Dlaczego wymiana płynu hamulcowego jest ważna
Płyn hamulcowy, przez swoje właściwości higroskopijne, ma tendencje do pochłaniania wilgoci. Zbyt duża ilość wody w płynie hamulcowym sprawi, że cały układ hamulcowy będzie działał gorzej, słowem: skuteczność hamowania będzie mniej efektywna. Woda dostaje się do płynu hamulcowego przez nieszczelności cylinderków hamulcowych lub drobne szczeliny w przewodach hamulcowych. Zawartość wody w płynie hamulcowym można sprawdzić za pomocą specjalnego urządzenia, które weryfikuje elektryczne przewodnictwo płynu, jednak pomiar taki nie zawsze daje pełen obraz sytuacji, gdyż odbywa się on w zbiorniczku wyrównawczym, podczas gdy więcej wody może się znajdować w przewodach.
Pamiętaj: Jeśli zauważysz, że układ hamulcowy działa gorzej niż dotychczas, należy jak najszybciej wymienić płyn hamulcowy
Jaki płyn hamulcowy wybrać
Dostępne na rynku płyny hamulcowe występują w trzech kategoriach oznaczonych symbolami: DOT-3, DOT-4 (używany najczęściej) i DOT-5. Różnica między nimi ogranicza się do temperatury wrzenia. Zanim przystąpimy do wymiany płynu hamulcowego, musimy się dowiedzieć, która kategoria jest odpowiednia dla naszego samochodu. Dobrze zapytać o to fachowca lub kompetentnego sprzedawcę.
Pamiętaj: Płynów z poszczególnych grup nie należy mieszać! Musimy wiedzieć, jaki płyn mamy w zbiorniku, ponieważ nie spuszczamy go przed dolaniem nowego, a jedynie uzupełniamy brakującą część.
Płyn hamulcowy możesz wymienić sam
Nie jest to trudne, choć będzie wymagało pomocy drugiej osoby. Jeśli dokładnie zapoznasz się z instrukcją i postąpisz zgodnie ze wskazówkami, wymienisz płyn hamulcowy bez większych problemów.
Przed przystąpieniem do pracy upewnij się, że butelka z nowym płynem jest szczelnie zamknięta. Gdyby przez przypadek do płynu dostała się woda, mogłoby to źle wpłynąć na układ hamulcowy.
Krok po kroku – jak wymienić płyn hamulcowy
- Wjedź na podnośnik lub osadź samochód na podkładkach, a następnie zdejmij wszystkie koła.
- Zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego znajduje się pod maską samochodu. Odkręć korek i dolej nowy płyn hamulcowy do cieczy, która już znajduje się w zbiorniku. Uzupełnij jego poziom tak, aby płyn nie wylewał się ze zbiornika. Wcześniej celowo nie spuszczamy starego płynu, żeby nie dopuścić do zapowietrzenia się układu hamulcowego.
- Dopiero teraz możesz przystąpić do spuszczenia resztek starego płynu hamulcowego. Żeby go wypompować, musisz się zaopatrzyć w przezroczystą rurkę i zbiorniczek na zużyty płyn (np. butelkę). Płyn zaczynamy spuszczać od odpowietrznika znajdującego się najdalej pompy hamulcowej – zwykle przy prawym tylnym kole samochodu. Odpowietrznik znajduje się przy zacisku hamulcowym. Aby spuścić stary płyn, nałóż przewód na odpowietrznik, a drugi jego koniec umieść w przygotowanym wcześniej zbiorniczku.
- Przy tym kroku będziesz potrzebował pomocnika. Poproś go, aby wsiadł za kierownicę samochodu i parokrotnie wcisnął pedał hamulca, aby zwiększyć ciśnienie w układzie hamulcowym, a następnie wcisnął hamulec i trzymał aż do odwołania. W tym czasie odkręć odpowietrznik przy zacisku hamulcowym i spuść stary płyn przewodem do zbiorniczka. Zwróć uwagę na kolor płynu – ostatecznie musi on mieć taką samą barwę jak płyn, który dolałeś, i nie mogą się w nim pojawiać pęcherzyki powietrza. Dopiero wówczas możesz mieć pewność, że zużyty płyn został spuszczony do końca. Podczas całej procedury co jakiś czas dolewaj świeży płyn do zbiornika pod maską.
Pamiętaj: Jeśli samochód jest wyposażony w system ABS, wymianę płynu należy wykonać przy włączonym silniku!
- Zakręć odpowietrznik i dopiero teraz poproś osobę siedzącą za kierownicą o zdjęcie nogi z pedału hamulca. Powtórz czynność przy kolejnych zaciskach hamulcowych, kierując się kolejno na lewy tył, prawy przód i lewy przód pojazdu*.
* W samochodach wyposażonych w ABS kolejność spuszczania płynu będzie odwrotna.
- Załóż koła i spuść samochód z podnośnika. Sprawność hamulców sprawdź najpierw w bezpiecznym miejscu, w którym nie będziesz narażony na kolizję z innymi uczestnikami ruchu drogowego.
UWAGA!
Przy wymianie płynu hamulcowego warto zwrócić uwagę na to, żeby nie miał on kontaktu z naszą skórą lub karoserią samochodu. Najlepiej w ogóle nie dopuścić do jego wycieku, ponieważ jest to substancja agresywna i szkodliwa dla środowiska.
Autor artykułu: Anna Płaskoń-Sokołowska
Absolwentka filologii polskiej ze specjalizacją dziennikarską. Z zawodu redaktor literatury. Miłośniczka słowa pisanego. Od lat zafascynowana ludźmi, podróżami i poznawaniem nowych kultur. Wolne chwile spędza na rowerze lub w kuchni, gdzie oddaje się pasji gotowania.
Dodaj komentarz