W przyrodzie… Czy raczej w fabryce występują szyby bezbarwne, zielone, błękitne, szare i fioletowe. O ile tylne szyby mogą być przyciemnione, to według prawa przenikalność światła przez przednią szybę musi wynosić co najmniej 70%, a szyb bocznych przednich 75%.

Jak zbudowana jest przednia szyba?

Najłatwiej rozpoznać tzw. „Solar”, szybę pokrytą specjalnymi tlenkami, aby ograniczyć przenikanie ciepła do wnętrza pojazdu. Jest to szyba w mieniących się kolorach: fiolet, zieleń i granat.

Dookoła szyby biegnie czarny pas z kropkami, z okienkiem, w którym widnieje numer VIN. To serigrafia – sitodruk. Serigrafia poprawia trwałość przyklejenia szyby do karoserii samochodu, chroni klej przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz maskuje ścieżkę kleju, a także podsufitki oraz podszybia. Serigrafia bywa elementem estetycznym, producenci zwykle przygotowują od kilku do kilkunastu różnych wersji, do wyboru, do koloru.

Na przedniej szybie znajduje się także pas przeciwsłoneczny, czasem mylony z serigrafią. Występuje on w kolorze zielonym, ciemnoniebieskim, niebieskim, szarym oraz brązowym. Pełni rolę filtra chroniącego wzrok kierowcy przed słońcem.

    Kolor szyby jest odpowiedzialny za nagrzewanie się (lub nie) wnętrza samochodu. Współczesne samochody są powszechnie wyposażane w klimatyzację, a to wyklucza użycie szyby bezbarwnej (inaczej: białej).

Kamery systemu ADAS

Nikogo nie dziwią już samoczynnie włączające się wycieraczki, pracujące w zależności do natężenia opadów oraz automatyczne światła mijania, zapalające się, gdy zapada zmierzch. To działa dzięki montowanym na przedniej szybie czujnikom deszczu i światła.

Technologia rozwija się błyskawicznie i każda kolejna generacja danego modelu samochodu wyposażana jest w coraz to nowe bajery. Już teraz umieszczona na przedniej szybie kamera systemu ADAS rozpoznaje znaki drogowe i pilnuje, by kierowca trzymał się swojego pasa ruchu. Jej inne zadania to ocena dystansu potrzebnego do wyprzedzania i pomoc podczas parkowania.

Samochody są wyposażane w coraz to nowe systemy wspomagające kierowców. Możliwe, że dożyjemy czasów, w których samochody będą prowadziły się same, ale to jeszcze pieśń przyszłości.

Systemy bezpieczeństwa nowej generacji

Tymczasem rośnie liczba systemów bezpieczeństwa, w które wyposażane są nowe generacje pojazdów. Należy do nich to m.in. system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu. Można tu wymienić także system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy, system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera), instalację umożliwiającą łatwy montaż blokady alkoholowej. Niedługo samochód będzie automatycznie dostosowywał prędkość do znaków drogowych, a nawet zatrzyma pojazd przed przeszkodą. Dostosuje także światła do warunków na drodze i sam będzie je zmieniał z drogowych na mijania. Wszystko po to, by nie oślepiać innych użytkowników drogi. Systemy wykorzystujące podczerwień (kamery IR) wypatrzą przechodnia lub zwierzę dużo wcześniej niż kierowca.

Dużo mówi się o systemie ISA – Inteligent Speed Asisstance. Automatycznie dostosowuje on maksymalną prędkość pojazdu do ograniczenia w danym miejscu. Wciąż trwają prace nad dopracowaniem go, bo czasem nieprawidłowo interpretuje znaki ograniczenia prędkości i hamuje bez potrzeby. A czasem odwrotnie: zezwala na szybszą jazdę niż dopuszczalna prędkość.

Od maja 2024 systemy bezpieczeństwa będą obowiązkowe dla wszystkich nowych aut w całej Unii Europejskiej.