Czy muszę mieć prawo jazdy na motocykl?

Wszystko zależy od pojemności silnika. Jeżdżąc jednośladem o pojemności powyżej 125cm³ musisz mieć prawo jazdy kategorii A2. Jeśli masz powyżej 18 lat i prawo jazdy dłużej niż trzy lata – możesz jeździć motocyklami i skuterami o pojemności poniżej 125cm³.

Czy mogę wyprzedzać samochody w korku?

Tak, przepisy nie zabraniają tego w ramach jednego pasa ruchu, jeśli przejeżdżasz przez linię ciągłą – musisz wyrzucić kierunkowskaz. Nie możesz najeżdżać na linię ciągłą. Pamiętaj, że lawirowanie motocyklem między samochodami jest ryzykowne, bo często kierowcy nie zwracają uwagi na jednoślady. Jadąc między samochodami zachowaj szczególną ostrożność, sygnalizuj manewry, nie przepychaj się. Kontroluj prędkość i uważaj, żeby nie uszkodzić lakieru czy lusterek innych pojazdów. Wtedy będzie to Twoja wina.

Czy mogę wyprzedzać przy linii ciągłej?

Tak, ponieważ możesz się poruszać w ramach jednego pasa ruchu. Nie możesz najeżdżać ani przekraczać linii ciągłej ani, tym bardziej, podwójnej ciągłej. Zachowując bezpieczną odległość od wyprzedzanego pojazdu możesz jechać przy linii ciągłej.

Czy mogę jechać po powierzchni wyłączonej z ruchu?

Powierzchnia wyłączona to te gęsto namalowane linie na drodze, ograniczające pas ruchu, często przy rozejściu się dróg. Określa je znak poziomy P-21 i oznacza fragment drogi, na której jazda i zatrzymywanie się, nawet awaryjne, są zabronione. Nie możesz tędy wyprzedzać, ani dojeżdżać do skrzyżowania.

Czy mogę wymijać stojące w korku samochody?

Tak, przepisy nie zabraniają lawirowania między pojazdami stojącymi w korku. Wielu użytkowników jednośladów właśnie po to rezygnuje z samochodów, żeby w mieście sprawnie omijać zator. Pamiętaj, że jadąc w ten sposób musisz zachować bezpieczny odstęp od mijanych pojazdów, nie możesz najeżdżać na linie ciągłe, a jeśli zmieniasz pas – musisz to sygnalizować.

Czy mogę jeździć na jednym kole?

Absolutnie nie rób tego na drogach publicznych! Ten widowiskowy numer zarezerwowany jest dla pokazów cyrkowych i zamkniętych, zabezpieczonych imprez. Jest skrajnie niebezpieczny dla Ciebie i otoczenia. Nie masz pewności, że przewracając się nie wpadniesz pod koła innego pojazdu. Takie zachowanie może zostać zakwalifikowane przez policję jako nieprawidłowe korzystanie z pojazdu lub jako stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym.

Czy mogę jechać szybko?

Możesz, ale zgodnie z przepisami. Nie możesz jednak przekraczać dozwolonej prędkości.

Dozwolone prędkości w Polsce to:

  • na autostradzie – 140 km/h,
  • na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
  • na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h,
  • na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h,
  • na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h,
  • w terenie zabudowanym – 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej,
  • w terenie zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00 – 60 km/h.

Jadąc motocyklem lub skuterem musisz mieć świadomość, że jesteś mniej widoczny i zachować szczególną ostrożność, jeśli jedziesz szybko po drodze, gdzie do ruchu włączają się inne pojazdy. Nie będzie Twoją winą, jeśli ktoś wymusi na Tobie pierwszeństwo przejazdu. Ale to ma małe znaczenie, gdy uderzysz z pełną prędkością w nieprawidłowo włączający się do ruchu pojazd. Masz małe szanse wyjść z tego cało.

Czy mogę jechać na światach drogowych, tzw. długich?

Tak, w nocy, jeśli to nie przeszkadza innym kierowcom. Nie możesz w mieście w ciągu dnia. Światła drogowe są silniejsze od świateł mijania i ustawione pod kątem, który sprawia, że potrafią oślepiać nawet w dzień. Sprawia to, że nie jesteś bezpieczniejszy, ani lepiej widoczny. Świateł drogowych można używać od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach, o ile nie oślepia się nadjeżdżających z przeciwka kierowców lub kolumn pieszych.

Czy mogę jechać lewym pasem?

Tak, o ile poruszasz się szybko lub wyprzedzasz inne pojazdy. Zgodnie z prawem drogowym powinieneś poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jazda lewym pasem ruchu, jeśli prawy jest wolny, to wykroczenie. Trzeba jednak pamiętać, że czasem prawy pas jest dziurawy, co dla motocyklisty jest szczególnie niebezpieczne. Są na nim też koleiny, kałuże i studzienki. Jadąc jednośladem, staraj się ich unikać. W takiej sytuacji możesz jechać lewym pasem.

Czy mogę jechać środkiem pasa?

Możesz, bo zgodnie z prawem drogowym powinieneś poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Możesz jechać środkiem pasa, jeśli jazda bliżej krawędzi pasa ruchu zagraża Twojemu bezpieczeństwu.

Czy mogę jechać wprost pasem do skrętu?

Nie, bo taki manewr to wykroczenie w ruchu drogowym, niebezpieczne dla Ciebie. Kierowcy prawidłowo poruszających się aut nie spodziewają się pojazdu po prawej. Poprawne jest wjechanie na taki pas w celu wyprzedzania, pod warunkiem, że uda Ci się włączyć na sąsiedni pas, zanim linia ciągła rozdzieli pasy.

Czy mogę używać głośnego wydechu?

Zgodnie z przepisami silnik motocykla może emitować do 94 dB dla pojemności do 125 cm³, lub do 96 dB dla jednostki większej. Zdaniem niektórych motocyklistów głośny wydech zwiększa ich bezpieczeństwo. Nie ma na to jednoznacznych badań. Jeśli motocykl jest głośniejszy niż określono w przepisach, nie może być używany na drodze publicznej.

Czy mogę jeździć bez kasku?

Nie, to kwestia bezpieczeństwa! Zgodnie z przepisami nawet poza miastem, na bocznych drogach musisz mieć kask. Dotyczy to również krótkich tras i nie ma tu znaczenia prędkość, z jaką się poruszasz. Ten przepis obowiązuje również pasażerów. Nie wolno Ci wozić nikogo bez kasku. Ani przewozić więcej osób niż jedną.

Czy muszę mieć specjalne ubranie ochronne?

Nie musisz. Jeżdżąc motocyklem lub skuterem musisz obowiązkowo wyposażyć się w kaskUbrania ochronne, często bardzo drogie „zbroje”, nie są obowiązkowe. Jeżdżąc jednośladem zastanów się, czy takie ubranie nie zwiększy w istotny sposób Twojego bezpieczeństwa. Stanowczo odradzamy jeżdżenie w tiszertach i krótkich spodenkach. Upadek i „szlif” może mieć bardzo przykre konsekwencje, nawet przy niewielkich prędkościach i nie ma tu znaczenia pojemność ani moc silnika.

Pamiętaj, że na motor obowiązuje Cię ubezpieczenie OC. Warto mieć też dobre AC i assistance, ponieważ jeżdżąc między autami, możesz łatwiej narazić kogoś na straty. Zabezpiecz się przed tym.

Ubezpieczenie motocykla