Kierowanie samochodem podczas zimy jest zdecydowanie trudniejsze niż latem. Wpływ na to mają zmieniające się warunki atmosferyczne, z którymi musimy sobie radzić. Mokra czy oblodzona nawierzchnia stanowi pułapkę nawet dla najlepszych kierowców. Jednak o tym czy wpadniemy w poślizg, decyduje nie tylko śliskość nawierzchni. Wpływ na to ma także stan opon i amortyzatorów, prędkość pojazdu oraz sposób jazdy.

Po pierwsze prewencja, czyli jak nie wpaść w poślizg?

Jazda defensywna – to pierwsze, co usłyszymy od doświadczonych instruktorów. Mimo to, na polskich drogach moda na taki styl jazdy spotyka się z niemałym oporem. Wyjeżdżając na ulice w okresie zimowym, powinniśmy przede wszystkich dostosować prędkość i technikę jazdy do swoich umiejętności i warunków panujących na drodze. Nie zapominajmy także o odpowiednim przygotowaniu auta na zimę. Jako przezorni kierowcy, obserwujmy nawierzchnię i podporządkujmy się jej. Najbardziej zdradliwy może okazać się tzw. czarny lód, kiedy mamy wrażenie, że jedziemy po mokrej nawierzchni, która w rzeczywistości jest pokryta cienką warstwą lodu. Unikajmy wówczas hamowania czy gwałtownego skręcania kierownicą, a zacznijmy delikatnie zwalniać pedał gazu.

Poślizg nadsterowny: jak go rozpoznać?

Poślizg to utrata przyczepności przez co najmniej dwa koła. W przypadku samochodów wyróżnia się podsterowność i nadsterowność. Bardzo często do utraty kontroli nad autem dochodzi na łuku drogi czy przy skręcaniu. O poślizgu nadsterownym mówimy wówczas,  gdy przyczepność traci tylna oś auta. Jeśli podczas zakrętu masz wrażenie, że „zarzuciło” tyłem, oznacza to, że wpadłeś w poślizg nadsterowny. Do tego typu poślizgu może dojść także podczas zmiany pasa, a przyczyn można się doszukiwać w złym stanie amortyzatorów i zbyt dużej prędkości.

Jak wyjść cało z poślizgu nadsterownego?

Pierwsze co musisz zrobić, aby opanować sytuację, to wcisnąć sprzęgło i „skontrować”, czyli skręcić kierownicą w stronę, w którą zarzuca tył samochodu. Jeśli do nadsterowności dojdzie na zakręcie, wykonujemy kontrę skręcając w przeciwną stronę niż zakręt – jeśli skręcamy w lewo i w tym momencie „zarzuciło” nam tyłem, operujemy kierownicą w prawo. Musimy to robić jednak z maksymalnym wyczuciem. W efekcie ustawimy koła do zamierzonego kierunku jazdy, a dodanie gazu powinno sprawić, że wrócimy na właściwy tor. Odruchowe, gwałtowne zahamowanie bez żadnej korekty kierunku jazdy jest najgorszą rzeczą jaką możemy zrobić! Auto niemal na pewno obróci się wokół własnej osi i wypadnie z drogi.

Poślizg podsterowny: jak go rozpoznać?

Drugim rodzajem poślizgu jest podsterowność. Mamy z nim do czynienia w momencie, kiedy przyczepność z podłożem tracą przednie koła. Jeśli w momencie skręcania kierownicą, samochód nie reaguje i cały czas jedzie prosto, to znaczy, że wpadłeś w poślizg podsterowny. Najczęściej jest on spowodowany zbyt dużą prędkością podczas próby pokonania zakrętu.

Jak wyjść cało z poślizgu podsterownego?

Jeśli zauważysz, że przód samochodu wyjeżdża na zewnątrz łuku drogi, nie pogłębiaj skrętu kierownicą, bo może to pogorszyć sytuację. W przypadku poślizgu podsterownego, zdejmij nogę z gazu i delikatnie wyprostuj koła. Redukcja kąta skrętu powinna skutkować odzyskaniem przyczepności. Później możesz ponownie zacieśnić skręt. Na śliskiej nawierzchni pod żadnym pozorem nie wolno wciskać hamulca, ponieważ może to spowodować zablokowanie się kół przedniej osi oraz wydłużyć uślizg, zwiększając niebezpieczeństwo.

Jak uniknąć poślizgu: samochód z układem ABS

Ryzyko wpadnięcia w poślizg gwałtownie zwiększa się w przypadku śliskiej nawierzchni. Aby poradzić sobie w takiej sytuacji, warto znać swój samochód i wiedzieć, jak z nim postępować. Inaczej będzie wyglądało hamowanie na śliskiej nawierzchni autem wyposażonym w układ ABS, a inaczej autem pozbawionym tego układu.

Podczas hamowania w samochodach nie wyposażonych w ABS najlepiej sprawdzi się technika hamowania pulsacyjnego. Na czym ona polega? Wciskamy pedał hamulca, a następnie delikatnie go zwalniamy, nie zdejmując nogi z hamulca. Czynność tę powtarzamy aż do momentu zatrzymania auta.

Hamowanie na śliskim będzie wyglądać zupełnie inaczej w przypadku samochodów wyposażonych w układ ABS. W takich autach, najefektywniejszym sposobem hamowania jest jak najszybsze i jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca i trzymanie go do momentu całkowitego zatrzymania.