Rynek sprowadzanych aut w Polsce

Rynek sprowadzanych aut rośnie nieustannie od kilku lat. Pod koniec ubiegłego roku możemy mówić wręcz o boomie, bo według danych służby celnej do końca października wwieźliśmy prawie 789 tys. samochodów z Unii Europejskiej oraz 11,8 tys. aut spoza Unii (są to głównie auta z Ameryki Północnej) – to jest więcej niż w całym 2015 r. Ma to związek ze zmianami w akcyzie, nad którymi rząd pracował w 2016 r i które mają w bieżącym roku już obowiązywać.

Najchętniej sprowadzamy auta z Niemiec. Ich udział w liczbie wszystkich sprowadzanych samochodów w 2015 r wzrósł o 7 proc. w 2015 w stosunku do 2014 r. Najczęściej kupujemy volkswageny, a za ich transport do Polski w 2015 r. średnio płaciliśmy 1279 zł. Ale kupujemy też chętnie auta we Francji, Wielkiej Brytanii, w Holandii i we Włoszech.

Dlaczego tak chętnie? Bo auta z zagranicy wydają nam się lepsze, znacznie staranniej utrzymane i rzeczywiście mają często konkurencyjne ceny (przynajmniej do czasu wejścia nowych przepisów akcyzowych). Z danych statystycznych wynika, że najczęściej kupujemy auta starsze, ponad 10-letnie. Dla naszych zachodnich sąsiadów taki pojazd jest już staruszkiem, u nas często, otrzymuje drugie (długie) życie.

Rejestracja auta z zagranicy jest dość skomplikowaną procedurą i warto zapoznać się z nią jeszcze przed zakupem auta. Pomoże to nam lepiej skalkulować wszystkie koszty i czas niezbędny do dopełnienia wszystkich procedur, oraz co tu dużo mówić, uniknąć nerwów i problemów.

Jak zarejestrować sprowadzany samochód? Działać samodzielnie czy przez pośrednika?

Zasadniczo samochód powinien być zarejestrowany w Polsce przez osobę, która sprowadziła auto. Jeśli więc kupujesz od pośrednika (komis, warsztat, giełda samochodowa), powinieneś otrzymać pojazd już zarejestrowany i z ważnym ubezpieczeniem OC – tak, aby wrócić z komisu „na kołach”.

W przypadku samodzielnego zakupu samochodu za granicą wszystkie formalności spoczywają na Tobie. Czy to jest warte świeczki?

Tak, co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, unikasz prowizji pośrednika: ta w zależności od wartości pojazdu może wynieść od kilku nawet do kilkunastu tysięcy złotych. Po drugie, masz lepszą kontrolę nad procesem zakupu i większą możliwość faktycznego sprawdzenia kupowanego auta. Oczywiście nie jest to żelazną regułą, ale zdarza się, że pośrednicy sprowadzają auta rozbite, uszkodzone, kupione w naprawdę atrakcyjnej cenie, następnie naprawiają je w Polsce i sprzedają jako bezwypadkowe, albo jako takie „po małej stłuczce”. Masz też kontrolę nad sprawami urzędowymi i pewność, że wszystko należycie załatwisz. Nieuczciwym pośrednikom zdarza się nie zapłacić akcyzy, a za to są spore kary, którymi Ty byłbyś obciążony. Kupując auto samodzielnie z pewnością unikniesz takich sytuacji.

Formalności się nie bój -to da się załatwić!

Jak zarejestrować sprowadzany samochód? Wymagane procedury

Od tego, co i w jakiej kolejności załatwisz, zależy, czy rejestrowanie auta z zagranicy przebiegnie sprawnie i czy nie będziesz odwiedzał urzędów kilka razy i tracił niepotrzebnie czas i pieniądze. Najlepsza kolejność, jaką polecają eksperci, to zacząć od tłumaczenia dokumentów. Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się przede wszystkim do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula. Mogą być jednak potrzebne już przy opłacaniu akcyzy.

Następnie zrób przegląd techniczny auta. Możesz zrobić przegląd samochodu z zagranicy uzupełniający za 60 zł, ale lepiej zrobić pełne badanie. Nie wszyscy urzędnicy są skorzy do tego, by uznawać ważność zagranicznych badań, dlatego tak ważny jest polski przegląd auta z zagranicy. Kolejny krok to opłata akcyzy oraz rejestracja auta. Poniżej rozpisaliśmy to szczegółowo.

Rejestracja samochodu z zagranicy krok po kroku:

Rejestracja samochodu z zagranicy - poradnik krok po kroku mfind

Opłata akcyzy

Zanim przystąpisz do rejestracji samochodu, w ciągu 14 dni musisz złożyć deklarację uproszczoną (AKC-U), a w niej zawrzeć istotne informacje – jeśli samochód przyjechał na lawecie, podajesz jej numery rejestracyjne, właściciela oraz datę przekroczenia granicy. Do deklaracji dołączasz również umowę sprzedaży, dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu. Z kolei na opłatę akcyzy masz 30 dni licząc od dnia sprowadzenia auta do kraju.

Gdy sprowadzasz samochód „na kołach”, załatwiasz formalności za granicą i tablice wywozowe, co najmniej na kilka dni, tak by mieć czas na sprawy urzędowe i poruszać się przy tym autem bez problemu.

Po przedstawieniu wszystkich dokumentów pojazdu i opłaceniu akcyzy musisz uiścić opłatę skarbową za zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym. To kilkanaście złotych, ale brak tej opłaty może wydłużyć proces rejestracji pojazdu.

Zapoznaj się z nowymi stawkami akcyzowymi, gdy wejdą w życie, sprowadzenie auta z Niemiec, Belgii, Holandii lub innych państw Unii Europejskiej może już nie być takie opłacalne.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy

Aby zarejestrować w Polsce samochód sprowadzony z zagranicy wypełniasz wniosek o rejestrację pojazdu i składasz go w wydziale komunikacji odpowiednim dla miejsca zamieszkania – a więc Twoim urzędzie miasta, gminy itp.

Formularze wniosków są dostępne w wydziałach komunikacji lub do pobrania ze stron urzędów. Taki wniosek możesz wcześniej wydrukować i wypełnić na spokojnie w domu.

Jak zarejestrować samochód z zagranicy? Do wniosku potrzebne są dokumenty do rejestracji. Sprawdź koniecznie ich listę, bo jeśli będzie niekompletna, urząd nie przyjmie od Ciebie „papierów”!

Wymagane dokumenty do wniosku:

  • Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu (jak wyżej)
  • Dowód własności pojazdu (faktura VAT potwierdzająca nabycie pojazdu, umowa sprzedaży, umowa zamiany itp.).
  • Karta pojazdu, jeżeli była wydana
  • Dowód rejestracyjny
  • Dotychczasowe tablice rejestracyjne pojazdu
  • Dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej
  • Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu
  • Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik
  • W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna, wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu). W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna (rejestrujesz auto na firmę) wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).

Opłaty za rejestrowanie samochodu z zagranicy samochodu

Na opłaty rejestracyjne sprowadzonego auta mają wpływ: akcyza, opłaty za badania techniczne, za rejestrowanie pojazdu (płacisz za tablice, naklejki legalizacyjne, kartę pojazdu), koszty tłumaczeń. To dlatego zarejestrowanie auta z zagranicy jest takie drogie. Choć w poprzednich latach bywało gorzej.

Od 2015 zniesiono obowiązek wydawania przez urzędy skarbowe zaświadczenia VAT-25, co wiąże się z brakiem wcale niemałych opłat skarbowych i sporym uproszczeniem procedury rejestracyjnej. Od 1 stycznia 2016 roku weszły zaś w życie przepisy znoszące tzw. opłatę recyklingową. Nie zapłacisz więc dodatkowych 500 zł za sprowadzenie samochodu. Jakie są więc opłaty rejestracyjne samochodu z zagranicy?

Rejestracja pojazdu z zagranicy – koszty urzędowe

Na koszt rejestracji samochodu z zagranicy składają się:

  • Opłata za dwie tablice rejestracyjne – 80 zł (1000 zł w przypadku tablic indywidualnych)
  • Opłata za dowód rejestracyjny – 54 zł
  • Opłata za pozwolenie czasowe – 13,50 zł
  • Opłata za naklejkę kontrolną – 18,50 zł
  • Opłata za naklejkę legalizacyjną – 12,50 zł
  • Opłata ewidencyjna – 2 zł
  • Opłata za wydanie karty pojazdu – 75 zł

To wszystkie opłaty rejestracyjne samochodu sprowadzonego. Pamiętaj, że sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Tłumaczenie dokumentów do rejestracji auta z zagranicy

Jeśli masz umowę kupna – sprzedaży w języku obcym, nie ma rady – trzeba ją przetłumaczyć. Koszt tłumaczeń przysięgłych zwykle zamyka się w 100 zł za stronę / dokument. W praktyce wystarczy zlecić przełożenie dowodu rejestracyjnego wraz z kartą pojazdu (o ile taką masz) oraz umowy kupna (rachunku, faktury etc.).

Zanim złożysz wniosek i oddasz urzędnikowi tłumaczenia, zrób ich kopię i sprawdź, czy na każdej znajduje się wyraźna (do odczytania) pieczęć tłumacza przysięgłego.

Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy –  ile to trwa?

Urząd, po sprawdzeniu złożonych dokumentów, wyda dokument pozwolenia czasowego, które stanowi dopuszczenie pojazdu do ruchu. Pozwolenie ma określony w nim okres ważności (zwykle do 30 dni). Jeśli nie otrzymasz w tym terminie stałego dowodu rejestracyjnego, musisz zgłosić się do urzędu w celu jego przedłużenia! Jeśli tego nie zrobisz i zatrzyma Cię policja, możesz mieć kłopoty. Na nic zda się tłumaczenie, że urząd nie zdążył.

Obowiązek posiadania ważnych dokumentów spoczywa na Tobie!

Status sprawy (czy dokument jest już wyprodukowany i można go odebrać w urzędzie) możesz sprawdzić w urzędzie, w którym składałeś dokument, albo on-line.

Jeśli urząd świadczy taką usługę, otrzymasz także sms lub wiadomość e-mail o możliwości odbioru dokumentu – oczywiście, jeśli podałeś takie dane kontaktowe.

Na dowód stały czeka się od kilku dni do kilku tygodni. Dowody stałe są drukowane przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych w Warszawie (PWPW), po ich wcześniejszym zamówieniu przez wydział komunikacji rejestrujący pojazd. Zamówienie jest jednak możliwe dopiero po pełnej weryfikacji wniosku (kiedy wszystko się zgadza i nie ma zastrzeżeń). Jeśli urząd wzywa Cię w celu wyjaśnień, albo musi weryfikować dodatkowo pewne informacje, okres ten może się wydłużyć.

Ubezpieczenie pojazdu sprowadzonego z zagranicy

Identycznie jak w przypadku rejestracji nowego pojazdu, w dniu rejestracji auta musisz wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Jeśli sprowadzasz auto z zagranicy i nie przyjeżdża ono do Ciebie na lawecie, musisz posiadać OC.

Uwaga! Zgodnie z prawem nie ma możliwości wykupienia pełnej (a więc 12-miesięcznej) polisy OC dla aut zarejestrowanych za granicą, czyli takich, które jeszcze nie zostały zarejestrowane w Polsce.

Samochód sprowadzony z zagranicy – ubezpieczenie OC i AC

Samochód przed procedurą rejestracji w Polsce będziesz mógł ubezpieczyć jedynie krótkoterminowo i to dosłownie – polisa 30-dniowa, której koszt oscyluje w granicach 100 – 200 złotych, z zasady ma zapewnić spokój i bezpieczeństwo jedynie na czas dopełniania formalności związanych z przerejestrowaniem auta. Bardzo ważny jest fakt, że polisa taka nie będzie automatycznie przedłużała się na kolejny okres. Pilnuj tego terminu! Ten okres nie jest zresztą przypadkowy.

Właściciel pojazdu jest obowiązany zarejestrować pojazd sprowadzony z zagranicy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia.

Jeśli rejestrowanie samochodu sprowadzonego z zagranicy masz już za sobą, to posiadając tymczasowe tablice rejestracyjne możesz już wykupić roczną polisę OC.

Jeśli chodzi o AC sprawa jest trochę bardziej skomplikowana i generalnie znacznie bardziej opłaca się załatwić sprawnie wszystkie procedury rejestracyjne i zakupić polisę roczną w pakiecie (najlepiej od razu z OC) niż posiłkować się umową krótkoterminową. Po pierwsze oferta jest uboga, pakiety okrojone (niektóre nie zawierają np. ryzyka kradzieży pojazdu), a przede wszystkim drogie.

Działaj więc sprawnie z rejestracją, a w między czasie sprawdź oferty pełnego ubezpieczenia pojazdu!

Podstawa prawna:

USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym Dz.U.

(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

Rozporządzenie MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. z dnia 21 sierpnia 2002 r. z późn. zm.)

Rozporządzenie MINISTRA TRANSPORTU z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. nr 192 poz. 1878 z 2004 roku z późn. zm.)