Land Rover Defender – samochód roku Top Gear 2020

Czym wyróżnia się Land Rover Defender, że to właśnie on został uznany za najlepszy samochód roku 2020? Samochody terenowe mają to do siebie, że są bardzo odporne, a ich wygląd i konstrukcja są stosunkowo rzadko odświeżane przez producentów. Land Rover Defender jest dobrym przykładem – pojazd ten zadebiutował w 1983 r. i od tego momentu jedynie sporadycznie przechodził modernizację. Głównym powodem była docelowa grupa klientów dla tego pojazdu – pracownicy służb i firm, którzy pracują głównie w terenie i potrzebują wytrzymałego środka transportu. Wszystko zmieniło się po wycofaniu Land Rovera z 2016 r.

Aktualnie produkowany Land Rover Defender został zaprojektowany z myślą o szerszej grupie odbiorców, do której zaliczają się m.in. turyści, wspinacze czy kajakarze – czyli osoby często wybierające się w trudny teren. Producent w dalszym ciągu nie zrezygnował z tego, co dla samochodów terenowych jest wyznacznikiem funkcjonalności – solidnej konstrukcji. Jednocześnie auto zostało mocno zmodyfikowane. Zastosowano m.in. wygodniejsze fotele i nowoczesny kokpit, a wnętrze zostało wyciszone. Wszystko to korzystnie wpływa na komfort podróżowania nowym Defenderem.

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/2020-topgearcom-awards/revealed-winners-2020-topgearcom-awards#19

Samochód roku 2020 – ile trzeba zapłacić za jego OC?

Kierowcy z Polski, którzy zdecydują się nabyć zwycięski model Land Rovera, muszą pamiętać o jego ubezpieczeniu. Ile kosztuje najtańsze OC, a ile trzeba zapłacić za AC czy Assistance? Sprawdziliśmy, ile trzeba będzie wyłożyć na ubezpieczenie auta roku 2020 w różnych konfiguracjach.

Chcąc ubezpieczyć samochód wyłącznie od odpowiedzialności cywilnej (OC), właściciel samochodu powinien wybrać najtańszą ofertę. W przypadku obowiązkowej polisy zakresu ochrony nie ustala ubezpieczyciel, ale ustawodawca – w Polsce kwestia ta została unormowana w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Wykonaliśmy kalkulację dla samochodu roku 2020. Nasz modelowy kierowca to 48-latek z niemal 30-letnią historią ubezpieczeniową, który równie często podróżuje po bezdrożach, jak po mieście. W przeszłości nie spowodował żadnej kolizji czy wypadku, dzięki czemu każde towarzystwo ubezpieczeniowe przyzna mu maksymalną liczbę zniżek. Aby jednak uwidocznić regionalne różnice w cenach, przeprowadziliśmy trzy kalkulacje – przyjęliśmy, że nasz modelowy kierowca mieszka w Warszawie, Sanoku lub Wiślicy.

Zakres ochrony ubezpieczeniowejWarszawaSanokWiślica
OC660 zł447 zł437 zł
OC i Assistance718 zł513 zł489 zł
OC, Assistance i NNW757 zł500 zł515 zł
OC i NNW700 zł493 zł483 zł
OC, AC, Assistance i NNW10 001 zł7759 zł7912 zł

Miejsce zamieszkania to jeden z najważniejszych parametrów, na które zwracają uwagę firmy ubezpieczeniowe przy wyliczaniu składki OC. Dlaczego? Im większe miasto, tym więcej dróg i samochodów – rośnie więc prawdopodobieństwo kolizji czy wypadku. Statystyka nie stoi po stronie kierowców z dużych ośrodków miejskich – za OC muszą oni płacić więcej niż pozostali kierowcy.

Dlaczego ten sam mechanizm nie działa w przypadku ubezpieczeń dodatkowych (nieobowiązkowych)? Każdy ubezpieczyciel ma prawo przygotować własną ofertę. W praktyce firmy ubezpieczeniowe proponują ochronę o różnych zakresach, a to z kolei powoduje, że kryterium ceny po prostu się nie sprawdza (jako jedyne).

Jakie jeszcze samochody zostały wyróżnione przez Top Gear?

Top Gear to brytyjski magazyn motoryzacyjny, za którego produkcję odpowiada telewizja BBC UK. W 2020 r. tytuł samochodu roku uzyskał Land Rover Defender. Nie był to jednak jedyny pojazd doceniony przez redakcję Top Gear – inne wyróżnione modele to:

  • w kategorii crossovery – Ford Puma ST,
  • w kategorii auta luksusowe – Rolls-Royce Ghost,
  • w kategorii pojazdy miejskie – Honda e.

Redakcja wyróżniła również wyposażony w napęd elektryczny model Volkswagen ID.3, który – według niektórych specjalistów – może mieć znaczący wpływ na przyszłość branży motoryzacyjnej.

Ciekawostka: nowy Land Rover Defender został zaprojektowany na aluminiowej platformie podłogowej D7x. Aby udowodnić wytrzymałość konstrukcji auta roku 2020 r., przeprowadzono nietypowy test – trzy samochody zostały zawieszone na linie dźwigu jedynie na zaczepach holowniczych.

Czy warto kupić auto roku Top Gear 2020 lub inny samochód wyróżniony przez redakcję Top Gear? Z pewnością warto dokładniej przyjrzeć się proponowanym modelom. Wyróżniają się one konstrukcją, funkcjonalnością i designem. Mimo że wyróżnione samochody mogą być punktem odniesienia, to przy wyborze pojazdu zawsze należy się kierować przede wszystkim własnymi potrzebami. Land Rover Defender – mimo swojej solidnej budowy – nie będzie np. dobrym wyborem dla kierowcy poszukującego auta, którym mógłby codziennie dojeżdżać do pracy w dużym mieście.