Lista obejmująca obowiązkowe wyposażenie samochodu, którą znamy z własnego podwórka, nie jest długa. Choć w innych krajach europejskich jest ona nieco bardziej rozbudowana, nadal jest nieporównywalnie uboższa od tej, która obowiązywać będzie od 2022 roku. Wówczas będzie ona obejmowała ponad 30 pozycji, bowiem obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu będzie szereg systemów, które na celu będą miały poprawę bezpieczeństwa.

Przełom w obowiązkowym wyposażeniu samochodów

Nowe wyposażenie samochodu obejmujące szereg systemów bezpieczeństwa będzie obowiązkowe dla wszystkich nowych aut od maja 2022 roku, niezależnie od wersji wyposażenia.  Co ciekawe, innowacje nie ominą także modeli, które już istnieją, ponieważ w ich przypadku podobne systemy będą obowiązywały od maja 2024 roku. Regulacje zatwierdzone przez Parlament Europejski czekają aktualnie do ostatecznego zaakceptowania  przez kraje członkowskie w Radzie UE. Co było motywatorem do wprowadzenia takich zmian? Te są odpowiedzą na wciąż rosnącą liczbę ofiar wypadków drogowych. Według dostępnych statystyk, tylko w  2018 roku na unijnych drogach zginęło około 25 tys. osób, a 135 tys. zostało rannych. Całość regulacji dotyczy nie tylko samochodów osobowych, ale także aut dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Nowe systemy bezpieczeństwa: co się zmieni?

Zgodnie z zapowiedziami, już za 3 lata, obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów zostanie wzbogacone o około 30 systemów poprawiających bezpieczeństwo. O jakich systemach mowa? We wszystkich rodzajach pojazdów obowiązkowy ma być system ostrzegający o senności kierowcy i rozproszeniu jego uwagi. Tutaj pod uwagę będzie brane chociażby korzystanie podczas prowadzenia pojazdu ze smartfona. Jednak jest to dopiero wstęp do tego, co jeszcze będzie musiał posiadać każdy nowy samochód! Oprócz tego, wszystkie pojazdy będą musiały mieć zainstalowany system inteligentnego dostosowania prędkości. Co to oznacza w praktyce? Założeniem jest automatyczny ogranicznik prędkości, który będzie rozpoznawać ograniczenia obowiązujące na danym terenie, a wszystko to dzięki danym nawigacyjnym, mapom oraz systemowi odczytywania znaków drogowych. Ale czy to oznacza, że kierowca nie będzie miał fizycznej możliwości przekroczenia dopuszczalnych limitów? Absolutnie nie. Kierujący będzie tylko ostrzegany za każdym razem, kiedy przekroczy prędkość, ale to od niego w pełni będzie zależało czy dostosuje się do ostrzeżeń, czy nadal będzie przyspieszać. Do powyższych elementów dojdzie także system bezpiecznego cofania przy użyciu kamery i czujników. Każde auto będzie też musiało posiadać czarne skrzynki, które będę rejestrowały dane w razie wypadku.

W samochodach osobowych i dostawczych pojawią się pasy bezpieczeństwa nowej generacji, a także dwa rozwiązania, które od kilku lat są obowiązkowe w przypadku samochodów ciężarowych – automatyczny hamulec awaryjny oraz systemie ostrzegającym o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu. Jednym z kluczowych elementów wyposażenia będzie aktywny tempomat, dzięki któremu samochód będzie zwalniać w momencie wykrycia przez czujniki przeszkody lub innego, wolniej jadącego pojazdu.

Obowiązkowe wyposażenie samochodów ciężarowych i autobusów

Największe zmiany i nowości czekają jednak samochody ciężarowe i autobusy. W tych pojazdach stawia się przede wszystkim na poprawę bezpośredniej widoczności kierowców oraz usunięcie tzw. pól martwych. Co więcej, systemy zainstalowane z boku i z przodu pojazdu będą miały za zadanie wykrywanie użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki, np. podczas skręcania. Podstawą do tych zmian są wyniki licznych badań, które pokazują, że to właśnie przy skręcie, kierowcy większych pojazdów nie widzą pieszych i rowerzystów. A w jaki sposób planuje się zlikwidowanie martwych pól? Jedną z propozycji są dodatkowe przeszklone powierzchnie po stronie pasażera, niżej osadzone kabiny, a także różnego rodzaju kamery.

Pamiętaj, że obowiązkowe było, jest i będzie także ubezpieczenie OC. Kończy Ci się ważność polisy? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC/AC i znajdź najtańsze OC!