Jeśli Twoje auto zalega niesprawne na parkingu, czy podwórku, zostało skradzione lub trwale zniszczone, konieczność posiadania ubezpieczenia wciąż Cię obowiązuje. Aby obowiązek ustąpił, trzeba wyrejestrować auto. Dzisiaj wyjaśniamy krok po kroku, jak to zrobić.

Wyrejestrowanie pojazdu zwalnia z obowiązku posiadania ubezpieczenia OC

Niesprawne, czy powypadkowe auto na podwórku generuje niepotrzebne koszty związane z koniecznością opłacania polisy OC. Jak wysokie to koszty? Wystarczy skalkulować polisę korzystając z kalkulatora OC online. Nawet jeśli wkrótce nie będziesz potrzebował ubezpieczenia, bo wyrejestrujesz samochód, możesz sprawdzić w ten sposób polisę na auto, które masz np. zamiar kupić. W ten sposób łatwo skalkulować, ile będzie kosztowało Cię utrzymanie nowego samochodu. A wracając do kwestii, jak, gdzie i kiedy wyrejestrować samochód…

Kiedy należy wyrejestrować samochód?

Jeśli nie masz zamiaru korzystać z pojazdu, sprzedać go lub komuś przekazać, najlepszym rozwiązaniem będzie wyrejestrowanie go. W ten sposób unikniesz kosztów związanych z opłacaniem polisy OC. Jedyny wyjątek, jaki tutaj funkcjonuje, to tzw. wyrejestrowanie czasowe (od 2 do 6 miesięcy), które dopuszcza się w przypadku pojazdów specjalnych i ciężarowych, autobusów, a także ciągników samochodowych o masie własnej przekraczającej 3,5 tony. Samochód należy wyrejestrować także w sytuacji, gdy:

  • doszło do jego kradzieży,
  • pojazd został wywieziony lub sprzedany za granicą,
  • doszło do jego trwałej utraty, np. w wyniku pożaru, czy powodzi,
  • auto zostało przekazane do demontażu lub do punktu zbierania odpadów (w tym przypadku, jeśli Ty nie wyrejestrujesz pojazdu, zrobi to za Ciebie urząd po uzyskaniu informacji od punktu demontażu / zbierania odpadów),
  • został wycofany z obiegu.

Pamiętaj także, że wyrejestrowanego samochodu nie można ponownie zarejestrować. Choć i tutaj są wyjątki. Ponowne zarejestrowanie auta jest możliwe w przypadku:

  • samochodów odzyskanych po kradzieży,
  • pojazdów zabytkowych, wpisanych do rejestru zabytków i uznanych przez rzeczoznawcę za unikatowe lub wartościowe z punktu widzenia historii motoryzacji,
  • pojazdów wywiezionych z kraju lub sprzedanych za granicą,
  • ciągników i przyczep rolniczych.
Ważne: Gdy już wyrejestrujesz auto, musisz je oddać do złomowania. W takim przypadku pojazd nie może już pozostawać w Twoim garażu, czy na przydomowym podwórku.

Gdzie wyrejestrować samochód?

Samochód wyrejestrujesz w Wydziale Komunikacji urzędu właściwego ze względu na Twoje miejsce zamieszkania. Rodzaj dokumentów, jakie będziesz składał, oraz procedura wyrejestrowania zależeć będą od tego, jaki jest powód wyrejestrowania pojazdu. Koszt wyrejestrowania to 10 zł, a maksymalny czas realizacji procedury to 2 miesiące. Pamiętaj również, że jeśli wyrejestrowujesz pojazd, którego jesteś współwłaścicielem, w urzędzie musisz stawić się z pisemnym upoważnieniem i dodatkowo wnieść opłatę 17 zł. W przypadku gdy okaże się, że brakuje jakiegoś dokumentu dla realizacji procedury wyrejestrowania auta, masz 14 dni na uzupełnienie braków.

Jak złożyć wniosek o wyrejestrowanie? Osobiście w urzędzie lub drogą pocztową. Niektóre jednostki dopuszczają również złożenie wniosku drogą elektroniczną.

Jak wyrejestrować samochód po złomowaniu?

Stacja demontażu pojazdów wydaje zaświadczenie niezbędne do przedstawienia w wydziale komunikacji po demontażu auta. Dodatkowo zabierz ze sobą do urzędu tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu, jeśli taka została wydana. W przypadku demontażu pojazdu zagranicą konieczne będzie tłumaczenie przysięgłe wydanego tam zaświadczenia. Na załatwienie procedury masz 30 dni od daty zezłomowania auta.

Jak wyrejestrować pojazd po sprzedaży za granicą?

W tym przypadku wśród dokumentów koniecznych do wyrejestrowania auta będą zaświadczenie potwierdzające zbycie pojazdu oraz kopia pisma potwierdzającego rejestrację samochodu za granicą. Dokumenty muszą zostać przełożone na język polski (tłumaczenie przysięgłe).

Jak wyrejestrować auto po kradzieży?

Tutaj do wydziału komunikacji należy udać się z zaświadczeniem z policji o przepadku mienia i umorzenia postępowania. Dlatego tak istotne jest, aby kradzież została zgłoszona policji, nawet w sytuacji, gdy samochód miał niewielką wartość. Wśród dokumentów przedstawianych w urzędzie, obok dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, znaleźć się powinno także oświadczenie o zapoznaniu się z odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań. Jeśli dowód rejestracyjny i karta pojazdu również zostały skradzione, należy wyjaśnić taką okoliczność w specjalnym oświadczeniu.

Jak wyrejestrować samochód trwale utracony?

To zdecydowanie najmniej zdefiniowany przypadek. Sytuacje, w których samochód np. spłonął w pożarze zdarzają się rzadko, ale jednak i tak bywa. W takim przypadku również należy przedstawić w urzędzie dokumenty potwierdzający trwałą utratę pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne oraz kartę pojazdu (o ile została wydana). Tutaj wnoszona opłata skarbowa może być zdecydowanie wyższa, bowiem sięgająca nawet 800 – 1200 zł.