Zapewne nie zdajesz sobie sprawy z tego, ile i jakie rodzaje akumulatorów samochodowych są dostępne na rynku. Rozwój technologii, również w branży samochodowej, przyczynił się do popularyzacji i oferowania bardziej wydajnych akumulatorów, dostosowanych do nowszych aut. Sprawdź, który z nich wybrać.

Rodzaje akumulatorów: Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulatory kwasowo-ołowiowe, czyli SLA, pasują prawie do każdego pojazdu. To tradycyjne akumulatory znajdujące się w pojazdach, które mijasz każdego dnia na ulicy. Skonstruowane są z ołowianych ogniw galwanicznych (przeważnie jest ich 6) oraz elektrolitu, czyli 37-procentowego roztworu kwasu siarkowego z dodatkami, który to pokrywa ogniwa. Jest to najstarszy rodzaj akumulatora, którego budowa została opracowana już w 1859 roku i do dziś cieszy się popularnością.

Zalecany pojazd: większość modeli samochodów osobowych, ciężarowych, ciągniki, motocykle, mniejsze pojazdy czterokołowe.

Zalety: niska cena, bardzo dobra jakość, wysoka odporność na głębokie rozładowanie i uszkodzenia mechaniczne, wysoka trwałość.

Wady: ryzyko zasiarczenia podczas częściowego lub całkowitego rozładowania, konieczność okresowego uzupełniania elektrolitu oraz kontrolowania jego poziomu.

Rodzaje akumulatorów: Akumulatory żelowe

Akumulatory żelowe, czyli w skrócie akumulatory GEL, również zawierają w sobie elektrolit, ale pod postacią żelu krzemionkowego. Występuje on nadal w formie wodnych roztworów siarkowych, lecz z dodatkiem środków żelujących, co zmienia jego konsystencję. Nie ma więc konieczności okresowego uzupełniania i sprawdzania jego stanu, gdyż nie ulega on wyparowaniu ani też rozlaniu.

Zalecany pojazd: samochody osobowe wymagające długotrwałego zasilania, przyczepy kempingowe, pojazdy terenowe, pojazdy wyposażone w system Start-Stop, pojazdy z napędem hybrydowym, pojazdy posiadające system odzyskiwania energii podczas hamowania.

Zalety: duża pojemność, dająca długotrwałe zasilanie, możliwość pracy w różnych pozycjach, wysoka odporność na wstrząsy oraz wibracje.

Wady: wysoka cena, niska moc, brak zastosowania jako akumulator rozruchowy.

Akumulatory Absorbed Glass Mat

W akumulatorach Absorbed Glass Mat, czyli AGM, występuje włókno szklane nasączone elektrolitem. Dzięki temu jest on o wiele bardziej wydajny i świetnie sprawdza się w pojazdach, które są intensywnie używane, np. w karetkach, wozach strażackich, policyjnych czy autobusach. Są one nawet trzy razy bardziej wydajne niż tradycyjne akumulatory.

Zalecany pojazd: pojazdy z napędem hybrydowym, pojazdy komunikacji publicznej i miejskiej.

Zalety: szczelność, brak konieczności kontrolowania i uzupełniania płynów, możliwość pracy w różnych pozycjach, wysoka odporność na wstrząsy oraz wibracje, mniejszy rozmiar niż akumulator kwasowo-ołowiowy, niskie straty energii, odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Wady: wysoka cena, niska odporność na głębokie rozładowanie, duża wrażliwość na wysokie temperatury.

Akumulatory AFB/ EFB/ ECM

Kolejny rodzaj akumulatorów to zmodyfikowane akumulatory kwasowo-ołowiowe. Należą do nich: Advanced Flooded Battery (AFB), Enhanced Flooded Battery (EFB) oraz Enhanced Cycling Mat (ECM). Za sprawą swojej budowy są one bardziej wytrzymałe, niż te tradycyjne. Są wykonane z takich elementów, jak: duży zbiornik na elektrolit, dwustronne separatory z mikrowłókien poliestru i polietylenu oraz płyty ze stopu ołowiu. Charakteryzują się nawet dwukrotnie większą wytrzymałością cykliczną.

Zalecany pojazd: pojazdy z systemem Start-Stop, pojazdy z instalacją elektryczną.

Zalety: duża wytrzymałość (dwa razy większa niż w przypadku akumulatorów tradycyjnych).

Wady: wysoka cena, niska odporność na głębokie rozładowania.

Immobilizer: co to jest, jak działa?

Rodzaje akumulatorów: Akumulator obsługowy oraz bezobsługowy

Zagłębiając się w temat akumulatorów, warto również poznać takie określenia, jak akumulator obsługowy oraz bezobsługowy. Ten pierwszy dotyczy tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które należy co jakiś czas kontrolować w celu dolania odpowiedniego płynu. Konieczne będzie uzupełnianie poziomu elektrolitu, co odbywa się poprzez dolanie wody destylowanej. Akumulatory bezobsługowe nie wymagają kontroli poziomu elektrolitu. Nie musisz więc wówczas spoglądać na obudowę akumulatora w celu określenia prawidłowego poziomu płynu.

Parametry akumulatora – na co zwrócić uwagę?

Bez względu na to, który z powyższych rodzajów akumulatora wybierzesz, zwróć również uwagę na kilka pozostałych kwestii. Przede wszystkim zapoznaj się jednak z zaleceniami producenta Twojego pojazdu – w książeczce pojazdu znajdziesz wszystkie szczegóły na ten temat.

1. Pojemność.
Jest ona podawana w amperogodzinach (Ah) i określa zdolność magazynowania energii, czyli to, jak dużo energii dostarczy akumulator do momentu rozładowania. Wybierz taką, jaka jest zalecana przez producenta danego pojazdu.

2. Biegunowość.
Dzięki temu poznasz miejsce występowania bieguna plusowego i minusowego. Tutaj również sprawdź, jakie umiejscowienie zalecane jest przez producenta Twojego auta.

3. Prąd rozruchowy.
Ten parametr podawany jest w amperach (A) i określa maksymalne natężenie prądu, jakie może zostać wygenerowane przez akumulator w trakcie jego rozruchu. Im większy jest prąd, tym więcej wytwarzanej energii otrzymasz, czyli z powodzeniem uruchomisz silnik. W tym przypadku możesz wybrać delikatnie wyższe natężenie, niż te zalecane w książeczce pojazdu, dzięki czemu bez problemu uruchomisz pojazd nawet w niskich temperaturach.

4. Wymiary.
Jak każde inne urządzenie znajdujące się pod maską pojazdu, akumulator musi być idealnie dopasowany swoim rozmiarem. Dokładnie więc sprawdź, jakie wymiary będą odpowiednie dla Twojego samochodu.

5. Napięcie.
Jest podawane w woltach (V) i do wyboru są dwa rodzaje. Pierwsze z nich to akumulatory o napięciu 12v, które przeznaczone są do większości pojazdów produkowanych obecnie, a drugie to 6v, które mogą być używane tylko do pojazdów zabytkowych.

A Ty jaki akumulator wybrałeś? Jesteś z niego zadowolony? Podziel się swoją opinią w komentarzu.