Cieszy sam fakt rosnącej świadomości ubezpieczeniowej Polaków. Jednak największe wrażenie robi liczba osób, które w  2018 roku skorzystały z dobrowolnych ubezpieczeń, a konkretniej z usług assistance. 2,3 mln Polaków – w skali całego kraju wydaje się mało? Być może. Jednak w ciągu ostatnich 5 lat, liczba ta wzrosła ponad dwukrotnie. Największym uznaniem cieszy się oczywiście assistance komunikacyjne. Więcej o upodobaniach Polaków względem assistance znajdziemy w raporcie „Rynek usług assistance widziany oczami klientów”. Badanie zostało zrealizowane przez Ipos na zlecenie Mondial Assistance.

Rynek ubezpieczeń w Polsce…

… jest rynkiem stosunkowo młodym. Na przestrzeni lat świadomość ubezpieczeniowa Polaków znacznie wzrosła, jednak nadal sporo brakuje nam do średniej europejskiej. Blisko co dziesiąty Polak nie ma żadnego ubezpieczenia. Dlaczego? Większość z nas uważa, że są one po prostu za drogie. Jeszcze inni swoją decyzję będą tłumaczyć tym, że wszelkie ryzyko w życiu podejmuje świadomie, albo ochrony po prostu nie potrzebuje, bo nic złego zdarzyć się nie może. Są też bardziej skrajne przypadki, czyli takie, w których swoją świadomą decyzję o braku ubezpieczenia będziemy tłumaczyli tym, że ochroną na wypadek różnych zdarzeń… te zdarzenia możemy po prostu na siebie ściągnąć.

Patrząc prawdzie w oczy – jako kierowcy jesteśmy zmuszeni do obowiązkowego ubezpieczenia OC i niechętnie, ale go kupujemy. Inne, dobrowolne ubezpieczenia traktujemy jako zło (nie)konieczne. I właśnie w obliczu takiego podejścia, statystyki mówiące o liczbie osób decydujących się na skorzystanie z usług assistance naprawdę cieszą.

Assistance komunikacyjne na pierwszym miejscu

Nie jest zaskoczeniem, że największym powodzeniem cieszy się assistance komunikacyjne (74 proc. respondentów). Stłuczka, awaria akumulatora, brak benzyny czy chociażby zatrzaśnięcie kluczyków w samochodzie – z tym spotkać może się nawet najbardziej wytrawny kierowca. To właśnie w takich przypadkach usługi assistance cenimy sobie najbardziej. Nieco mniejszą popularnością cieszy się assistance medyczne (73 proc. ankietowanych) obejmujące domowe wizyty lekarskie czy rehabilitacje. Według badania Ipos, na trzecim miejscu znalazło się assistance turystyczne (65 proc.), które zapewnia pomoc np. w organizacji leczenia podczas zagranicznej podróży, zagubionego bagażu czy opóźnionego lotu. Zaraz za podium, na miejscu czwartym, uplasowało się assistance domowe, które pomoże w przypadku awarii domowej i zapewni wsparcie fachowca.

57 proc. respondetów wskazało assistance domowe jako to o największej wartości. To wzrost aż o 10 proc. w porównaniu do 2017 roku. Ten rodzaj usług, może nie jest jeszcze tak popularny, jak assistance dla samochodu, ale z roku na rok coraz więcej Polaków zaczyna dostrzegać te usługi i je cenić –  podsumowuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

Ubezpieczenie assistance krótkoterminowe: wszystko, co musisz wiedzieć

Co to jest assistance i jaką pomoc zapewnia?

Zacznijmy jednak od początku, a konkretniej – czym jest assistance? Pytanie niby błahe, tymczasem okazuje się, że jeszcze nie tak dawno znakomita większość z nas nie wiedziała, z jakich usług może skorzystać w ramach pakietu assistance. Nic więc dziwnego, że na pomoc tego typu się nie decydowaliśmy. Jednak świadomość samego assistance, jak i całego rynku ubezpieczeniowego rośnie z roku na rok. Okazuje się, że dziś świadomość istnienia tego rodzaju usług oraz zrozumienie ich zakresu deklaruje już 81 proc. Polaków.

    Assistance to dobrowolne ubezpieczenie, które ma na celu zapewnić osobie ubezpieczonej określony rodzaj pomocy w zakresie medycznym, technicznym czy informacyjnym. W ramach pakietu assistance, ubezpieczony może liczyć także na wsparcie prawne w sytuacji awaryjnej. Obszary, które obejmuje assistance to najczęściej transport samochodowy, zdrowie, dom czy podróże.

Zakres ubezpieczenie assistance będzie różnił się w zależności od towarzystwa. Dlatego tak ważne jest, aby decydując się na tego typu pomoc, dokładnie zapoznać się z OWU i sprawdzić, na jakiego rodzaju wsparcie możemy liczyć w ramach umowy.

Świadomość Polaków – co wiemy o assistance?

Z przytoczonego badania wynika, że ponad 14 mln Polaków, z pośród niespełna 18 mln posiadających usługi finansowo-ubezpieczeniowe rozumie specyfikę samego assistance.  Najczęściej oceniają oni, że są to usługi ratunkowo-pomocowe. 42 proc. respondentów określiło assistance jako usługi towarzyszące innym ubezpieczeniom.

    W tym miejscu warto także zwrócić uwagę na jedną rzecz – część Polaków posiada w ramach swojego ubezpieczenia, np. nieruchomości, pakiet usług assistance, ale nie jest tego świadomych.

Ubezpieczyciele często nie informują klienta o prawach jakie przysługują mu z tytułu umowy ubezpieczenia, a my sami OWU czytamy bardzo pobieżnie. W tym wszystkim cieszy jednak sam fakt, że w porównaniu do roku ubiegłego, grono Polaków świadomych specyfiki usług assistance wzrosła aż o 603 tys. osób.

Profil konsumenta: kto korzysta z assistance?

Typowym konsumentem usług assistance jest mężczyzna w wieku około 30-49 lat, mieszkający w dużym mieście, liczącym powyżej 200 tys. mieszkańców. Mężczyzna ten jest dobrze sytuowany, sprawuje funkcje kierownicze lub specjalistyczne, posiada dochód blisko 5 tys. złotych i mieszka w dwu- lub trzyosobowym gospodarstwie domowym.

Ubezpieczenie assistance: wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć