Masz do sprzedaży kilkuletnie auto. Zadbane, garażowane. Świetny stan techniczny, mały przebieg. Jest tylko jeden mały szczegół – samochód jest po naprawie. Choć po wizycie w warsztacie auto zostało przywrócone do całkowitej sprawności, ciąży na nim łatka – „powypadkowe”. W tym momencie automatycznie traci ono na wartości handlowej. Co to oznacza? W przypadku jego sprzedaży dostaniesz o wiele mniej niż za taki sam model, który na swoim koncie nie ma naprawy po wypadku.

Odszkodowanie za uszkodzenie samochodu: co obejmuje?

Jeśli ktoś uszkodził Twój samochód, możesz starać się o zwrot kosztów naprawy auta z ubezpieczenia OC sprawcy. Nie zmienia to jednak faktu, że powypadkowy samochód znacznie traci na wartości, a nawet najbardziej staranna naprawa nie będzie w stanie temu zapobiec. Jak się okazuje, nie musisz być jednak „przegranym”, bowiem oprócz zwrotu kosztów naprawy, przysługuje Ci odszkodowanie za utratę wartości rynkowej.

Jak uzyskać odszkodowanie za utratę wartości handlowej auta?

Uchwała Sądu Najwyższego wyraźnie mówi, że: „Odszkodowanie za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy pieniężnej, odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie”. Wobec tego utrata wartości handlowej pojazdu to nic innego jak różnica ceny sprzedaży, jaką możesz uzyskać za taki sam pojazd, który jest bezwypadkowy, a ten który ma już na swoim koncie kolizję i naprawę.

Odszkodowanie za utratę wartości handlowej: jak o nie walczyć?

Odszkodowanie za utratę wartości pojazdu po szkodzie nie jest wypłacane automatycznie i jest roszczeniem niezależnym od tego, w którym wnioskujemy o  pokrycie kosztów naprawy. Aby je uzyskać, sam musisz o nie zawalczyć, występując do firmy ubezpieczeniowej z należytym wnioskiem. W nim musisz wskazać, że samochód po wypadku jest wart mniej niż przed nim.

Co jednak w sytuacji, gdy ubezpieczyciel uzna, że odszkodowanie Ci się nie należy? Wówczas możesz skorzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy, który wyceni Twoje auto i oszacuje wysokość utraty wartości. Z gotową ekspertyzą powinieneś zwrócić się do towarzystwa w ramach reklamacji. Jeśli to jednak nie przyniesie skutku pozostaje Ci zwrócić się o pomoc do Rzecznika Finansowego, a w ostateczności skierować sprawę na drogę sądową.

Nierówna walka o odszkodowanie: kto ma prawo do świadczenia?

O odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu może wystąpić każdy kierowca. Jak się okazuje, nie każdy jednak ma szansę na otrzymanie takiego świadczenia. Choć przepisy prawne nie określają wieku samochodu, za który może należeć się odszkodowanie, istnieje jednak pewien dokument, na którym opierają się towarzystwa ubezpieczeniowe.

Największe szanse na uzyskanie odszkodowania mają właściciele nowych samochód, których  wiek nie przekracza 6 lat. Z czego to wynika? W obliczaniu wartości odszkodowania za utraconą wartość handlową pojazdu, towarzystwa posiłkują się Instrukcją Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów. To w niej znajdziemy zapis, że uszkodzony samochód osobowy nie może być starszy niż 6 lat. Zależność jest prosta – im pojazd młodszy wiekiem, tym różnica wartości handlowej jest większa. Czy to oznacza jednak, że właściciele starszych pojazdów nie mają szans na odszkodowanie?

Nie do końca. Instrukcja wskazuje jednak, że w wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość oszacowania ubytku wartości niezależnie od wieku pojazdu. Może się tak zdarzyć m.in. w przypadku szczególnej dbałości o stan techniczny auta czy niewielkiego przebiegu. Wyjątkiem, w którym właściciel auta nie ma szans na otrzymanie odszkodowania jest orzeczenie o szkodzie całkowitej.

[Widget_reklama_porownywarki]