TOP 5, czyli najbrzydsze samochody świata

Aktualizacja:
najbrzydsze-samochody-swiata

De gustibus non est disputandum, czyli o gustach się nie dyskutuje. Mówi się także, żeby nie oceniać książki po okładce. Nie da się jednak ukryć, że pierwsze wrażenie wizualne zdaje się być najważniejsze. Czasem pod niezbyt urodziwym opakowaniem może kryć się prawdziwa perełka. Dziś skłonimy się ku największym brzydalom na ulicach. Zapraszamy na subiektywny przegląd TOP 5: najbrzydsze samochody świata.

Motoryzacja ma bardzo długą historię – tyle wiadomo. Ciężko jest wskazać jednak konkretną datę jej narodzin… Czy będzie to data wynalezienia koła?  Czy może moment, w którym powstał model pojazdu mechanicznego z napędem parowym? A może jednak chwila zbudowana pojazdu, który miał pełnić funkcję ciągnika artyleryjskiego dla armii francuskiej? Mniejsza o to. Dziś nie o historii motoryzacji będzie mowa, a o jej dzieciach. Trochę na opak, trochę na przekór, powiemy sobie o autach, za którymi z pewnością obejrzelibyśmy się na ulicy i bynajmniej nie dlatego, że na ich widok zaświecą nam się oczy. Powiemy sobie o wyjątkowo nieudanych, nieforemnych i wizualnie nieładnych pojazdach. W skrócie – najbrzydszych samochodach świata.

Czytaj także: Samochody, których już nie ma: przegląd aut z tamtych lat

Brzydal number one – Fiat Multipla

Jedni mówią o nim „brzydkie kaczątko motoryzacji”, inni zachwycają się bezpretensjonalną koncepcją rozplanowania wnętrza, a jeszcze inni skupiając się jedynie na awangardowej stylistyce – podsumowują, że jest to po prostu „brzydki samochód”, a w stwierdzeniu tym zawiera się absolutnie wszystko. Po tym wstępie większość z nas już wie, że chodzi o Fiata Multiplę – osobowe auto typu minivan produkowane w latach 1998 – 2010 pod szyldem włoskiej firmy Fiat. Niebanalny kształt skrywa w sobie dwa rzędy foteli  – w każdym po 3. W sumie szeroką, ale niezbyt długą „karetą” pojedzie więc 6 osób. Pierwsza generacja Multipli, która zadebiutowała w 1998 roku, powstała w oparciu o Fiata 600. W założeniach miała ona być modelem niszowym o rocznej produkcji nie przekraczającej 50 tys. sztuk. Zagłębiając się w dane techniczne można by stwierdzić, że Multipla miałaby predyspozycje do stania się absolutnym hitem.

Czytaj także: 10 ciekawostek ze świata motoryzacji, o których nie masz pojęcia!

Fiat Multipla

… i takim się stała, ale pod zupełnie innym kątem – odstraszającego wręcz wyglądu. Aktualnie jest raczej obiektem kpin i żartów, choć wśród fanów motoryzacji znajdziemy także wielu miłośniku jej niebanalnej urody.

Czytaj także: Geneva International Motor Show: najbardziej wyczekiwane premiery samochodowe

Tył na przód – Renault Projet 900

Teraz o aucie, o którym mówi się, że ma 6 biegów w tył i jeden w przód. O czym mowa? Renault Projet 900, znany jako Renault 900 – tak po prostu. Jego prototyp został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1959 roku. Jeśli jego nazwa nie mówi Wam zbyt wiele – jest to auto, w którym trudno odróżnić przód od tyłu. Albo inaczej – tył klasycznego auta to przód tego, a jego przód jest tyłem. Zagmatwaliśmy? W skrócie – o jego brzydocie decyduje nowoczesna stylistyka, w której na pierwszy rzut oka, coś wyraźnie jest nie tak. Wyposażony w silnik V8 o pojemności 1690 cm3 i osiągający maksymalną prędkość na poziomie 140 km/h – intryguje, wywołuje zmieszanie i lekkie zakłopotanie.

Czytaj także: Rodzaje wypadków drogowych

Renault Projet 900

Superbezpieczna paskuda motoryzacji – Aurora

Ciężko porównać go do czegokolwiek. Historia jego powstania jest równie tajemnicza jak sam kształt. Wiadomo tylko tyle, że za wynalazkiem tego cuda stoi ksiądz Alfred Juliano, który za punkt honoru postawił sobie zaprojektowanie najbardziej bezpiecznego auta. Niekoniecznie ładnego. I tę drugą wytyczną udało się zrealizować w 100 procentach. Rozwiewając wszelkie wątpliwości – mowa o Oldsmobile Aurora. Prace nad nim zaczęto prawdopodobnie w 1955 roku, a całość sponsorowała miejscowa parafia. Czym charakteryzował się owy okaz? Absolutnie wszystko zostało podporządkowane bezpieczeństwu. Aurora pozbawiona była ostrych krawędzi, a zaokrąglone wypukłe szyby zostały wykonane z żywicy. Zderzak wypełniono pianką, a fotele pasażerów miały dodatkowo usztywniane grzbiety i oparte były na podstawie, która w momencie zderzenia miała ponoć odchylić się do tyłu, a nawet obrócić… Ciekawym rozwiązaniem było usytuowanie fotela kierowcy – ten umieszczono bliżej środka pojazdu po to, by kierujący był lepiej chroniony podczas zderzenia bocznego. Do wszystkiego pasy bezpieczeństwa, automatycznie składana kolumna kierownicy i deska rozdzielcza… pokryta materiałem. Co ciekawe – duchowny uznał, że aerodynamiczność będzie w tym przypadku lekiem na całe zło i pozbawił auto wycieraczek. Koniec końców Aurora mogła zachwycać rozwiązaniami technicznymi, ale z pewnością nie wyglądem. Czy wszystkie te innowacyjne dziwactwa przyniosły oczekiwany efekt? Nie bardzo. Podczas podróży na konferencję prasową auto zepsuło się 15 (słownie: piętnaście razy) i holowano go 7-krotnie!

Czytaj także: Fiat 500 – czy warto?

Oldsmobile Aurora

Lustereczko powiedz przecie… – Volkswagen by Luigi Colani

Wspominaliśmy już, że nie można oceniać książce po okładce? Wspominaliśmy. Nie powinniśmy kierować się też pierwszym wrażeniem, ponieważ pod niezbyt efektownym opakowaniem może skrywać się coś naprawdę wartego uwagi. Niekiedy jednak trudno się powstrzymać… W tym przypadku nie jesteśmy nawet w stanie zagłębiać się w parametry techniczne tego cuda, bowiem wszystkie nasze zmysły pochłania wygląd zewnętrzny. Niepodobny do niczego, ale według niektórych będący namiastką… żółwia. W podobnej stylistyce utrzymane są fotele – podzielone, akurat tak po pół pod każdą nogę. Czy wygodne? Bardzo wątpliwe. Bez wchodzenia w szczegóły – o czym mowa? O Volkswagenie by Luigi Colani. Prototyp tego cuda został zaprezentowany w 1977 roku i świat wróżył mu kolorową przyszłość. Niestety gusta konsumentów wzięły górę i jego kariera zakończyła się w fazie prototypu.

Volkswagen by Luigi Colani

Samochód, którego nie było – Isuzu Nagisa

Na zakończenie naszego subiektywnego przeglądu największych brzydali motoryzacji – auto, które koniec końców w ogóle nie powstało. Plany były jednak ambitne. W 1991 roku jego prototyp zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Tokio… I na tym jego historia się skończyła. Co o nim wiadomo? Niewiele. Z całą pewnością możemy jednak stwierdzić, że gdyby trafił do masowej produkcji, byłby jednym z najbrzydszych pojazdów, jakie zapisałyby się na kartach historii motoryzacji. W zamyśle był amfibią, czyli pojazdem wodno-lądowym. Równie dobrze miał sobie radzić na wodzie, jak i w ruchu ulicznym. Być może tym można tłumaczyć jego… opływowy kształt. O czym mowa? Mowa o Isuzu Nagisa.

Isuzu Nagisa

Katarzyna Łada
Ekspert ds. ubezpieczeń

Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń. Wytrawna znawczyni rynku ubezpieczeniowego, ponad 10 lat doświadczeń w branży, większość tego czasu na pokładzie grupy Punkta. Lubi podróże, raczej woli psy niż koty i nie trudno nam się z nią w tej kwestii nie zgodzić.

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
Kobieta na motocyklu robi prawo jazdy kat. A
2020.05.22  •  Motocykl
Prawo jazdy kategorii A na motocykl. Ile kosztuje, od ilu lat, jakie wymagania?

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Czytaj więcej