gdy zdecydujemy się wykonać taki zabieg samodzielnie. Nadeszła pora zająć się i zużytymi oponami. Okazuje się, że stanowią one cenny surowiec wtórny, stąd też recykling wydaje się jak najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. Z kolei samo składowanie starych opon może stanowić poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Pojawienie się ognia na takim składowisku to niemal gwarancja katastrofy ekologicznej. Podczas spalania opon uwalniają się do atmosfery substancje wysoce szkodliwe zarówno dla człowieka, jak i całego środowiska.

Gdzie możemy oddać stare, zużyte opony?

Pozostawienie opon w zakładzie wulkanizacyjnym lub w serwisie, w którym dokonujemy wymiany opon, np. z letnich na zimowe, wydaje się najprostszym rozwiązaniem. Najczęściej zakłady tego typu współpracują z organizacjami, które to bezpłatnie lub za opłatą oferują odbiór zużytych opon do utylizacji. Największą w Polsce organizacją tego rodzaju jest Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku S.A.

Warsztat wulkanizacyjny za przyjęcie naszych starych opon może zażądać opłaty, jednak stawki nie są tutaj wygórowane, a my szybko i w prosty sposób możemy pozbyć się problemu.

Warto pamiętać, że starych opon nie możemy tak po prostu wyrzucić na śmietnik. Jeśli chcemy zająć się nimi sami, możemy udać się do PSZOK-u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych), gdzie przyjmowane bywają jednak jedynie opony samochodów osobowych (opony samochodów ciężarowych lub traktorów powinniśmy pozostawić w zakładzie wulkanizacyjnym). Bywają, ponieważ punkty te mają zazwyczaj jakieś z góry ustalone przez daną gminę limity odbioru opon, np. 8 sztuk rocznie. Tutaj z kolei możemy swobodnie pozostawić inne „problematyczne” wyposażenie samochodu, jak fotelik RWF, którego konstrukcja ucierpiała w wyniku wypadku, czy kolizji drogowej.

Trzeba w tym miejscu dodać, co mówią przepisy na temat składowania zużytych opon. Otóż zgodnie z ustawą o odpadach, opony i ich części nie mogą trafiać na składowiska. Dodatkowo, na podmioty wprowadzające na rynek opony nałożony jest obowiązek odzysku 75% wyprodukowanego tonażu. Oznacza to, że zużyte opony, które trafią do punktu odzysku, otrzymują w pewnym sensie drugie życie. Przepisy unijne wskazują tutaj na konieczność właściwego gospodarowania tego typu odpadami, które obejmuje m.in. przygotowanie do ponownego użycia (w przypadku opon będzie to bieżnikowanie), recykling, czy też unieszkodliwianie.

Recykling opon

Zastanawiając się, gdzie oddać lub sprzedać zużyte opony, warto rozważyć ich bieżnikowanie, które pozwoli na użytkowanie opon nieco dłużej. To rozsądne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli liczymy się z wydatkami finansowymi. Bieżnikowane opony są znacznie tańszych od tych zupełnie nowych.

Znaczniej bardziej popularnym rozwiązaniem dla zagospodarowania starych opon samochodowych jest jednak recykling materiałowy. Polega on na wykorzystaniu surowców odzyskanych z opon do produkcji nowych produktów. W każdej oponie znajduje się wiele cennych surowców, jak guma, elastomery, sadza, krzemionka, metale, tekstylia, plastyfikatory i dodatkowe związki chemiczne. Mogą być one z powodzeniem wykorzystywane z dalszych procesach produkcyjnych.

Utylizacja opon

Czasem możemy spotkać się z ogłoszeniami typu „przyjmę zużyte opony”. Pamiętajmy, aby zweryfikować, co w takim przypadku stanie się dalej z przekazanymi przez nas oponami. Utylizacja prowadzona jest jedynie przez przygotowane do takich zadań organizacje odzysku, a najpewniejszym rozwiązaniem jest zawsze pozostawienie zużytych opon w serwisie / warsztacie wulkanizacyjnym, czy też zawiezienie ich do gminnego PSZOK-u.

Warto pamiętać, że na rynku funkcjonuje wiele serwisów, które bezpłatnie odbierają stare opony w momencie, gdy zdecydujemy się dokonać wymiany opon właśnie w takim serwisie. Firmy tego typu najczęściej są serwisami partnerskimi Centrum Utylizacji Opon.