Dodatkowo Octavie to naturalny wybór w przypadku aut firmowych – od przedstawicieli handlowych po menedżerów średniego szczebla. Efekt to powszechna popularność auta, które nabrało szczególnej popularności po tym, jak z symbolu czeskiej motoryzacji stały się jednym z flagowych produktów Volkswagena.

Ścisłe związki obu marek wcale nie sięgają wyłącznie ostatnich lat, kiedy Škoda Octavia stała się wręcz naturalną kopią aut Volkswagena. Od pierwszych lat Octavie powstawały bowiem na bazie Golfa – za pełnym porozumieniem z Niemcami. Różnica między Octavią sprzed dekad a tę z początku lat 2000 i dzisiejszą polega na dopracowaniu. Im nowszy model, tym bardziej jego stylistyka, wygląd i ogólne wrażenie jest korzystniejsze.

Każda z czterech generacji Octavii była w swoim czasie bestsellerem. Pierwsza linia z lat 1996-2010 to typowy standard, który na rynku motoryzacyjnym nie wyróżniał się niczym poza doskonałą – względem aut zachodnich – ceną. Škoda Octavia II – roczniki 2004-2013 – pokazywały dobitnie, że można całkiem nieźle nawiązać nią do flagowców Volkswagena. Potwierdziła to generacja III – produkowana od lat 2013 do dziś. A model z kolekcji czwartej to już całkowity przeskok jakościowy.

Czytaj także: Używana Skoda Octavia II (2) – czy warto, jaki silnik, modele

Skoda Octavia a możliwości silnika

Skupiając się na nowszych modelach Octavii – a więc wykluczając archaiczną generację z lat 90. – widać sporą różnorodność wariantów silnika, już w modelach z początku XXI w. Wtedy Octavia wypuściła na rynek modele, wśród których do wyboru było aż 11 silników benzynowych i sześć wariantów Diesla. Rozpiętość pojemności i mocy? Ogromna! Tylko w benzynie było to opcje 1.4 przy 60, 75 i 80 KM, ale również warianty 1.8 z silnikiem 150- i 180-konnym. Bardzo popularne dziś modele Octavii z III wersji – np. Liftback Facelifting – to również konsekwentne trzymanie się zasady, że klient musi mieć spore możliwości wyboru. Z jednej strony, w przypadku benzyny sięgnąć może po niewielkie pod względem mocy warianty 1.0 115 KM czy 1.2 TSI 85 KM. Jeśli potrzebuje wariantu mocniejszego, TSI 1.5 lub 1.8 czy 2.0 zapewnia mu analogicznie 150, 180 lub 190 KM.

Również w kontekście Diesla wybór jest niemały, choć z założenia ograniczony do mocniejszych jednostek. Najsłabsze parametry ma silniki 1.6 TDI 90 KM, ale dominują opcje 150 i 184-konne.

Analizując warianty silników w Octavii, trzeba pamiętać nie tylko o samych parametrach, ale również ogólnej ocenie wytrzymałości. Czeski producent z założenia tworzy je z myślą o wykorzystaniu głównie służbowym. Są więc testowane pod kątem odporności na duże ilości kilometrów oraz – nie ukrywajmy – tzw. ciężką nogę. Oczywiście kupując używaną Octavię, warto zainteresować się jej historią, niemniej można zakładać, że nie jest to auto tak delikatne i mało odporne na zużycie, jak niektóre modele zachodnie.

Możliwe usterki Skody Octavia

Sięgając jeszcze do lat 90., Škoda Octavia była autem, które nie budziło większych emocji w kontekście awarii silnikowych, ale mogło irytować problemami elementów wyposażenia, a przede wszystkim fatalnym stanem blachy. Charakterystyczny widok pierwszej generacji Octavii, która miała zżartą przez rdzę klapę bagażnika, stał się już standardem.

Dziś spostrzeżenia kierowców użytkujących Škodę Octavię są zwykle diametralnie inne. Wyposażenie auta dopracowano do poziomu, który w niczym nie ustępuje modelom Volkswagena. Również trwałość elementów zewnętrznych się znacznie poprawiła. Rzadko pojawiają się uwagi do silnika czy właściwości jezdnych – często wynikają one jednak nie z problemów fabrycznych, ale faktu, że Octavia, jako typowy samochód służbowy, jest wykorzystywana w sposób ponadprzeciętny – taka eksploatacja musi przekładać się na trwałość poszczególnych podzespołów. Ogólnie można jednak przyjąć, że jeśli Škoda Octavia ma być tanim autem klasy C i zapewnić trwałość oraz łatwy dostęp do części zamiennych, czeski samochód będzie bardzo dobrym wyborem.

Ile kosztuje ubezpieczenie Skody Octavia?

Škoda Octavia, dzięki swojej niebywałej popularności, należy do najchętniej ubezpieczanych samochodów w Polsce. Widać to oczywiście po liczbie ofert zapewnianych przez towarzystwa. Zauważyć można bardzo duże zbliżenie cen polis zapewnianych przez poszczególne marki. Jeśli ubezpieczającym będzie 50-latek, który mieszka na co dzień w Poznaniu i chce wykupić OC – bez dodatkowej ochrony – dla swojej 3-letniej Octavii 1.5, ma spory wybór.

Jeśli jednak auto do ubezpieczenia – wyłącznie pod kątem OC – będzie diametralnie inne i starsze, ceny polisy wzrosną. Gdyby ten sam 50-letni kierowca chciał ubezpieczyć nie Octavię, która całkiem niedawno wyjechała z salonu, ale 16-letni model o sporym przebiegu, wyceny towarzystw ubezpieczeniowych są nieco wyższe.

Czytaj także: Szukasz najtańszego ubezpieczenia OC dla Skody Octavii? Znajdziesz je tutaj!