Organizacja Euro NCAP, której głównym celem jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa, z końcem roku, tradycyjnie stanęła na wysokości zadania. Pierwszym ruchem było ogłoszenie samochodów najbardziej niebezpiecznych. W testach zderzeniowych Euro NCAP udział wzięło w sumie dziewięć modeli samochodów, z czego dwa wypadły fatalnie. Okazało się, że najbardziej niebezpieczne auto 2018 roku to Fiat Panda. Po tym przyszedł czas na ogłoszenie zwycięzców w kategoriach „Best in Class”. Tytułem tym zostały wyróżnione najbezpieczniejsze samochody w różnych segmentach, które testowane były w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Raport Euro NCAP: bezpieczeństwo przede wszystkim

W podsumowaniu 2018 roku wyróżniono jedynie trzy modele najbardziej bezpiecznych samochodów. W roku ubiegłym było ich jeszcze raz tyle. Czy to oznacza, że auta testowane w tym roku są mniej bezpieczne? Nie do końca. W 2018 roku Euro NCAP wprowadziło nowe kryteria oceny samochodów. Przede wszystkim przyjęto, że w zestawieniu najbezpieczniejszych samochodów 2018 roku, mogą znaleźć się wyłącznie samochody, które testowane były w danym roku kalendarzowym. W tegorocznej edycji Euro NCAP większą uwagę zwrócono na aktywne systemy bezpieczeństwa, w tym zapobieganie potrąceniom pieszych oraz rowerzystów. W zwycięskich kategoriach znalazła się całkowita nowość – najbezpieczniejszy samochód z napędem elektrycznym lub hybrydowym. To, co jednak najważniejsze – w porównaniu bierze się wersje z podstawowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa.

Najbezpieczniejsze samochody 2018 roku: małe samochody rodzinne

Jedną z kategorii, w której poszukiwany był zwycięzca 2018 roku pod względem bezpieczeństwa, jest „Small Family Cars”. Wszyscy ci, którzy poszukują małego samochodu rodzinnego godnego zaufania powinni zwrócić uwagę na… Mercedesa nowej klasy A. To właśnie ten samochód został uznany za najbardziej bezpieczne małe auto rodzinne spośród wszystkich przetestowanych w 2018 roku. Nowy Mercedes klasy A zachowując klasycznie skrojony kompaktowy styl, na swoim pokładzie skrywa najnowsze zdobycze techniki. Pochwalić może się także układem odpowiedzialnym za autonomiczną jazdę. Auto najwyżej ocenione zostało pod kątem bezpieczeństwa dorosłych (96 proc.) oraz bezpieczeństwa pieszych (92 proc.). Jedynie jeden procent mniej uzyskało w ocenie bezpieczeństwa dzieci. Biorąc pod uwagę fakt, że egzemplarze nowej klasy A z serii przedprodukcyjnej przejechały łącznie 12 mln km po czterech kontynentach, można wierzyć, że auto jest nie tylko efektowne i komfortowe, ale także bezpieczne.

Mercedes klasy A

Najbezpieczniejsze samochody 2018 roku: duże samochody rodzinne

W kategorii dużych samochodów rodzinnych bezkonkurencyjny okazał się Lexus ES. To jednak nie koniec jego sukcesów, ponieważ model ten zwyciężył także w nowej kategorii NCAP, czyli samochodów hybrydowych i elektrycznych. Podobnie jak najlepszy mały samochód rodzinny, Lexus ES najwyższe noty uzyskał w ocenie ochrony dorosłych oraz pieszych – kolejno 91 i 90 proc. Bezpieczeństwo dzieci zostało ocenione na 87 proc., a systemy wspomagające bezpieczeństwo na 77 proc. Nowy Lexus ES jest wyposażony w najnowszą wersję pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +. To, czym Lexus ES zyskał sobie największe uznanie to standardowy pakiet bezpieczeństwa, który posiada poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową, a także pasażerów oraz systemy bezpieczeństwa z układem zapobiegającym zderzeniom.

Najbezpieczniejsze samochody 2018 roku: duże samochody terenowe

Na koniec zostawiliśmy prawdziwą perełkę dla poszukiwaczy dużych aut terenowych. Ostatnim zwycięskim autem jest Hyundai NEXO, który został uznany za najbezpieczniejszy samochód 2018 roku w kategorii dużych aut typu SUV. Został on wyróżniony przede wszystkim za znakomite systemy bezpieczeństwa, ale jest jeszcze coś, czym zwrócił uwagę ekspertów. Co to takiego? Fakt, że jest to pierwszy w historii samochód wodorowy, który został przetestowany przez Euro NCAP. Na tym jednak nie koniec zaskoczeń, ponieważ ten od razu okazał się najlepszy. A jak dokładniej kształtuje się jego ocena? Zwycięski model Hyundaia w kategorii dotyczącej bezpieczeństwa dorosłych zdobył aż 94 proc. Na 87 proc. zostało ocenione bezpieczeństwo dzieci. Nieco niżej, bo na 67 proc. zapracował sobie bezpieczeństwem pieszych.

Testy zderzeniowe Euro NCAP: najbardziej niebezpieczny samochód 2018 roku