Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

13 rzeczy, których nie możesz robić na autostradzie

Bezpieczna jazda po autostradach
mfind.pl

Łatwa jazda po autostradzie? Tylko pozornie!

W Polsce mamy już ponad 2500 km autostrad i dróg ekspresowych. To niemało, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w 2008 było ich tylko kilkaset. Niestety, nie nauczyliśmy się jeszcze bezpiecznie z nich korzystać. Wydaje nam się, że to łatwe i przyjemne, tymczasem popełniamy mnóstwo błędów. Wynikają one z braku znajomości przepisów, brawury, chęci przełamania rutyny, która towarzyszy często jeździe po autostradach i niestety – popisywania się. Ilu kierowców kusi testowanie, ile „fabryka dała”? Żeby wszystkim jeździło się przyjemniej, a przede wszystkim bezpiecznie, warto poznać kilka zasad. Nie wszystkie są w polskich przepisach drogowych!

13 rzeczy, których nie wolno na autostradzie:  

  • jechać szybciej niż 140 km na godzinę, a jeśli jedziesz z przyczepą nie możesz jechać szybciej niż 80 km/h. Na drodze ekspresowej dwujezdniowej: 120 km/h
  • jechać wolniej niż 40 km na godzinę. Od tej reguły są jednak wyjątki – gdy panują fatalne warunki atmosferyczne i w korku
  • jechać stale lewym pasem ruchu, który służy tylko do wyprzedzania. To drażliwy temat wśród użytkowników autostrad, więc warto wiedzieć, że przepisy Konwencji Wiedeńskiej pozwalają pozostać podczas wyprzedzania na zajmowanym pasie ruchu, o ile mamy bezpośredni zamiar wyprzedzać następny pojazd i nie utrudniamy ruchu pojazdom nadjeżdżającym z tyłu. W przeciwnym wypadku jesteśmy zobowiązani do zjechania na prawy pas po wykonaniu manewru
  • wyprzedzać z prawej strony, jeśli jezdnia ma mniej niż trzy pasy ruchu
  • jechać poboczem, czyli pasem awaryjnym
  • holować innych pojazdów
  • jechać zbyt blisko poprzedzającego samochodu
  • hamować gwałtownie bez włączenia świateł awaryjnych
  • zostawiać zbyt dużych lub zbyt małych odległości do poprzedzającego pojazdu, gdy jedziesz w korku
  • zatrzymywać się poza wyznaczonymi miejscami, szczególnie na poboczach i drogach technicznych. Do odpoczynku służą MOP-y, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych
  • cofać i zawracać, również na placach poboru opłat, które są integralną częścią autostrady. Zawrócić możesz dopiero na najbliższym węźle autostradowym
  • uniemożliwiać innym pojazdom zmiany pasa lub włączenia się do ruchu
  • poruszać się pieszo, rowerem, przebiegać między samochodami, przechodzić na drugą stronę.

Autostradowy savoir-vivre

  • gdy tworzy się zator lub kończy jeden z pasów, na przykład na zwężeniu, stosuj zasadę jazdy „na suwak” tak, aby na przemian mogły wjeżdżać pojazdy z prawego i lewego pasa
  • jeśli widzisz, że ktoś chce włączyć się do ruchu, a lewy pas jest wolny, ustąp mu miejsca na prawym pasie – zachowując płynność jazdy
  • w wielu krajach stosowany jest zwyczaj zostawiania korytarza ratunkowego między stojącymi w korku samochodami. Jeśli pasy są dwa, samochody z lewego jadą lewą skrajnią pasa, auta z prawego – prawą. Pozostawia to między nimi miejsce dla karetek i straży pożarnej i aż o 6 minut skraca czas dotarcia karetki na miejsce wypadku
  • jeśli zepsuje ci się samochód na autostradzie, zjedź na pobocze, opuść pojazd wychodząc przez drzwi od strony pasażera, stań za barierką ograniczającą jezdnię i wezwij pomoc. Możesz zrobić to dzwoniąc z telefonu komórkowego pod numer alarmowy 112 albo skorzystać z najbliższego telefonu SOS, rozmieszczonego zazwyczaj co 2 km
  • uważaj na monotonię na autostradzie, szczególnie w Polsce, gdzie spore odcinki pokonuje się między wysokimi ekranami dźwiękochłonne, łatwo stracić czujność. Odpoczywaj, dotleniaj się, rozmawiaj z pasażerem, nie słuchaj usypiającej muzyki i nie zajmuj się podczas prowadzenia innymi czynnościami. Przy prędkościach autostradowych czytanie SMS-a może Cię kosztować życie.

Podsumowanie

  • Coraz więcej jest autostrad i dróg szybkiego ruchu, jesteś pewien, że wiesz, jak po nich jeździć?
  • Główne błędy kierowców to jazda lewym pasem i nieumiejętność radzenia sobie w razie awarii.
  • Unikaj monotonii i nie ciśnij gazu do oporu!

Podróżnik, rowerzysta, wspinacz, speleolog. Pracuje w mediach. Lubi kawę z mlekiem, dalekie podróże i szybkie realizacje wariackich pomysłów.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
wpDiscuz