Samochody stare i od lat nieprodukowane. Wciąż jednak warte uwagi. Niezawodność i solidna konstrukcja, to obok niskich kosztów użytkowania ich największe zalety. Są też marki, których na naszym rodzimym podwórku nie znajdziemy, choćbyśmy bardzo chcieli. Ale są też takie, o których nawet nie wiemy… bo ich historia zakończyła się dziesiątki lat temu. W międzyczasie rynek motoryzacyjny zalały kolejne modele, które z większym lub mniejszym sukcesem, wypełniły powstałą lukę. Coś się kończy, coś zaczyna. Dziś jednak powiemy sobie o tym, co skończyło się bezpowrotnie – samochody, których już nie ma.

Pontiac

Pontiac – bardziej lub mniej znany amerykański producent samochodów, którego okres największej świetności przypadł na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. O ile dzieła początkowej działalności nie obiły się szerokim echem, tak kilka samochodów dość wyraźnie zapisało się w historii motoryzacji. Na czele niezbyt długiej listy znajdziemy kultowe Pontiac GTO czy Firebird. Wrażenie swego czasu robił także niewielki Pontiac Fiero, który stał się bazą dla replik Ferrari. Co ciekawe strategia koncernu zakładała głównie produkcję aut sportowych… Coś jednak poszło nie tak i swego czasu pod szyldem marki dostępny był na przykład Suzuki Swift. Upadek marki Pontiac podyktowany był kryzysem finansowym i koniecznością cięcia kosztów w General Motors. Ostatnie auto tej marki zjechało z taśmy produkcyjnej pod koniec 2009 roku.

Pontiac

Triumph

…aby nie było żadnych niedopowiedzeń, konkretniej – Triumph Motor Company. Początkowo jednak  Triumph Cycle Company, który produkował rowery. Początek produkcji samochodów przypada na lata dwudzieste XX wieku. Przez ponad 60 lat działalności, marka poza klasycznymi sedanami, zapisała się w historii motoryzacji dzięki sportowym roadsterom. Słynny Triumph Spitfire, produkowany w latach 1962-1980, dzięki ponadczasowej sylwetce, a jednocześnie klasycznej formie, został zapamiętany jako model wyprodukowany w ponad 300 tysiącach egzemplarzy. Ostatnie auto pod marką Triumph zostało wyprodukowane w 1984 roku. Dziś właścicielem jest BMW.

Hummer

Choć pod oficjalną nazwą karierę swą rozpoczął w 1992 roku, to zdążył zostawić swój ślad w historii motoryzacji. Powstał po przekształceniu AM General, która zasłynęła z produkcji cywilnej wersji wojskowej terenówki. Sama nazwa Hummer pochodzi od nazwy Humvee i była potoczną nazwą nadaną przez żołnierzy armii amerykańskiej pojazdowi wielozadaniowemu HMMWV – Hummer H1. Ten ogromny, toporny i wolny pojazd stał się najbardziej rozpoznawalnym autem terenowym w historii tej marki. Był niski i miał takie gabaryty, że umożliwiał sprawną jazdę jedynie po wyjątkowo szerokich ulicach. Nieco później General Motors ruszyło z produkcją ucywilizowanego H2, który w widoczny sposób nawiązywał do pierwowzoru. W 2008 roku marka przegrała jednak z kryzysem finansowym. Według niektórych, gdyby Hummer utrzymał się na rynku, dziś mógłby być czołowym producentem SUV-ów.

Hummer

Oldsmobile

Niektórzy być może nawet o niej nie słyszeli. Tymczasem marka ma swój początek już w roku 1897 i jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw w całej branży samochodowej. Oldsmobile zostawiła niemały wkład w historię motoryzacji. Firmę założył Ransom E. Olds, który był pierwszym masowym producentem samochodów w USA. Oldsmobile zasłynęły jako auta, które wprowadzały na rynek nowe rozwiązania technologiczne. W historii zasłynął Curved Das, który w 1901 roku stał się pierwszym autem w historii wytwarzanym na taśmie produkcyjnej. Następca – Toronado – to pierwsze amerykańskie auto z przednim napędem. Ostatni model z logo tej marki zjechał z taśmy produkcyjnej w kwietniu 2004 roku. Jednak definitywny koniec przedsiębiorstwa datuje się na 2009 rok, kiedy ostatni samochód Oldsmobile, na którym podpisali się wszyscy pracownicy fabryki, trafił do muzeum.

Oldsmobile

Saab

Szwedzka marka, która swoją historię rozpoczęła w 1937 roku od produkcji samolotów. Po II wojnie światowej, kiedy w lotnictwie zapanował kryzys, poszukiwano nowej przestrzeni, w której koncern mógłby rozpocząć swoją działalność. Padło wówczas na samochody. Produkowane były w latach 1947–2011. Pierwszym autem marki Saab był prototyp Ursaab intensywnie testowany w tunelu aerodynamicznym. W 1990 roku Saab przeszedł na własność General Motors. Początków problemów Saaba możemy jednak dopatrywać się w momencie sprzedania marki firmie Spiker. Po wielu zawirowaniach zaprzestano produkcji aut, a marka trafiła w ręce spółki NEVS. Co najciekawsze, ta miała wznowić produkcję Saabów, jednak wówczas napotkała sprzeciw z grupy Saab Group, która rościła sobie prawa do nazwy. Niedługo potem Saaby powróciły w postaci samochodów elektrycznych, które sprzedawane są już właśnie pod nazwą NEVS, w efekcie czego popularne auta ze Szwecji w rzeczywistości pochodzą z Chin.

Saab Ursaab

Maybach

Słysząc tę nazwę, pierwsze co przychodzi na myśl to luksus, na który mogą sobie pozwolić jedynie wybrani. Jednak początkowo firma, która jest kojarzona jedynie z produkcją samochodów, zajmowała się silnikami, które trafiały m.in. do samolotów i sterowców. Początek firmy datowany jest na 1909 rok. Jednak pierwsze auto tej marki, Maybach W1, to dopiero rok 1919. Zaczęto od pojedynczego auta, aby przetestować nowe technologie. Modele takie jak DS8 Zeppelin czy SW38 uważane były za jedne z najdroższych i najbardziej prestiżowych aut tamtych lat. To, co zasługuje na szczególną uwagę, to ich waga – około 2,8 tony, a to oznaczało, że aby prowadzić luksusową limuzynę np. w Niemczech wymagane było prawo jazdy uprawniające do kierowania ciężarówkami. Czy stanowiło to problem? Niezbyt wielki. Ten, kogo stać było na Maybacha, miał też własnego, prywatnego szofera. Po wojnie fabryki Maybacha zamilkły, a na nowy model trzeba było czekać aż do 2002 roku. O problemach koncernu świat usłyszał po raz pierwszy w 2011 roku. Wówczas głoszono problemy finansowe. Dokładnie 3 lata później pojawiła się szansa na reaktywację… Maybach powrócił, ale w nieco odmienionej formie, a mianowicie – luksusowej wersji modela Mercedesa.

Mercedes Maybach