OC Peugeot 208. Etapy rewolucji

Dwa wieki po Wielkiej Rewolucji Francuskiej następuje przełom na rynku samochodowym za sprawą nowoczesnych modeli Peugeota. Po rewolucji modelu 205 z 1983 roku, którą w sumie można by porównać do rewolucji przemysłowej za sprawą ilości sprzedanych przez Peugeota egzemplarzy – 5,3 mln, nastała epoka 206-tki. Model ten do dziś uznawany jest za niezawodne, tanie i atrakcyjnie stylistycznie auto. Jednak po spektakularnym sukcesie Peugeota 206, który stał się prekursorem zmian w stylistyce i podejściu do projektowania samochodów, przyszedł dla marki trochę słabszy czas, a mianowicie na rynek Francuzi wypuścili model 207. Słabszy, ponieważ koncern miał trudne zadanie, jakim było powtórzenie sukcesu 206-tki.

OC Peugeot 208. Skutki rewolucji

Obecnie produkowany model czyli Peugeot 208, bo o nim będzie mowa, zadebiutował w 2012 roku jako małolitrażowy samochód osobowy. Rewolucja francuska kojarzy nam się z gilotyną i w przypadku 208-ki też doszło do ścinania. O dziwo, wbrew panującemu trendowi na powiększanie kolejnych generacji, auto jest o całe 7 centymetrów krótsze od poprzednika, oferując jednocześnie więcej przestrzeni w środku. Brzmi zaskakująco, ale efekt ten osiągnięto poprzez zmianę zagospodarowania wnętrza oraz przeprojektowanie foteli, przez co są one smuklejsze i zajmują mniej miejsca. Bagażnik również jest większy od tego z poprzedniej wersji i oferuje standardowo 285 litrów, a po rozłożeniu tylnej kanapy 1075 litrów pojemności. To już całkiem przyzwoita ilość miejsca, więc można robić za półciężarówkę. Sam samochód dzięki downsizingowi, czyli zastąpieniu większego układu napędowego mniejszym o tych samych parametrach oraz ogólnemu odchudzeniu, stał się lżejszy w zależności od wersji i silnika od 110 do prawie 180 kg. To naprawdę sporo, co sprawia, że 208-ka nie jest tak ociężała jak wcześniejsza wersja.

OC Peugeot 208. Rewolucyjna stylistyka

Stylistyka 208-ki nawiązuje do większych modeli z gamy Peugeota, które już jakiś czas temu okazały się rewolucją w motoryzacji. Dowodem na to niech będzie fakt, że Peugeot 208, mimo podobieństwa do wcześniejszych rozwiązań nadal wygląda świeżo i zachwycająco. Zarówno światła, jak i maska oraz grill nawiązują do reszty modeli, ale jednocześnie auto wygląda o wiele oryginalniej niż bezpośredni poprzednik. Stronnictwo Peugeota ściga się w tej kwestii z innym francuskim liderem Citroenem. Wersja trzydrzwiowa różni się znacząco przetłoczeniami z boku od wersji pięciodrzwiowej i wypada bardziej dynamicznie. Jedyne, do czego można się przyczepić, to zderzak z tyłu wyglądający jak zwisający zza parawanu bebech podstarzałego plażowicza.

OC Peugeot 208. Rewolucja we wnętrzu

Wnętrze auta zaskakuje, ponieważ w środku spotykamy się z nowym rozwiązaniem inżynierów z koncernu PSA. Od razu rzuca się w oczy mniejsza kierownica i zegary usytuowane wyraźnie wyżej, niż byliśmy do tego przyzwyczajeni. Podobna sytuacja ma się w przypadku panelu sterowania, który jest wysunięty w stronę kierowcy i pasażera oraz podniesiony. Zabiegi te mają zwiększyć bezpieczeństwo poprzez fakt, iż kierowca nie odrywa wzroku od drogi. Czy udało się to Francuzom? Nie w każdym przypadku, ponieważ niektórzy kierowcy narzekają, że nie mogą ustawić kierownicy tak, aby nie zasłaniała zegarów. Co do wykończenia wnętrza, to wyprzedza ono swoją klasę i jest generalnie bardzo chwalone. W środku nie ma ordynarnych plastików, a same elementy nie trzeszczą na dziurach jak wóz drabiniasty.

OC Peugeot 208. Rewolucyjne osiągi?

Pod maską Peugeota 208 mamy do wyboru kilka jednostek benzynowych 1.0 VTi 12V 68 KM, 1.2 VTi 12V 82 KM ,1.4 VTi 16V 95 KM, 1.6 VTi 16V 120 KM oraz 2 silniki wysokoprężne 1.4 HDi 68 KM oraz 1.6 HDi 92 i 115 KM, tak więc każdy znajdzie odpowiednią jednostkę dla siebie. Idealnie, gdy będzie ona kompromisem pomiędzy zamierzonymi osiągami, a niskim zużyciem paliwa. I tak, jeżeli chodzi o silniki wysokoprężne, to średnie zużycie paliwa przez użytkowników waha się pomiędzy 4,5 l na 100 km przy wersji 1.4 do około 4,8 -5 l przy mocniejszej wersji. Wyniki te są naprawdę dobre.

Benzynowe jednostki standardowo będą bardziej paliwożerne i ich spalanie w zależności od pojemności i oczywiście techniki jazdy waha się między niecałymi 6 litrami w najsłabszej wersji, a około 7-75 litrami w wersji 120 konnej.

A czy pojawiają się jakieś negatywne skutki rewolucji? Niestety tak. Z minusów, jakie użytkownicy wskazują jako szczególnie irytujące, wymienić trzeba skrzynię biegów. Zdecydowanie nie jest ona precyzyjna i trzeba się przyzwyczaić zarówno do jej pracy jak i długich ruchów dźwignią, aby kolejne biegi zaskoczyły. Bolączką Peugeota 208 jest także wyciszenie, które mogłoby być lepiej wykonane. Szczególnie możemy dochodzić do tego wniosku przy autostradowych prędkościach. Istotna też jest słabsza praca zawieszenia na wyboistych drogach. No i na koniec największy minus, czyli stosunek jakości do ceny, bo 208-ka wydaje się relatywnie droga. Jednakże użytkownicy zauważają nie tylko minusy. Doceniają w tym samochodzie przede wszystkim wygląd, jakość karoserii oraz ergonomię wnętrza.

208-ka jest niewielka, więc kierowcy chwalą ją sobie jako doskonały samochód miejski. Wielu nabywców bez wahania powtórzyłoby swój zakup. Model jest ciekawą propozycją za względu na dobre materiały i fakt, że wszystko w aucie jest w zasięgu ręki.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC Peugeot 208?

Wybierając ubezpieczenie OC, obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych bez względu na wiek, płeć i poglądy polityczne, należy kierować się głównie ceną. Zakres ubezpieczenia OC regulowany jest ustawowo, zatem każdy ubezpieczyciel ma obowiązek oferować to samo. Nie ma sensu przepłacać. Używając porównywarki ubezpieczeń Mfind.pl, sprawdziliśmy, jakie propozycje dla posiadaczy Peugeot 208 z 2012 roku mają ubezpieczyciele.

Ile za ubezpieczenie OC Peugeot 208 z 2012 roku zapłaci doświadczony kierowca?

Nasz przykładowy kierowca dobiega czterdziestki, prawo jazdy ma od kilkunastu lat. Jeździ bezszkodowo, za co przysługuje mu 60% zniżki. Samochodem wozi rodzinę, zatem jest ostrożny i przewidujący na drodze. Właśnie takich kierowców cenią towarzystwa ubezpieczeniowe. Jednak stawki OC dla doświadczonego kierowcy, właściciela Peugeot 208 są różne ze względu na miejsce zamieszkania. Oceniając ryzyko ubezpieczeniowe, TU bazują na policyjnych statystykach. Tam, gdzie częściej dochodzi do wypadków, ubezpieczenie OC jest droższe.

Przejdźmy do konkretów.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin429 złLink4
Olsztyn473 złLink4
Tarnów385 złBenefia
Zakopane384 złLink4

Inne propozycje ubezpieczenia OC Peugeot 208 z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Lublina:

Przykładowe propozycje ubezpieczenia OC Peugeot 208 z 2012 roku dla doświadczonego kierowcy z Olsztyna:

Ile za ubezpieczenie OC Peugeot 208 z 2012 roku zapłaci młody kierowca?

Młodzi kierowcy nie mają lekko. Zanim nabiorą doświadczenia i pokory na drodze, zaliczą zapewne niejedną stłuczkę i kolizję. Jako że są osobami podwyższonego ryzyka, ubezpieczyciele słono każdą im płacić za OC – średnio drugie tyle, co doświadczonym kierowcom. Nie ma zmiłuj. Trzeba zacisnąć zęby, znaleźć najtańsze OC (porównywarka OC Mfind.pl zaprasza) i jeździć bezszkodowo przez kilkanaście lat, a potem będzie już z górki.

MiastoStawka OCU kogo najtaniej
Lublin924 złLink4
Olsztyn1021 złLink4
Tarnów878 złAviva
Zakopane821 złLink4

Przykładowe propozycje ubezpieczenia OC Peugeot 208 z 2012 roku dla młodego kierowcy z Tarnowa:

Inne oferty ubezpieczenia OC Peugeot 208 z 2012 roku dla młodego kierowcy z Zakopanego: