Dlatego też warto przypomnieć sobie jak wyjść z poślizgu (mimo, że wszystkim kierującym życzymy żeby nigdy nie musieli tej wiedzy stosować w praktyce).

Jak uniknąć poślizgu? Jak wyjść z poślizgu?

Zanim napiszemy jak wyjść z poślizgu, kilka słów o tym jak tej sytuacji uniknąć. Przede wszystkim powinieneś zachowywać ostrożność. Jadąc po śniegu czy po błocie pośniegowym powinieneś pamiętać o tym żeby nie wykonywać manewrów zbyt gwałtownie, a przede wszystkim jechać wolniej niż po suchej nawierzchni oraz – a może przede wszystkim – przewidywać to, co może wydarzyć się na drodze.

Powinieneś też mieć świadomość tego, że na to, jak twoje auto będzie zachowywać się na drodze ma wpływ stan opon, na jakich się porusza. Ryzyko poślizgu będzie większe jeśli jeździsz na oponach ze zużytym bieżnikiem (nie powinieneś brać sobie zbytnio do serca tego, że jego minimalna głębokość dopuszczalna przepisami to 1,6 mm), zbyt mało napompowanych czy uszkodzonych.

Co powinieneś zrobić jeżeli twój samochód już wpadnie w poślizg? Podpowiadamy.

Możesz spotkać się z dwoma rodzajami poślizgu: podsterownym i nadsterownym. W każdym z tych przypadków sposób bezpiecznego wyprowadzenia auta z poślizgu jest nieco inny.

Jak wyjść z poślizgu podsterownego?

O poślizgu podsterownym mówimy wtedy, kiedy przyczepność tracą przednie koła a do poślizgu dochodzi w czasie ich skrętu.

Żeby wyprowadzić samochód z poślizgu podsterownego powinieneś zdjąć nogę z pedału gazu. Spowoduje to zmniejszenie prędkości i dociążenie przednich kół. Nie należy też pogłębiać skrętu kół. Skręcając je, jeszcze bardziej zmniejszysz sterowność. Redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i pozwolić na skorygowanie toru jazdy. Jeżeli jeździsz samochodem wyposażonym w ABS, to możesz też delikatnie hamować – system nie pozwoli na zablokowanie kół i da możliwość skutecznego kierowania pojazdem.

Jak wyjść z poślizgu nadsterownego?

Z poślizgiem nadsterownym mamy do czynienia kiedy przyczepność tracą tylne koła.

W przypadku poślizgu tylnych kół (jest on trudniejszy do skorygowania) trzeba wykonać kontrę kierownicą (czyli skręcić kierownicą w stronę, w którą zarzuciło tył samochodu – np. jeżeli podczas zakrętu w prawo twój samochód wpadł w poślizg i zarzuciło go w lewą stronę, powinieneś kręcić kierownicą w lewo do momentu odzyskania kontroli). Możesz też wcisnąć jednocześnie sprzęgło i hamulec, co spowoduje dociążenie wszystkich kół i pozwoli szybko odzyskać przyczepność. Trzeba jednak pamiętać, że wyćwiczenie takich reakcji wymaga treningu prowadzonego przez instruktorów techniki jazdy.

Pamiętaj, że ryzyko poślizgu możesz ograniczyć pamiętając o przestrzeganiu kilku zasad:

  • jadąc „w trasie” zachowuj szczególną ostrożność w okolicach zbiorników wodnych, na mostach czy wiaduktach – w takich miejscach może się często pojawiać gołoledź. Na wszelki wypadek ogranicz prędkość w takich miejscach
  • jeśli samochód, którym jeździsz nie jest wyposażony w ABS nie naciskaj do oporu na pedał hamulca – zablokujesz w ten sposób koła i utracisz kontrolę nad samochodem. Hamuj pulsacyjnie, naprzemiennie naciskając i zwalniając pedał hamulca. W aucie z ABS-em pedał hamulca możesz nacisnąć do oporu. System zadba o to żeby koła się nie zablokowały
  • dojeżdżając np. do skrzyżowania, nie hamuj gwałtownie w ostatnim momencie. Wytracaj prędkość hamując silnikiem, a hamulec wciskaj dopiero w ostatniej fazie zatrzymywania auta. Dzięki temu – po pierwsze – ograniczysz ryzyko poślizgu kół, a po drugie – zmniejszysz zużycie paliwa
  • bieg redukuj przed wejściem w zakręt. Nie rób tego na zakręcie – z zakrętu powinieneś wyjechać na tym samym, biegu na jakim w niego wjechałeś
  • z kierownicą i biegami obchodź się delikatnie.