Jeśli myślisz, że wybierając się w zagraniczną podróż wystarczy Ci prawo jazdy i pełny bak, to jesteś w błędzie. Przepisy ruchu drogowego różnią się w zależności od kraju. Różne mogą być wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu, różne limity alkoholu, czy w końcu ograniczenia prędkości. Za jej przekroczenie grożą niemałe mandaty, a o tych rekordowych pisaliśmy całkiem niedawno. Ale ponieważ lepiej jest zapobiegać niż leczyć, warto znać przepisy ruchu drogowego w innych krajach. Sprawdzamy zatem jakie są limity prędkości na autostradach w Europie.

Rekordowe mandaty drogowe: w tych krajach zdejmij nogę z gazu!

Ograniczenia prędkości: przegląd europejskich autostrad

Na stan polskich dróg narzekamy. Narzekać mamy też prawo. Znaczące różnice w jakości podróżowania możemy zauważyć udając się między innymi do Hiszpanii, Niemiec czy Francji. To te państwa posiadają najbardziej rozbudowane autostrady i drogi ekspresowe. W czołówce znajdują się także Włochy i Wielka Brytania. Najmniej rozwiniętą siecią autostrad charakteryzuje się Luksemburg czy Cypr, jednak wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy będzie ich nieporównywalnie mniejsza powierzchnia.

Ale przechodząc do sedna… Dozwolona prędkość różni się w zależności od kraju. Czasem różnice te mogą sięgać nawet kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. Największe będą dotyczyły dróg ekspresowych i autostrad – i to właśnie tym ostatnim postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska. Sprawdzamy, jakie są limity prędkości na autostradach w Europie.

Na początek musimy zdać sobie sprawę z jednego – tak szybko, jak w Polsce pojedziemy tylko w jeszcze jednym kraju. A mianowicie – w Bułgarii. Polska i Bułgaria są absolutnymi rekordzistami jeśli chodzi o ustaloną prawnie prędkość – ta, na autostradach w tych krajach, wynosi 140 km/h. W większości krajów europejskich obowiązuje jednak ograniczenie do 130 km/h. Większe prędkości możemy rozwinąć teoretycznie w Niemczech. Co to oznacza? O tym więcej za chwilę…

Limity prędkości na autostradach

Autostrady w Niemczech

Niemcy to jeden z chętniej wybieranych przez Polaków kierunków. Dla kierowców niemieckie autostrady wydają się być prawdziwym rajem. Niezła nawierzchnia, kultura innych uczestników ruchu drogowego, brak opłat, a przede wszystkim – brak limitu prędkości. Jak to możliwe? Aktualnie na wielu niemieckich autostradach nie ma sztywnych ograniczeń, co do prędkości. Przy większości znajdziemy jednak znaki z zalecaną prędkością – zwykle 130 km/h. Kierowca może, choć nie musi się do nich stosować. Jedynie kierujący pojazdami z przyczepą i powyżej 3,5 t muszą zdjąć nogę z gazu i zwolnić do 100 km/h. I choć z jednej strony kierowca pokonujący niemieckie autostrady może nabrać wiatru w żagle, tak z drugiej – powinien mieć się na baczności.  Zasadniczo, przepisy u naszych sąsiadów są dość restrykcyjne. Warto więc wiedzieć, że w przypadku nie zachowania odpowiedniego odstępu między pojazdami, a także przy wyprzedzaniu na autostradzie z prawej strony, grozi mandat nawet do kilkuset euro.

Litwa: ograniczenia prędkości uzależnione od pory roku

Litwa, ze względu na niewielką odległość, jest często obieranym kierunkiem przez Polaków. Równie często wybieramy się tam na własną rękę, samochodem. Choć przepisy drogowe obowiązujące na Litwie niewiele różnią się od tych, które znamy z własnego podwórka, tak warto pochylić się na chwilę chociażby nad limitami prędkości. Ograniczenia na drogach szybkiego ruchu i autostradach uzależnione są od pory roku. Jeśli na Litwę wybieramy się w okresie od listopada do marca – wówczas możemy poruszać się z maksymalną prędkością 110 km/h. Pokonując jednak litewskie autostrady w okresie letnim – wówczas możemy dodać nieco gazu i jechać maksymalnie 130 km/h.

Limity prędkości na autostradach w Luksemburgu

Na szczególną uwagę zasługuje także Luksemburg. Dlaczego? Tam, dopuszczalne prędkości na autostradzie są dwie – 130 km/h i 110 km/h. Jakie jest rozróżnienie? Kiedy powinniśmy zdjąć nogę z gazu? Jeśli znaki nie stanowią inaczej – możemy jechać 130 km/h, o 20 km wolniej musimy jechać w przypadku opadów deszczu lub śniegu. Dobrą wiadomością jest ta, że korzystanie z dróg i autostrad w Luksemburgu jest bezpłatne.

Francja: limity na francuskich autostradach

Francja może pochwalić się dobrze rozwiniętą siecią autostrad. Ruszając w podróż samochodową do naszych francuskich sąsiadów nie powinniśmy przeżyć wielkiego szoku w związku z tamtejszymi przepisami. Uwagę powinniśmy zwrócić jednak na prędkość. Na autostradach pojedziemy z maksymalną prędkością wynoszącą 130 km/h. W przypadku deszczu – dokładnie tak samo jak w Luksemburgu – będziemy musieli zwolnić do 110 km/h. A z jaką karą będą musieli liczyć się piraci drogowi? Całkiem srogą. Przekroczenie prędkości o więcej niż 25 km/h wiąże się nie tylko z karą finansową, ale także ryzykiem utraty prawa jazdy. Warto też wiedzieć, że większość autostrad jest płatna. Wysokość opłat jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz długości przejechanej trasy.

Co warto wiedzieć przed podróżą?

Nieznajomość prawa szkodzi! Jeśli planujesz zagraniczną podróż samochodem, a chcesz uniknąć konsekwencji niedostosowania się do miejscowych reguł gry, warto zapoznać się z przepisami i wymaganiami dotyczącymi kierowców. Powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na obowiązkowe wyposażenie samochodu w poszczególnych krajach, dokumenty potrzebne do zagranicznej podróży, limity alkoholu, ale także na niedozwolone wyposażenie auta (Tak! W przepisach dotyczących kierowców w innych krajach znajdziemy elementy wyposażenia samochodu, które są zabronione, a ich posiadanie wiąże się z wysokimi karami), czy właśnie wspomniane wyżej ograniczenia prędkości. Praktyczny przewodnik dla osób wyruszających w zagraniczną podróż samochodem znajdziesz TUTAJ.

Przejazd autostradami w Europie: opłaty

Przejazd autostradą może być płatny, albo bezpłatny. W większości europejskich krajów za taki luksus, będziemy jednak musieli zapłacić. W jaki sposób? A to zależy już od kraju. Wyróżnia się trzy główne systemy płatnicze: bramki, winiety i właśnie drogi bezpłatne. Bramki służą do wniesienia jednorazowej opłaty, która uzależniona jest od pokonanego dystansu. Z systemem bramkowym spotkamy się między innymi w Hiszpanii, Grecji, Włoszech, Chorwacji czy Francji. Z kolei winiety to okresowe opłaty drogowe, umożliwiające nielimitowane korzystanie z dróg po uiszczeniu określonej kwoty. W nie będziemy musieli wyposażyć się w Bułgarii, Austrii, Czechach czy chociażby Słowacji i Szwajcarii. Na koniec zostają autostrady, które możemy pokonać bez wnoszenia żadnych opłat – za darmo przejedziemy na przykład w Niemczech, Holandii, Danii, Szwecji czy Litwie.

Mandat za granicą: płacisz na miejscu, albo nie jedziesz dalej

Podróżując samochodem za granicą musimy liczyć się z jeszcze jedną bardzo ważną kwestią. W przypadku popełnienia wykroczenia drogowego, będziemy zobowiązani do zapłacenia mandatu na miejscu. W przeciwnym przypadku możemy nie pojechać dalej, a policja może zatrzymać nasze tablice rejestracyjne. Jeśli nie posiadamy przy sobie wystarczającej ilości gotówki, policja może nas konwojować do najbliższego bankomatu lub kantoru. Co więcej – w niektórych krajach europejskich, mundurowi mają możliwość przyjmowania płatności kartą.

Transgraniczne kontrole OC pojazdów: zmienią się zasady ubezpieczeń komunikacyjnych