Fakt, że w trakcie egzaminu nie trzeba pamiętać o zmianie biegów, dodatkowo zdejmować rąk z kierownicy, czy odpowiednio puszczać sprzęgło sprawia, że taki rodzaj egzaminu wydaje się być łatwiejszy. W końcu eliminuje to też problem płynnego ruszania, czy pilnowania obrotomierza. Nie da się zresztą ukryć, że patrząc czysto statystycznie na zdawalność, egzaminy na automatycznej skrzyni biegów zdawane są znacznie częściej. Jednak skoro tak, to dlaczego nie wszyscy wybierają ten rodzaj egzaminu?

Egzamin na prawo jazdy automat i manual: różnice i podobieństwa

Podstawowa sprawa, to sam rodzaj uprawnień, który otrzymujemy, jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli. Prawo jazdy uprawnia nas wtedy do prowadzenia pojazdów jedynie z automatyczną skrzynią biegów, w przeciwieństwie do zdania egzaminu na skrzyni tradycyjnej – wtedy możemy prowadzić oba typy pojazdów. Wiąże się to z adnotacją „78” na naszym dokumencie. Jeśli więc decydujemy się na zdawanie na skrzyni automatycznej, będziemy zmuszeni do zdania kolejnego egzaminu, aby móc legalnie poprowadzić samochód z tradycyjną skrzynią.

Sam egzamin nie różni się jednak od tego zdawanego na samochodach ze skrzynią manualną. Również musimy odbyć przynajmniej 30 godzin jazd, następnie poprawnie odpowiedzieć na pytania w części teoretycznej, a na koniec zgodnie z zasadami zaliczyć część praktyczną. Choć popularność wyboru zdawania na automacie wzrasta, takie egzaminy wciąż stanowią niewielką część wszystkich prób. Samochodów dedykowanych jest więc znacznie mniej, co wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania. Trzeba więc podkreślić, że oprócz zalet, taki wybór ma też swoje wady.

Jak jeździć automatem?

Wybór ten jest jednak szczególnie popularny wśród osób, które do czasu pierwszych jazd próbnych nie miały okazji siadać za kółkiem na przykład pod nadzorem rodzica na podwórku. Wszystkiego należy się wówczas uczyć od podstaw, począwszy od wszystkich przełączników, skończywszy na właśnie zmianie biegów. Automat eliminuje ten problem, ponadto dużo łatwiej jest nam ruszać, wjeżdżać pod górę, czy poruszać się w korku.

Tym samym godziny, które spędzamy w samochodzie podczas przygotowań do egzaminu możemy przeznaczyć na czysto praktyczne umiejętności, poruszanie się po drodze, czy lepsze przewidywanie tego, co zrobią inni kierowcy. Nic więc dziwnego, że dla niektórych 30 godzin, które są podstawą do przystąpienia do egzaminu nie okazują się wystarczające. Co ciekawe (i znacznie mniej stresujące) sam egzamin może się odbyć w samochodzie, z którego korzystaliśmy w trakcie jazd testowych.

Prawo jazdy na automat czy manual – co wybrać?

Jeśli więc nie czujemy się mocni w posługiwaniu się klasyczną skrzynią biegów i po zdaniu egzaminu będziemy się poruszać samochodem z automatem, opcja ta wydaje się być bardzo kusząca. Taki rodzaj prawa jazdy dostępny jest w Polsce od 2009 roku i w przyszłości zapewne stanie się standardem. Na dziś jednak przed podjęciem tej decyzji warto się dobrze zastanowić. Automat jest wygodniejszy, łatwiejszy w obsłudze, a i niedawne problemy jak choćby większe spalanie, wraz z rozwojem technologii zaczynają powoli zanikać. Ponadto mają one różne tryby, między innymi ekonomiczny, ale także przeznaczony do parkowania (unieruchamia koła). Decydując się na zdawanie takiego prawa jazdy z pewnością usłyszymy jednak wiele ostrzeżeń „A co jeśli będzie trzeba kiedyś wsiąść do tradycyjnego auta”… Na to pytanie jednak każdy musi odpowiedzieć sobie indywidualnie.

Ubezpieczenie OC młodego kierowcy. Sprawdź, jak oszczędzić i uniknąć zwyżek za wiek