Niektóre marki samochodów cieszą się opinią niezawodnych, inne – słusznie czy niesłusznie – uważane są za awaryjne. Do pierwszej grupy często zaliczane są Toyoty, które dla wielu są synonimem niezawodności (co potwierdzają zresztą wyniki analiz instytutów badających rynek motoryzacyjny). W drugiej grupie znajdują się np. niektóre auta francuskie – na niezbyt zaszczytne miano „królowej lawet” zasłużył Renault Laguna drugiej generacji.

Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego TÜV przygotowuje swoje raporty na podstawie danych zebranych podczas obowiązkowych badań technicznych samochodów zarejestrowanych na terenie Niemiec. Raport za 2018 r. uwzględnia wyniki przeglądów aż 8,8 mln samochodów.

Czy te badania są wiarygodne? Cóż, zawsze można się do czegoś przyczepić, ale trzeba przyznać, że Niemcy do roboty zabierają się solidnie, a same dane wyglądają na bardzo rzetelne.

Jakie dane brane są pod uwagę?

Coroczne raporty TÜV powstają – jak napisaliśmy powyżej – na podstawie danych zbieranych przez diagnostów, którzy sprawdzają:

  • hamulce
  • oświetlenie
  • podwozie
  • amortyzatory
  • ogumienie
  • oraz korozję na elementach mających wpływ na bezpieczeństwo pojazdu.

Jak powstają rankingi?

W swoich raportach TÜV grupuje samochody według wieku na:

  • 2- i 3-letnie
  • 4- i 5-letnie
  • 6- i 7-letnie
  • 8- i 9-letnie
  • 10 i 11-letnie.

Dla każdej z grup TÜV określa odsetek egzemplarzy usterkowych (im jest on niższy, tym model jest bardziej niezawodny). Co ważne, w raportach uwzględniane są tylko te auta, z których w przeglądach na stacjach TÜV uczestniczyło co najmniej 10 000 egzemplarzy.

7 najbardziej awaryjnych aut wg TÜV

Sprawdziliśmy, które samochody są najbardziej awaryjne wg najnowszego raportu TÜV. Pod uwagę wzięliśmy po dwa auta z dwóch pierwszych grup wiekowych i po jednym z pozostałych trzech.

Najbardziej awaryjne samochody 2- i 3-letnie

Na pierwszym miejscu wśród najbardziej awaryjnych 2- i 3-letnich samochodów znalazła się Dacia Logan. Średni przebieg aut tej rumuńskiej marki badanych przez TÜV wyniósł 53 000 km, a odsetek poważnych usterek wyniósł 14,6 proc.

Dacia Logan to samochód z segmentu B produkowany od 2004 r. Początkowo auto oferowane było jedynie jako sedan. Od 2006 r. rozpoczęto produkcję wersji kombi, a od 2007 r. – także wersji pickup i van. Od 2012 r. produkowana jest druga generacja tego modelu.

Miejsce drugie – z odsetkiem poważnych usterek w wysokości 13 proc. – zajęło francuskie auto miejskie: Renault Clio. Średni przebieg tego samochodu wyniósł 36 tys. km.

Pierwsza generacja Renault Clio zadebiutowała w 1990 r. Auto dostępne jest obecnie jako 5-drzwiowy hatchback i jako 5-drzwiowe kombi (Clio Grandtour). Do tej pory powstały cztery generacje tego samochodu. Clio piątej generacji zademonstrowane zostało podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2019 r.

Najbardziej awaryjne samochody 4- i 5-letnie

Najbardziej awaryjnym samochodem w grupie pojazdów 4- i 5-letnich jest Peugeot 206. W przypadku tego miejskiego auta odsetek poważnych usterek wyniósł aż 28 proc. Średni przebieg wynosi 53 tys. km.

Peugeot 206 produkowany był przez koncern PSA (Peugeot Société Anonyme) w latach 1998 – 2006. Samochód dostępny był jako 2 drzwiowe coupe-cabrio (od 1999 r.), 3- i 5-drzwiowy hatchback (od 1998 r.), 4-drzwiowy sedan (od 2005 r.) i 5-drzwiowe kombi (od 2001 r.). Następcą modelu jest Peugeot 207 i Peugeot 301 (sedan).

Na drugim miejscu – z odsetkiem poważnych usterek wynoszącym 21,8 proc. znalazły się dwa samochody – Dacia Logan (ze średnim przebiegiem wynoszącym 83 tys. km) i Chevrolet Spark (średni przebieg 48 tys. km).

Chevrolet Spark to następca popularnego w Polsce Daewoo Matiza. Samochód produkowany był w Korei w latach 2005 – 2009. Spark był 5-drzwiowym hatchbackiem zaliczanym do segmentu A. Samochód zaprojektował Giorgetto Giugiaro.

Najbardziej awaryjne samochody 6- i 7-letnie

Na pierwszym miejscu – podobnie jak w przypadku aut 2- i 3-letnich – znalazła się Dacia Logan. Odsetek poważnych usterek wyniósł w jej przypadku 30,9 proc., a średni przebieg – 99 tys. km.

Jakie części wymienić po zakupie używanego samochodu?

Najbardziej awaryjne samochody 8- i 9-letnie

Pierwsze miejsce przypadło Renault Kangoo. Średni przebieg w jego przypadku wyniósł 116 tys. km a odsetek poważnych awarii stwierdzonych w tym modelu przez ekspertów TÜV – 37,1 proc.

Renault Kangoo (znany też pod nazwą Nissan Kubistar) jest produkowany od 1998 r. Od 2008 r. produkowana jest druga generacja tego modelu, a w 2012 r. na bazie samochodu powstały: Dacia Dokker oraz Mercedes-Benz Citan.

Taki sam odsetek poważnych awarii odnotowany został też w przypadku Dacii Logan.

Najbardziej awaryjne samochody 10- i 11-letnie

W ostatniej porównywanej przez nas kategorii wiekowej najbardziej awaryjnym samochodem okazała się – po raz kolejny – Dacia Logan. Odsetek poważnych awarii wyniósł w przypadku tego modelu wyniósł 40,6 proc. Średni przebieg tego samochodu to 130 tys. km.

Informacje zbierane przez podczas przeglądów technicznych, na podstawie których przygotowywane są raporty, nie powinny być głównym elementem branym pod uwagę podczas zbierania informacji o używanym samochodzie. Dane z raportów TÜV trzeba traktować jako jedno ze źródeł informacji i uzupełniać je danymi np. z forów dyskusyjnych zrzeszających użytkowników danej marki.

Jakie są wasze doświadczenia z najbardziej awaryjnymi modelami?! Podzielcie się w komentarzu!