Jeszcze do 18 grudnia członkowie PZM, których samochody mają co najmniej 25 lat, mogli liczyć na solidne zniżki na OC w PZU. Solidne, bo przy założeniu bezszkodowej jazdy, aż 70 procentowe. 19 grudnia 2018 roku PZU jednak warunki zmieniło, a te które radowały posiadaczy starszych aut, stały się jedynie pieśnią przeszłości. Teraz, by na zniżkę zasłużyć trzeba mieć żółte tablice rejestracyjne i spełniać pewne warunki. Jakie?

Auto zabytkowe a ubezpieczenie w PZU

19 grudnia 2018 roku PZU wcieliło nowe warunki dotyczące zniżek na OC. Te nie zadowolą właścicieli samochodów 25-letnich oraz posiadaczy kart Polskiego Związku Motorowego. W świetle nowych warunków, ta ostatnia będzie praktycznie zbędna. Dlaczego? Ponieważ, aby dostać szansę na zniżkę na ubezpieczenie OC dla pojazdów zabytkowych, trzeba mieć żółte, zabytkowe tablice rejestracyjne. Otrzymanie wspomnianych tablic jest nie tylko drogie, ale nie jest też takie łatwe. Ubieganie się o status auta zabytkowego to skomplikowana procedura, która wymaga wpisania samochodu na listę zabytków oraz objęcie auta opieką konserwatora zabytków. To jednak nie wszystko! Oprócz statusu zabytku, auto musi spełniać przynajmniej jeden z poniższych warunków.

  • Samochód jest pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym – Co to oznacza? Auto jest pojazdem, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazdem wpisanym do inwentarza muzealiów,
  • Auto ma niemniej niż 25 lat i uznane zostało przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub taki, który charakteryzuje się szczególnym znaczeniem dla udokumentowania historii motoryzacji.

Samochód zabytkowy, czyli jaki?

Samochód, aby został uznany za zabytkowy musi odpowiadać definicji takiego pojazdu, która zapisana została w art. 2. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Mówi ona, że aby auto zostało sklasyfikowane jako zabytkowe musi spełniać określone wymogi. A konkretniej?

  • Musi mieć co najmniej 25 lat,
  • od co najmniej 15 lat musi być wycofany z produkcji,
  • musi mieć oryginalną większość części,
  • być wpisany do rejestru zabytków lub ujętym w centralnej ewidencji dóbr kultury.

Samochód zabytkowy a ubezpieczenie OC

Wielu posiadaczy pojazdów zabytkowych zadaje sobie pytanie, czy w ich przypadku ubezpieczenie OC jest w ogóle konieczne. Odpowiedź jest jedna – jest! Nawet jeśli samochód na co dzień zdobi Twój garaż, a sporadycznie wyjeżdżasz nim na drogi publiczne – ubezpieczenie OC mieć musisz. Jeśli jednak z auta korzystasz raz do roku, by dojechać na przykład na zlot fanów takich aut, wówczas możesz zdecydować się na ubezpieczenie OC krótkoterminowe. Jest to korzystne rozwiązanie, które dopuszczalne jest jedynie w kilku ściśle określonych przypadkach. Jako posiadasz auta zabytkowego, który wykupi OC na miesiąc, jesteś w stanie sporo zaoszczędzić.

Zmiany w zniżkach w OC dla członków PZM: konsekwencje

To jednak nie koniec historii z likwidacją preferencyjnych warunków w OC dla posiadaczy kart PZM. Dlaczego? Polski Związek Motorowy sam zapowiada walkę o przywrócenie zniżek dla swoich członków. Większość z członków Związku płaci składki tylko i wyłączenie ze względu na przysługujące im do tej zniżki w OC. Ich koniec, dla wielu posiadaczy starych aut, będzie też oznaczał koniec z członkowstwem w PZM. Na nowych warunkach stracić sporo może też samo PZU, ponieważ wielu z dotychczasowych klientów będzie szukało korzystniejszej oferty u innych ubezpieczycieli, a to z kolei stwarza szerokie pole do popisu dla konkurencji, która być może będzie chciała „przejąć” dotychczasowych klientów PZU.

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – 7 rzeczy, o których musisz wiedzieć