1. Jak wybrać model samochodu
Fora i serwisy internetowe pełne są dyskusji o tym, które modele samochodów najlepiej nadają się do zamontowania instalacji gazowej. Warto więc zainteresować się tematem przed kupnem samochodu, który zamierzamy przerobić na zasilanie LPG. Prawda jest jednak taka, że w praktyce nie istnieje model którego nie dałoby się przerobić. Jest to wyłącznie kwestia odpowiedniego rodzaju instalacji i profesjonalnego montażu. Ale – im bardziej skomplikowana instalacja, tym wyższa cena, więc w pewnych modelach cała operacja jest po prostu nieopłacalna.
2. Montaż instalacji – ważna sprawa
Jeśli masz do wyboru kupno używanego auta z instalacją gazową (najtańszy samochód na gaz kupisz już za 2-3 tysiące złotych) lub instalowanie jej we własnym zakresie – wybierz raczej tę drugą opcję, by mieć kontrolę nad jakością układu LPG, który zostanie zamontowany w samochodzie. Popularne stają się też auta z fabrycznie zamontowanym układem LPG. Coraz więcej firm ma je w swojej ofercie. Powiedzmy sobie wprost, samochody na gaz są w naszym kraju bardzo popularne.
Szukając warsztatu, który zainstaluje Ci gaz, nie kieruj się wyłącznie jak najniższą ceną. Znajdź dobrego i sprawdzonego fachowca. Jeśli dobrze wykona on swoją pracę, instalacja posłuży Ci bez większych awarii przez długie lata. Opinii poszukaj wśród znajomych i w Internecie. Niektóre warsztaty preferują samochody określonych marek – weź to pod uwagę.
3. Serwis – o czym musisz pamiętać
Samochód z instalacją gazową musisz poddawać corocznemu przeglądowi technicznemu. Zapłacisz za niego ok. 50% więcej niż za przegląd klasycznego samochodu osobowego. Nową instalację musisz też zarejestrować w Wydziale Komunikacji i ponieść związane z tym koszty. Jeśli kupisz tanie auto na gaz może się okazać, że sama instalacja LPG wymaga gruntownego serwisu, a to pociąga za sobą spore wydatki.
Dobre auto na gaz wymaga, byś raz na 10 – 15 tys. kilometrów wymień filtr gazu, zweryfikuj szczelność instalacji oraz za pomocą komputera diagnostycznego sprawdź, czy nie pojawiają się zapisy o błędach działania np. sterownika. Co 60 tys. km sprawdzaj wtryskiwacze, co 100 tys. km wymieniaj reduktor i listwę wtryskową.
Pamiętaj też, że homologacja butli, którą otrzymasz w chwili jej instalacji, jest ważna przez 10 lat. Po tym okresie możesz ją przedłużyć (maksymalnie o kolejne 10 lat), choć w praktyce taki zabieg jest bardzo mało opłacalny i lepiej wymienić butlę na nową.
4. Samochód na gaz – jakie są wady?
Największą zaletą jest oczywiście niższy koszt eksploatacji. Docenią go przede wszystkim kierowcy, którzy każdego dnia pokonują samochodem wiele kilometrów. A jakie są wady tego rozwiązania? Po pierwsze inwestycja, którą musisz ponieść, by doczekać się zwrotu.
Sporą niedogodnością jest ograniczenie powierzchni bagażnika przez butlę gazową. Montując instalację masz do wyboru butlę w kształcie walca, która zajmuje spory fragment bagażnika, lub butlę, która wypełnia przestrzeń przeznaczoną na koło zapasowe. I choć ta druga opcja ma więcej zwolenników, bo butli nie widać, trzeba pamiętać, że brak koła zapasowego również może być uciążliwy.
Wadą będzie z pewnością częstsza konieczność tankowania. Samochód zużywa zwykle ok. 20% więcej gazu niż benzyny, a pojemność butli nie jest zbyt wielka. Dlatego zmuszony jesteś do częstszych wizyt na stacjach benzynowych, co może być trudne, szczególnie na zachodzie Europy. Tam jazda na ‚auto gaz’ nie jest tak popularna, więc i stacji z gazem znajdziemy mniej. Szczególnie ciężko o nie w Skandynawii i Hiszpanii. Dodatkowo, jeśli wybierasz się za granicę autem na gaz, zabierz ze sobą adapter pozwalający na zatankowanie. Wcześniej sprawdź model, jaki obowiązuje w danym kraju, bo w całej Europie jest ich kilka.
Irytujący dla kierowców może być zakaz parkowania aut z instalacją gazową na parkingach podziemnych. Choć oficjalnie ta kwestia nie jest zakazana przez prawo drogowe ani pożarnicze, wielu zarządców budynków i osiedli wprowadza takie regulacje. Wtedy samochód na gaz LPG musimy zaparkować w innym miejscu.
5. Powiedz o instalacji ubezpieczycielowi
Zawierając polisę AC poinformuj ubezpieczyciela, że masz w aucie instalację LPG. W przeciwnym razie możesz mieć kłopoty z odzyskaniem odszkodowania za zniszczoną instalację (np. w stłuczce drogowej) i będziesz musiał z własnej kieszeni opłacić jej naprawę.
Generalne przekonanie głosi, że montaż instalacji LPG podnosi cenę ubezpieczeń samochodowych (OC i AC). Ubezpieczyciele zakładają, że ten, kto montuje gaz, sporo jeździ, jest więc bardziej narażony na wypadek czy kolizję. Poza tym, montaż instalacji podnosi wartość auta, czyli automatycznie także sumę ubezpieczenia. Warto więc porównać oferty kilku firm ubezpieczeniowych i wybrać tę najkorzystniejszą. Zajrzyj na naszą przeglądarkę mfind.pl.
[Widget_reklama_porownywarki]
Podsumowanie
- Nie kupuj auta z instalacją LPG, lepiej zamontuj ją sam, a jeśli kupujesz pojazd z taką instalacją, sprawdź jej stan - najlepiej w dobrym serwisie.
- Rozważ koszty inwestycji i ile będziesz jeździł. Jeśli planujesz często jeździć za granicę, instalacja może utrudnić Ci podróże.
- Instalacja LPG może podnieść cenę ubezpieczenia. Sprawdź oferty!
Autor artykułu: Karolina Świdrak
Z wykształcenia psycholog i dziennikarz. Lubi pisać o ludziach i tym, co czyni ich życie lepszym i łatwiejszym. Swoje teksty publikuje w różnych miejscach w internecie. Po godzinach gotuje i zwiedza świat na dwóch kółkach.
Proszę podać instalacje do wtrysków w nowym BMW piezoelektryczny,lub wtrysk podwójne,chętnie skorzystam
Czas zwrotu instalacji wcale nie musi być długotrwały. Zdarzają się przypadki, że w niespełna pół roku kierowcy mają już zwróconą instalację. Wszystko zależy ile km pokonamy i ile zapłacimy za montaż instalacji. Moja instalacja BRC sq32 kosztowała w granicach 2,8 tys. Zwróciła mi się po 10 miesiącach.
Na początku pieprzyli że gaz zły da silnika , aby kupować benzynę bo dobra , dal i ich kieszeni, teraz gdy już to nie działa dowalić OC , a ja mam was w d…pie i tak będę jeździł
Gaz daje same plusy, tylko chodzi o to, by został zamontowany dobrze, solidnie, w dobrym osprzęcie.
wiem z własnego doświadczenia, że warto stawiać na jakość. Montaż gazu w moim przypadku miałam miejsce w [reklama].
Od tamtej pory jeżdżę wyłącznie na gazie i uważam, że to jest komfort nie tylko dla mnie , ale również dla mojego portfela.
Nie rozumiem stwierdzenia „Nie kupuj samochodu z instalacją, zamontuj ją sam”. Przecież jak ktoś przed nami zamontował dobrą instalację w porządny sposób to czemu by nie? Chyba raczej powinno być „Sprawdź instalację która jest w samochodzie w dobrym warsztacie który się na tym zna”
To stwierdzenie odnosi się do większości użytkowników, którzy mogli nie mieć styczności z tą instalacją, co w tym przypadku często z naszych obserwacji doprowadzało do niekorzystnego zakupu i spowodowało stratę finansową, ponieważ naprawa starej instalacji kosztowała niekiedy tyle, co samo zamontowanie nowej 🙂
Pozdrawiam