Światła do jazdy dziennej, czyli jakie?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym dokładnie są światła do jazdy dziennej. Jeśli zaglądasz do Akademii dla kierowców mfind, z pewnością dokładnie już wiesz, jak rozróżnić m.in. światła pozycyjne oraz światła mijania. W artykule Prawidłowe ustawienie świateł mijania – abyś wiedział, dokąd jedziesz pisaliśmy także o tym, jak istotne jest właściwe ustawienie świateł w samochodzie – ma to znaczenie zarówno dla naszego bezpieczeństwa, jak i komfortu jazdy. Przyszła więc pora na światła dzienne.

Światła do jazdy dziennej – inaczej światła DRL, co jest skrótem od daytime running lights – mają zapewnić lepszą widoczność samochodu dla kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Stąd lampy tego typu nie służą do oświetlania drogi. Światła do jazdy dziennej stanowią w pewnym sensie odpowiedź producentów samochodów na wymóg związany z nakazem poruszania się przez cały rok z włączonymi światłami mijania, niezależnie od pory dnia. O co dokładnie chodzi? Otóż ciągłe korzystanie ze świateł mijania może wiązać się m.in. ze wzrostem kosztów eksploatacyjnych, większym zużyciem paliwa czy dodatkowym obciążeniem akumulatora. Wprowadzenie lamp DRL rozwiązało ten problem, ponieważ światła te:

  • poprawiają widoczność na drodze, nie oślepiając jednocześnie innych kierowców (odpowiednia barwa światła),
  • zwiększają bezpieczeństwo,
  • zużywają niewiele prądu, więc nie są zbyt dużym obciążeniem dla akumulatora,
  • nie wpływają znacząco na zużycie paliwa,
  • są rozwiązaniem oszczędnym.

Jakie światła do jazdy dziennej wybrać?

Jeśli nasz samochód nie został fabrycznie wyposażony w lampy DRL, możemy to zrobić we własnym zakresie. Jakie światła do jazdy dziennej wybrać? Do wyboru mamy dwa rozwiązania. Pierwsze obejmuje standardowe lampy LED do jazdy dziennej, a wśród nich:

  • światła do jazdy dziennej prostokątne,
  • światła do jazdy dziennej okrągłe,
  • oczka LED.

Spośród wymienionych propozycji największą popularnością wśród kierowców cieszą się lampy prostokątne i okrągłe, które wyróżniają się ciekawą estetyką i nieskomplikowanym montażem.

Drugie z rozwiązań dostępnych na rynku to lampy dwufunkcyjne montowane w miejscu lamp przeciwmgłowych. Jednak niezależnie od tego, na jaki typ lamp dziennych się zdecydujemy, istotne jest, aby wybrane rozwiązanie spełniało odpowiednie kryteria określone w przepisach. Są to:

  • homologacja – jeśli światła nie posiadają oznaczenia E wraz z numerem oraz oznaczenia RL (określa typ reflektora), taki zestaw nie będzie spełniał wymogów prawnych, a korzystanie z niego może skutkować nawet otrzymaniem mandatu;
  • miernik strumienia świetlnego, czyli lumen (najlepiej o wartości ok. 800);
  • żarówki LED wyposażone w stabilizator napięcia;
  • metalowa, hermetyczna obudowa z radiatorem;
  • odpowiedni poziom wodoszczelności (najlepiej IP 67).

Zastanawiając się, jakie światła do jazdy dziennej wybrać, warto postawić na zestawy wysokiej jakości z homologacją. Dobrze zamontowane i używane zgodnie z przeznaczeniem będą bezpiecznym rozwiązaniem zarówno dla nas, jak i innych kierowców.

Światła mijania a dzienne

Światła dzienne nie służą do oświetlania drogi – to zadanie zarezerwowane dla świateł mijania. Różnica pomiędzy lampami jest tu więc wyraźna – światła dzienne poprawiają jedynie widoczność samochodu. Co bardzo ważne, światła do jazdy dziennej mogą być przez nas użytkowane zamiast świateł mijania, ale tylko od świtu do zmierzchu i przy normalnej przejrzystości powietrza. Co jeszcze cechuje światła DRL? Z pewnością fakt, że montowane są jedynie z przodu auta. Ponadto nie można ich używać podczas jazdy w tunelu.

Światła do jazdy dziennej – przepisy

Co mówią przepisy w zakresie użytkowania lamp DRL? Podstawowym oświetleniem w samochodzie, niezależnie od pory dnia i sytuacji, są światła mijania. Posiadanie świateł do jazdy dziennej nie jest obowiązkowe dla kierowców, jak chociażby ubezpieczenie OC. Jednak ze względu na fakt, że to opcja generująca oszczędności i poprawiająca bezpieczeństwo na drodze, warto je samodzielnie zainstalować, jeśli nasze auto nie posiada takiego wyposażenia.

Art. 51 Kodeksu drogowego wskazuje, że w czasie od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, możemy używać świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania.