Wyniki badania „Finansowy Barometr ING” przeprowadzonego w pierwszym kwartale 2018 roku potwierdzają powszechne przekonanie, że na polskich drogach królują samochody zasilane benzyną. Okazuje się, że gdyby dziś Polacy kupowali nowy samochód, najczęściej decydowaliby się na auto napędzane silnikiem benzynowym, a w drugiej kolejności rozpatrywaliby pojazd hybrydowy. Zaskoczenia nie ma. A z co z instalacją LPG?

Zaskoczeniem nie jest także niezbyt obszerna oferta nowych samochodów z fabryczną instalacją LPG. Wynika to po części z faktu, że do sprzedaży coraz częściej trafiają pojazdy z bezpośrednim wtryskiem benzyny, a koszt instalacji LPG w takim przypadku jest dość wysoki (oscyluje wokół 5-7 tys. zł), a podczas jazdy i tak wymagany jest dotrysk benzyny, co zmniejsza potencjalne oszczędności. Na rynku wciąż jednak pozostały pojazdy z wtryskiem pośrednim, i to właśnie na nich skupiamy naszą uwagę.

Co do zaoferowania mają nam producenci? Jak kształtuje się cennik instalacji LPG? Ile kosztuje przegląd auta z gazem? Przyglądamy się ofercie nowych samochodów z fabrycznym gazem! Zaczniemy od tych najbardziej przyjaznych portfelowi.

Skoda Fabia 1.0 MPI LPG

Nowa Skoda Fabia z instalacją LPG może kusić ceną. Instalacja gazowa jest oferowana wyłącznie do wolnossącego silnika 1.0 MPI o mocy 75 KM. W samochodach Skoda montowane są dedykowane instalacje gazowe firmy LandiRenzo. Co najważniejsze, producent utrzymuje 2-letnią gwarancję mechaniczną także po montażu instalacji LPG u Autoryzowanego Partnera Serwisowego Skoda Auto. Jak zapewnia producent, po zatankowaniu zbiorników LPG i benzyny do pełna przed nami nawet do 1200 km nieprzerwanej jazdy. Minusem instalacji gazowej jest jednak umiejscowienie wlewu, który znajduje się w tylnym zderzaku. Czynnikiem przekonywującym może być jednak cena instalacji – 1750 zł.

A co o aucie sądzą jego użytkownicy? Z ich opinii wynika, że po osiągnięciu 4000 obrotów auto przełącza się całkowicie na benzynę. To powinno dać do myślenia tym, którzy dużo jeżdżą na przykład autostradami. W ich przypadku oznaczałoby to, że większość czasu i tak jeździliby na benzynie. Kierowcy doceniają jednak cichą pracę auta.

KIA Picanto 1.2 MPI

Podobne rozwiązanie w zakresie fabrycznego LPG zastosował producent KII. W tym przypadku komponenty dostarcza firma BRC. Standardowa gwarancja trwa 3 lata, jednak dostajemy możliwość jej przedłużenia. W ofercie KII znajdziemy trzy modele z fabryczną instalacja gazową. Wśród nich jest KIA Picanto 1.2 MPI. Zbiornik ciśnieniowy LPG umieszczony jest pod podłogą bagażnika, we wnęce na koło zapasowe. Najdroższe modele pochodzą z 2018 roku. Cena modelu z tego rocznika to ok. 47 030 zł. Według cennika instalacji LPG, koszt nowego auta z instalacją gazową wzrośnie o 4200 zł.

Z opinii użytkowników wynika, że KIA na gazie działa dobrze, ale osiągi ma raczej miejskie – czyli jak na miejskie auto, spełnia swoją rolę. Musimy zatem liczyć się z tym, że jeśli auto dociążymy bagażem, a oprócz kierowcy w samochodzie zasiądzie trzech pasażerów, auto będzie rozpędzało się bardzo powoli. To, na co użytkownicy zwracają uwagę to fakt, że po rozgrzaniu silnika instalacja przełącza się samoczynnie, chyba że sami wybierzemy tryb benzyny. Na plus zaliczają także jakość wykonania, wygląd i wyposażenie.

Dacia Duster 1.6 SC

Z danych zebranych przez serwis Gazeo.pl wynika, że liderem sprzedaży nowych samochodów z instalacją LPG jest Dacia, która od lat jest jedną z najwierniej trwających przy LPG marek. Oferta modeli Dacii z fabryczną instalacją gazową jest obszerna, jednak najchętniej kupowana Dacia z LPG to Dacia Duster. Samochód z fabrycznym gazem dostępny jest w wersji z napędem 4×2.

Ceny nowej Dacii Duster z silnikiem SCe115 dostępnym w wersji z fabryczną instalacją LPG zaczynają się od 49 500 zł. Koszt instalacji to około 3500 zł. Dacia jest marką budżetową, co oznacza niskie ceny, ale również nieco gorsze materiały czy wyposażenie. Z drugiej strony, Duster jest najtańszym samochodem typu SUV dostępnym na naszym rynku.

Użytkownicy zwracają uwagę na ograniczenia konstrukcyjne, przez które, chcąc jeździć na gaz terenowym Dusterem, musimy zrezygnować z napędu na cztery koła. Jak jednak zapewniają, ze względu na niską cenę, na pewne niedociągnięcia można przymknąć oko.

 

Peugeot 301 1.6

Czas na polski akcent. Mówiąc o tym samochodzie nie sposób pominąć faktu, że instalacja LPG zastosowana w Peugeocie 301 przygotowana została przez polską firmę Czakram na bazie komponentów renomowanego producenta BRC. Fabryczne LPG montowane jest w pojazdach wyposażonych w silniki 1,6 VTi.

Tankowanie 35-litrowego zbiornika umieszczonego w miejscu koła zapasowego odbywa się za pomocą wpustu, który został sprytnie schowany pod klapą wlewu paliwa. Peugeot 301 1.6 z 2018 roku to koszt 58 000 zł, przy czym cena instalacji LPG w tym przypadku wynosi 4500 zł.

W przypadku tego Peugeota użytkownicy wskazują przede wszystkim na estetykę wykonania i schowanie wpustu gazu pod klapą baku. Zużycie gazu w Peugeocie 301 1.6 wynosi około 9 litrów na 100 km. Działanie instalacji LPG jest automatyczne – rozruch zaczyna się na benzynie, a następnie samoistnie przełącza się na gaz. Użytkownicy doceniają jednak, że moment przełączenia zasilania jest praktycznie niewyczuwalny.

Opel Astra Sedan 1.4 Turbo

Na tle innych aut z LPG najlepiej wypadają nowe samochody z fabrycznym gazem. Fabryczna instalacja gazowa daje nam przede wszystkim gwarancję, którą tracimy w przypadku montażu instalacji na własną rękę. Jeśli szukasz nowego samochodu z LPG dostępnego od ręki, sprawdź ofertę Opla. Instalacje firmy Stag są montowane na linii produkcyjnej i zintegrowane ze wszystkimi podzespołami samochodu, więc spokojnie można mówić o fabrycznej instalacji gazowej.

Producent oferuje fabryczne LPG w Astrze Sedan ze 140-konnym benzyniakiem. Fabryczna instalacja gazowa LPG objęta jest 2-letnią gwarancją, tak jak cały samochód. Zbiornik na gaz znajduje się w miejscu koła zapasowego, a więc do dyspozycji mamy cały bagażnik. Wlew gazu umieszczony jest obok wlewu benzyny. Cena instalacji LPG dla Opla Astra Sedan nie jest mała – do katalogowej ceny auta wynoszącej 80 500 zł, trzeba dopłacić 4400 zł.

A co o tym aucie sądzą jego użytkownicy? Zapewniają, że jeśli nasz roczny przebieg wynosi powyżej 15 tys. kilometrów, powinniśmy wziąć fabryczną instalację pod uwagę. Co więcej? Kierowcy użytkujący Opla Astrę Sedana nie dopatrzyli się znaczących różnic dynamiki pomiędzy benzyną a gazem.

Nowe samochody z instalacją LPG: czy warto?

Niektórzy producenci samochodów, jak Ci przytoczeni wyżej – choć wciąż nieliczni – już na linii produkcyjnej montują fabryczne instalacje gazowe. Taki zabieg ma jedną niezaprzeczalną zaletę – pozwala zachować gwarancję producenta. Co więcej, nowe samochody z instalacją gazową charakteryzują się estetyką wykonania, a technologia montażu jest dostosowana do określonego modelu auta, co jest gwarancją idealnego zintegrowania silnika do LPG z samochodem. Przy wszystkich tych zaletach, nie możemy jednak zapomnieć o drugiej stronie medalu.

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że fabryczna instalacja gazowa po wygaśnięciu gwarancji może być droższa w serwisowaniu, głównie z powodu trudniejszego dostępu do jej komponentów. To jednak nie wszystko! Pamiętajmy także o wyższych kosztach przeglądu auta z gazem. Całkowity koszt badania technicznego pojazdu wyposażonego w instalację gazową LPG to 162 zł.