Opel Astra J – owo “J” to przypadek; ominięcie w kolejności I wziętej za 1 – to jeden z najpopularniejszych modeli wśród osób planujących zakup samochodu niewielkiego, ale w pełni wystarczającego dla małej rodziny. Linia, która pojawiła się na rynku motoryzacyjnym w 2009 r., do dziś doceniana jest za niebanalną stylistykę nadwozia oraz rozwiązania, które w pewien sposób ukierunkowały trendy. To właśnie Astra była bowiem pierwszym kompaktem, który wykorzystywał system doświetlania zakrętów przez ksenonowe reflektory.

Każda z wersji nadwozia Opla Astry J wpisuje się w potrzeby odbiorcy. Hatchback i sedan to standardowe miejskie auta, które pozwolą na spontaniczny wypad za miasto i zapakowanie na piknik całkiem sporej liczby toreb. Z kolei kombi zapewnia zaskakująco sporo przestrzeni, której – na pozór – nie widać. Można też wybierać wśród modeli GTC, czyli trzydrzwiowych hatchbacków stylizowanych na wersje sportowe. Co ważne, kolejne faceliftingi sprawiały, że Opel Astra J – w każdej z nowszych generacji – nabierał właśnie smukłości, lekkości formy i atrakcyjniejszego wyglądu.

Opel Astra J a możliwości silnika

Niewątpliwą zaletą tego modelu jest spore zróżnicowanie wariantów silnikowych. Z jednej strony – szczególnie w starszych modelach – dominują jednostki oparte na technologii Diesla. Tu można wybierać wśród opcji 1.3 CDTI i 95 KM – a więc relatywnie niewielkiej – jak i już bardziej standardowych rozwiązaniach 1,6 i 1.7 CDTI, w przypadku których liczba koni mechanicznych waha się od 125 po 165. Nowe modele Astry oparte na Dieslu to już rozwiązania ecoFlex – wraz z bardziej wydajnym silnikiem idzie też wydłużenie przełożenia skrzyni biegów oraz obniżenie masy auta o aż 45 kg.

Również silniki benzynowe okazują się szeroką gamą rozwiązań. Najmniejszy – wspomniany ecoFlex 1.4 przy 100 i 115 KM – przeznaczony jest głównie do miasta. Jednak parametry najnowszych Astr tworzą z nich prawdziwe auta wyścigowe. 1.6 Ecotec DIT to aż 200 KM, a wersja premium 2.0 OPC ma aż 280 KM. Można więc swobodnie zerwać z mitem, że Opel Astra to auto dla osób, które cenią sobie spokojną jazdę bez zrywów, szybkości i dynamiki – linia J ma czym napędzić wybrane modele.

Możliwe usterki Opla Astry J

W łyżce miodu musi być nieco dziegciu. Astra to jeden z tych modeli, w przypadku których zdarzają się problemy techniczne z konkretnymi produktami. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na paski rozrządu – jeśli nie są one regularnie wymieniane, istnieje spore ryzyko uszkodzenia ze względu na specyfikę samochodu. Wątpliwości związane z Astrą dotyczą również wytrzymałości kół dwumasowych. O ile więc samochód jest nowy – nie przysporzy problemów. Jednak kupując nieco starszy, trzeba liczyć się z wymianą – warto w takiej sytuacji upewnić się, czy np. nieco droższy model nie ma już za sobą nowego rozrządu oraz koła dwumasowego.

Obawy o Astrę mogą również być związane z jakością skrzyni biegów. Część popularnych modeli – od 1.4 Turbo po klasyczne 1.6 CDTI – wymaga po dystansie ponad 100 tys. km gruntownej analizy zarówno właściwości mechanicznych, jak i tego czy olej odpowiednio chroni poszczególne elementy.

Zastanawiając się więc, jaki silnik Opla Astry będzie najlepszy, warto zdecydowanie kierować się ku większym i trwalszym jednostkom – optymalna to 1.4. Najtańsze modele zawierają jednostkę 1.3, która uchodzi za trwałą, ale nie zapewni wystarczającej dynamiki np. podczas dalszej podróży.

Opel Astra J – cena

Model – w zależności od roku produkcji, silnika czy wyposażenia – możemy dostać w cenie od około 21 000 zł aż do 58 000 zł. Polecaną przez nas wersję 1.4 Turbo o mocy 140 KM z 2012 roku można kupić już za 29 000 zł.

Ile kosztuje ubezpieczenie Opla Astry J?

Opel Astra J to jeden z tych samochodów, w przypadku których można liczyć na bardzo korzystną cenę ubezpieczenia. Kluczowa jest tu jednak zarówno historia auta, jak i jego specyfikacja techniczna – moc silnika odgrywa szczególną rolę.

Zakładając bardzo popularny model na rynku, Astrę 1.6 z silnikiem 115 KM z 2011 r., benzynowy hatchback o standardowym wyposażeniu, najniższe pakiety ubezpieczeń to ok. 1 tys. zł. Warto jednak zwrócić uwagę, że przy relatywnie niewielkim wzroście ceny polisy znacząco rośnie poziom ochrony.

Co ciekawe, jeśli będzie to jednak Astra nowsza – np. z 2018 r. z silnikiem 1.4 100 KM, będzie w niektórych towarzystwach znacznie tańsza. Towarzystwa – np. Link4 – wyraźnie cenią sobie bezpieczeństwo, jakie niesie za sobą taki model przy jednocześnie mniejszym silniku.

Należy jednak pamiętać, że koszt ubezpieczenia Astry będzie uzależniony od wielu indywidualnych kwestii – m.in. tego, czy auto jest użytkowane tylko do celów prywatnych oraz to, jak duże doświadczenie w roli kierowcy ma właściciel. W tym przypadku założono, że jest nim 60-letni mężczyzna, który samodzielnie używa pojazdu, nie przekazując go innym osobom.