Gdyby zadać pytanie o to, jakie są najlepsze silniki benzynowe, odpowiedzi mogłyby być zaskakujące. Z jednej strony zdecydowana większość kierowców postrzega je przez pryzmat dynamiki i mocy, więc ich ranking silników benzynowych uwzględniałby zapewne takie właśnie parametry jak moc, dynamika, moment obrotowy i wszelkie inne właściwości wpływające na to, że auto – np. podczas wyprzedzania – w ponadprzeciętny sposób nabiera prędkości.

Nie można jednak ograniczać właściwości jednostek napędowych wyłącznie do tych parametrów. Dobry silnik benzynowy to znacznie więcej. Dla kierowców ograniczających koszty paliwa, ważne będą silniki ekonomiczne, oszczędne i zapewniające optymalny stosunek jazdy wobec spalania zasobów.

Innym z ważnych kryteriów jest podatność na uszkodzenia. Ponieważ silnik benzynowy to ten element auta, którego naprawa lub wymiana kosztuje krocie, ich wytrzymałość odgrywa szczególną rolę. W tym kontekście doceniane będą silniki najtrwalsze – benzynowe jednostki najmniej awaryjne i wręcz niezniszczalne podczas naturalnej eksploatacji.

Warto również pamiętać o tym, że wybór silnika ma wpływ na późniejszą wycenę OC i AC. Auta, które z założenia dysponują lepszymi jednostkami napędu, są np. lepiej postrzegane w kontekście utraty wartości. W efekcie planując zakup samochodu i jego rejestrację, warto zwrócić szczególną uwagę na to, jak przez specjalistów postrzegany jest silnik – w natłoku informacji o wyposażeniu, ta informacja bywa spychana na drugi plan.

Polecane silniki benzynowe – jaki wariant jest najlepszy?

Silniki benzynowe cieszą się niesłabnącą popularnością ze względu na przyzwyczajenia kierowców oraz coraz lepsze możliwości, które cechują te jednostki. Choć to diesel kojarzy się z wieloletnim użytkowaniem samochodu, nowsze silniki benzynowe okazują się – w przypadku właściwej konserwacji – równie bezawaryjne, niezależnie od lat czy liczby przejechanych kilometrów.

W ten sposób od dekad postrzega się modele Volkswagena – szczególnie opcję 1.6. W mniejszym stopniu branża za najlepsze silniki benzynowe postrzega także – oczywiście nie licząc samochodów klasy premium – niektóre konstrukcje z linii Renault. Tak jest w przypadku modelu 1.6. Ranking najlepszych silników benzynowych zwykle uwzględnia tu także większość propozycji Opla.

Naturalnie można być spokojnym o jakość silników aut Mercedesa. W tym przypadku niezależnie od modelu gwarancją jest marka – najtrwalszy silnik benzynowy tego producenta zachowuje swoje właściwości jezdne, co pokazują badania branżowe, nawet po dekadzie od początku intensywnego wykorzystywania.

Jeśli jednak spojrzeć na zestawienie aut z najciekawszymi silnikami bardziej szczegółowo i biorąc pod uwagę wyłącznie samochody relatywnie nowe, warto spojrzeć na modele najoszczędniejsze. To zwykle niewielkie auta produkowane głównie z myślą o dużych – a więc i zatłoczonych – miastach. Doskonałe recenzje zbiera m.in. hybrydowa jednostka z silnikiem spalinowym 1.6 z linii Hyundai – Ioniq, który przy tych parametrach zapewnia imponującą moc 141 KM.

Za niezawodne silniki benzynowe od lat uchodzą również te, których jakość gwarantuje marka Toyota. Podkreśla to m.in. ranking jednostek napędowych z lat ubiegłych – m.in. roku 2018. Świetnie w tym kontekście oceniana jest – podobnie jak w przypadku Hyundaia – hybryda. Silnik o mocy 100 KM to nie tylko jednostka dobra, ale przede wszystkim o imponującej trwałości, co pokazują analizy zmian jakości silników w skali poszczególnych lat.

Najlepsze silniki samochodowe warto postrzegać właśnie pod kątem przyszłości. Najbliższe lata przyniosą jeszcze większe upowszechnienie hybryd. Stąd dość ciekawym kierunkiem dla osoby, która planuje zakup samochodu, może być właśnie wariant rozpropagowany przez marki azjatyckie.

Najlepsze silniki benzynowe – polecane modele

Od lat silniki samochodowe analizują specjaliści magazynu Top Gear. Kluczowe parametry w ich ocenie to solidność, wytrzymałość, zachowanie właściwości na lata. Na podstawie tych kryteriów sprawdzali, które silniki benzynowe można wyróżnić w ciągu dwóch dekad – między rokiem 1999 a 2018. Zestawienie to ciekawy materiał do analizy – świetnie odpowiada bowiem na potrzeby osób, które szukają relatywnie nowego auta z bardzo dobrym silnikiem, jak i tym, którzy mają mniejszy budżet. W takiej sytuacji szuka się samochodu, który może pochodzić np. sprzed roku 2010, ale dysponuje wysokiej jakości jednostką. Które silniki benzynowe są pod tym względem najlepsze?

  • Fiat 875cc TwinAir
  • BMW 4.4 Valvetronic
  • Honda 1.0 IMA
  • Toyota 1.0
  • Mazda 1.3 Renesis Rotary
  • BMW 3.0 Twin Turbo
  • BMW 1.5 Hybrid
  • Toyota 1.5 Hybrid Synergy Drive
  • Volkswagen 1.4 TSI
  • BMW M 3.2
  • Ford 1.0 EcoBoost

Oczywiście twórcy rankingu w Top Gear nie byliby sobą, gdyby nie wskazali faworyta w postaci Ferrari 3.9 V8 – prawdziwego motoryzacyjnego potwora o podwójnym turbodoładowaniu. Nic w tym jednak dziwnego. To również zwycięzca zestawienia plebiscytu International Engine of The Year tworzonego przez ponad 60 dziennikarzy z 32 krajów. Model Ferrari urzeka między innymi dwoma turbosprężarkami, które przy pojemności 3902 cm generują 670 KM, czy technologią dawkowania momentu obrotowego. Cena takiego auta to skromne 272 tys. dolarów.

Czy jakość silnika zależy od wieku?

Niekoniecznie – zarówno opinie wskazujące na przewagę aut starszych nad nowymi, jak i odwrotnie, są zafałszowane. Jakość silnika zależy bowiem od producenta. Można zakładać, że jednostki napędowe Mercedesa czy np. Volkswagena 1.6 od lat zadziwiają wydajnością i wytrzymałością. Jednocześnie jednak modele azjatyckie – także te nowsze i naszpikowane elektroniką – nie tracą nic z parametrów wytrzymałościowych, zapewniając równocześnie doskonałą dynamikę i oszczędność zużywanego paliwa.

Kluczem do pewności, że silnik będzie niezawodny przez lata, w dużej mierze jest konserwacja – diagnostyka, wysokiej jakości oleje i terminowość serwisowania.

Dotyczy to również różnic między dieslem a benzyną. Zastanawiając się, jaki samochód z silnikiem benzynowym wolnossącym jest najlepszy i czy okaże się on korzystniejszy od alternatywnych, warto zauważyć, że różnice między tymi typami są dziś relatywnie niewielkie. Dotyczy to m.in. żywotności – nowoczesne auta benzynowe w niczym nie muszą pod tym względem ustępować dieslom postrzeganym jako samochody na długie lata.