Układ chłodniczy – dlaczego jest ważny

Sprawnie działający układ chłodzenia – a więc chłodnica, termostat i pompa wody − to pewność, że silnik naszego samochodu, nawet jeśli jest obciążony, będzie utrzymywał odpowiednią temperaturę. Jest to ważne o każdej porze roku. W lecie układ chłodzenia ma za zadanie zabezpieczyć silnik przed przegrzaniem, w zimie, podczas mroźnej pogody, zapewnia odpowiednią temperaturę pracy i sprawia, że w czasie jazdy nie parują i nie zamarzają szyby. Nie każdy wie też o tym, że układ chłodniczy ma wpływ na spalanie naszego pojazdu – zużycie paliwa zależy bowiem od tego, jak szybko silnik podgrzewa się do odpowiedniej temperatury.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy i jakich błędów unikać

Płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać na świeży co kilka lat. Warto też zadbać o jego dobrą jakość. Z czasem drożność układu chłodzenia osłabia się, w skorodowanych kanałach może zalegać osad, a to wpływa na gorsze jego funkcjonowanie. Niektórzy kierowcy w okresie letnim popełniają podstawowy błąd i zamiast płynu do chłodnicy leją zwykłą wodę.

W każdym samochodzie znajdziemy zbiorniczek wyrównawczy ze wskaźnikiem, który pozwala nam kontrolować poziom płynu chłodniczego. Płyn powinien się utrzymywać pomiędzy poziomem minimalnym a maksymalnym na podziałce. Niewielki ubytek płynu jest zjawiskiem normalnym i wynika z procesu parowania, jeśli jednak płynu ubywa więcej i w szybkim czasie, może się okazać, że układ jest nieszczelny. Wówczas należy znaleźć miejsce wycieku, uszczelnić je, uzupełnić płyn chłodniczy i odpowietrzyć układ. Poziom płynu najlepiej sprawdzać raz w miesiącu.

Jaki płyn  chłodniczy wybrać?

Najlepsze dostępne na runku płyny osiągają stan wrzenia dopiero przy temperaturze plus 140 stopni Celsjusza. Większość zagotuje się przy 110−120 stopniach, a zamarza przy 37 stopniach poniżej zera. Przy wyborze odpowiedniego płynu dla naszego silnika warto skonsultować się ze sprzedawcą lub mechanikiem. Zanim przystąpisz do wymiany płynu, przeczytaj instrukcję na jego opakowaniu. Bardzo ważna jest proporcja ilości koncentratu do ilości wody destylowanej (najczęściej wynosi ona 50:50). Dla optymalnego działania układu nie jest wskazane ani zbyt duże, ani zbyt małe stężenie płynu chłodniczego.

 

Pamiętaj: jeśli chcesz tylko dolać nowy płyn do pozostałości starego, a nie masz pewności, jaki był użyty wcześniej, lepiej wymienić całość. Nie wszystkie płyny bowiem zmieszają się ze sobą.

Wymiana płynu chłodniczego: Samodzielnie czy w serwisie?

Chcąc wymienić płyn w chłodnicy, oczywiście możemy skorzystać z fachowej pomocy serwisanta. Koszt usługi wynosi około 150−250 zł. Warto jednak rozważyć samodzielną wymianę płynu, bo to sprawa stosunkowo łatwa i niewymagająca szczególnych umiejętności. Jeśli zapamiętamy kilka podstawowych reguł i zastosujemy się do instrukcji krok po kroku, wymienimy płyn w chłodnicy naszego samochodu szybko i sprawnie.

Wymiana płynu chłodniczego:  krok po kroku

Zanim przystąpisz do pracy, upewnij się, że układ chłodniczy nie jest gorący!

  1. Przed wymianą płynu sprawdź stan chłodnicy, a także zlokalizuj korek spustowy i wlew. Jeśli zaobserwujesz nieszczelności czy wyciek, konieczne będzie uszczelnienie chłodnicy (na rynku dostępne są uszczelniacze w płynie lub w proszku)
  2. Wlej do chłodnicy specjalny płyn do płukania układu chłodzenia (do kupienia zarówno w specjalistycznych sklepach, jak i w dużych marketach), następnie ustaw gałkę nagrzewnicy w pozycji maksymalnej
  3. Włącz silnik i pozostaw na ok. 20 minut, żeby układ się oczyścił
  4. Zgaś silnik, zaczekaj, aż ostygnie, a następnie spuść stary płyn chłodniczy. Przepłucz cały układ wodą, żeby pozbyć się zanieczyszczeń
  5. Zakręć korek spustowy i wlej nowy płyn chłodniczy.
  6. Odpowietrz układ chłodzenia i sprawdź poziom płynu na zbiorniczku ze wskaźnikiem.

 

Pamiętaj: przy wymianie płynu chłodniczego bardzo istotne jest przepłukanie całego układu. Osad, który wytrąca się podczas rozgrzewania i schładzania, może zalegać w poszczególnych elementach układu, co z czasem doprowadzi do usterki. Chłodnicę należy płukać przy każdej wymianie płynu chłodniczego.