Bezpieczeństwo przede wszystkim

Oczywiście najlepiej, żeby do zderzeń nie dochodziło. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy: nawet jeśli sami prowadzimy ostrożnie, nie kręci nas brawura, jeździmy od wielu lat − za kierownicą mamy wpływ wyłącznie na swoje reakcje, na zachowanie innych użytkowników ruchu drogowego już niestety nie.

Każde zderzenie − czy to z drugim samochodem, czy z przeszkodą w postaci budynku, słupa, innego obiektu niebędącego w ruchu – może być niebezpieczne i często tragiczne w skutkach dla kierującego pojazdem i dla jego pasażerów. Warto więc mieć świadomość, która strona samochodu jest najbardziej narażona na uszkodzenia podczas kolizji. Być może w tych ostatnich sekundach przed zderzeniem kierowcy uda się wymanewrować pojazdem tak, aby konsekwencje były mniej dotkliwe.

Tył – gdy ktoś uderzy w nas

Sytuacją niemal zupełnie od nas, jako kierowców, niezależną jest ta, gdy ktoś wjedzie nam w tył. Oczywiście zdarza się, że kolizje tego typu prowokujemy niechcący sami, np. ostro hamując, ale zawsze to pojazd jadący za nami powinien zachować bezpieczną odległość. Do tego typu zderzenia najczęściej dochodzi w ruchu miejskim, także w korkach, zimą na śliskim podłożu, a więc zwykle przy stosunkowo niewielkiej prędkości.

Mimo to należy pamiętać, że tył pojazdu jest najsłabiej zabezpieczony, nie ma stref kontrolowanego zgniotu, a dodatkowo to w tej części samochodu znajduje się zbiornik paliwa, który w wyniku zderzenia może ulec uszkodzeniu, co doprowadzi do wycieku jego zawartości. Dzisiaj producenci samochodów coraz częściej zabezpieczają już bak paliwa na wypadek kolizji, ale w pojazdach starszego typu wciąż uderzenie w tył może mieć poważne konsekwencje.

Rodzaje wypadków drogowych – bokiem często najgorzej

Zderzenie boczne niesie ze sobą spore ryzyko ze względu na konstrukcję pojazdu i jego system zabezpieczeń – zwłaszcza jeśli samochód uderzy w inny pojazd lub przeszkodę, np. w drzewo, stroną, po której znajduje się kierowca lub pasażer. Boczna strefa zgniotu kontrolowanego praktycznie nie istnieje; bok to najmniej wytrzymała część pojazdu. Właśnie ze względu na to współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w boczne poduszki powietrze i kurtyny; konstruktorzy, mając na uwadze konsekwencje zderzenia bocznego, wzmacniają również drzwi, a także projektują fotele tak, by jak najskuteczniej chroniły kierowcę i jego pasażerów.

Przodem najbezpieczniej?

Tak, co oczywiście nie znaczy, że tego typu zderzenie nie może być tragiczne w skutkach. Pod względem zabezpieczeń czasem rzeczywiście najlepiej jest uderzyć w przeszkodę przodem. Ten typ zderzenia daje zarówno kierowcy, jak i pasażerom największe szanse na uratowanie życia i ograniczenie obrażeń. Przede wszystkim chronią nas wtedy pasy bezpieczeństwa, które zadziałają błyskawicznie, a także poduszki powietrzne. Poza tym gdy uderzymy przodem, od przeszkody dzieli nas w kabinie deska rozdzielcza i cała maska samochodu, z silnikiem, chłodnicą i pozostałymi częściami, które przyjmują na siebie siłę uderzenia.

Oczywiście dużo niebezpieczniejsze jest typowe zderzenie czołowe, czyli sytuacja, gdy uderzają w siebie dwa pojazdy jadące z naprzeciwka, często z dużą prędkością, na tym samym pasie ruchu. Wówczas często jedyną szansą na przeżycie jest podjęcie szybkiej decyzji o uniku. Warto pamiętać, że im większa prędkość, tym bardziej ryzykowny będzie to manewr. Przede wszystkim więc należy możliwie jak najbezpieczniej zmniejszyć własną prędkość, cały czas obserwując działanie kierowcy pojazdu jadącego z naprzeciwka.

Euro NCAP, czyli zanim kupisz, sprawdź gwiazdki!

European New Car Assessment Programme to niezależna i niedochodowa organizacja, powołana do życia w 1997 roku i zajmująca się oceną biernego bezpieczeństwa pojazdów, a więc zespołu cech mających na celu zmniejszenie skutków kolizji lub wypadku drogowego. Ocena ta jest dokonywana głównie w oparciu o wyniki testów zderzeniowych, na które składają się: uderzenie przodem, bokiem, uderzenie w tył pojazdu oraz zderzenie ze słupem.

W ciągu ponad dwudziestu lat działalności organizacja sprawdziła pod kątem bezpieczeństwa kilka tysięcy pojazdów dostępnych na rynku motoryzacyjnym. Wyniki testów, które są przeprowadzane dla samochodów o zbliżonej masie w pięciu kategoriach (samochód osobowy, minivan, samochód terenowy, pick-up i roadster) podawane są w pięciostopniowej skali wyrażanej gwiazdkami.

Wybierając więc samochód, warto patrzeć nie tylko na jego wygląd czy aspekty techniczne, ale również na wyniki tych testów dla danej marki i modelu (sprawdzisz je na stronie euroncap.com). Nigdy nie wiemy bowiem, kiedy to konkretne kryterium może się okazać istotne zarówno dla nas, jak i dla naszych pasażerów.