Kiedy należy wymienić wycieraczki?

Producenci zaznaczają zwykle, że wycieraczki najlepiej spełniają swoją funkcję przez pierwsze pół roku od zamontowania. Coraz częściej zaopatrzone są one we wskaźnik zużycia, jednak nie zawsze daje on wiarygodny obraz ich stanu. Najlepiej więc samodzielnie – na oko – zweryfikować, czy nasze wycieraczki są jeszcze dobre. Jeśli zauważymy, że zostawiają smugi na szybie, nie zbierają równo wody, podskakują, piszczą lub wydają inne nietypowe dźwięki, jeśli pióra się rozwarstwiły, a guma popękała lub sparciała, najwyższy czas na ich wymianę. Tak naprawdę szybkość zużywania się wycieraczek zależy od częstotliwości ich pracy, a więc od liczby pokonywanych kilometrów. Warto jednak pamiętać, że guma zużywa się nawet w wycieraczkach nieużywanych zbyt często, np. pod wpływem słońca.

Pamiętaj! Wycieraczki zużywają się szybciej, jeśli uruchamiasz je na suchej szybie. Zadbaj o to, żeby włączać je tylko przy odpowiednim poślizgu – deszczowej/śnieżnej aurze lub przy użyciu płynu do spryskiwaczy.

Jak wybrać wycieraczki?

Wycieraczki przede wszystkim dobieramy do marki i modelu naszego samochodu. W zależności od tego sprzedawca wyselekcjonuje odpowiedni model i długość. Wycieraczki zbyt krótkie mogą ograniczać pole widzenia, te za długie będą zahaczać o uszczelkę szyby. Jeśli wiemy, czego dokładnie nam trzeba, możemy wybrać wycieraczki sami z oferty bezobsługowych marketów. Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku taniej nie zawsze znaczy dobrze.

Przed zakupem upewnijmy się, jak mocowane są wycieraczki do ramienia w naszym samochodzie. Te firmowe sprzedawane są razem z adapterem, pasującym do większości modeli samochodów. Na wszelki wypadek jednak warto to sprawdzić.

Rodzaje wycieraczek

Oferta producentów przewiduje dwa rodzaje wycieraczek – tańsze, klasyczne przegubowe oraz płaskie bezszkieletowe (całogumowe), tzw. banany, które mają wyższą cenę. Te pierwsze mają odrębny metalowy stelaż − połączony z ramieniem wycieraczki − z przymocowaną do niego gumą, którą stelaż dociska do szyby. W wycieraczkach bezszkieletowych stelaż jest zintegrowany z częścią roboczą, a więc właśnie z ową gumą. Mocujemy je bezpośrednio do ramienia.

Wycieraczki bezszkieletowe, pomimo że droższe, cieszą się coraz większą popularnością. Na ich korzyść przemawia wiele zalet. Przede wszystkim same w sobie są elastyczne i znacznie lepiej przylegają do szyby, bardziej efektywnie zbierają wodę, a wraz z nią pył czy brud, pracują ciszej w porównaniu do tych klasycznych, przy dużej prędkości stawiają mniejszy opór, a podczas mroźnej pogody łatwiej je odseparować od szyby.

Porównanie cen ubezpieczeń w Polsce! RAPORT 2019 – ile płacimy za OC na starcie roku?

Ile to kosztuje, jaki jest koszt wycieraczek?

Za komplet klasycznych wycieraczek z oddzielnym szkieletem zapłacimy około 50 zł. Cena „bananów” będzie niemal dwukrotnie wyższa − od 80 zł w górę. Te tanie, marketowe pióra możemy kupić już nawet za kilka zł/sztuka. Jednak ta oszczędność może się nie opłacić. Wycieraczki słabej jakości szybciej się zużyją i za chwilę znów będzie trzeba ponieść koszty zakupu nowych.

Skoro kupiliśmy już wycieraczki, przystąpmy do ich wymiany. 

Wymiana wycieraczek – instrukcja

Wymiana wycieraczek to prosta czynność, która nie powinna nam zająć więcej niż 5−10 minut. Do pracy warto się zabrać w dzień i przy bezdeszczowej pogodzie. Samą wymianę można opisać w kilku podstawowych krokach:

Krok 1. Zdemontuj stare wycieraczki. Podczas ich ściągania zachowaj ostrożność, żeby nie zarysować szyby czy nie spowodować jej pęknięcia. Przede wszystkim odciągnij całe ramię wycieraczki, tak by ustawić ją w pozycji pionowej. Drugą ręką naciśnij zatrzask na dole wycieraczki, w miejscu, w którym łączy się ona z metalowym ramieniem. Delikatnie wyjmij wycieraczkę z zamka. Pamiętaj, że wycieraczka pozbawiona gumowej końcówki może uszkodzić szybę, zatem pilnuj, aby metalowe ramię ze sprężyną nie spadło na jej powierzchnię.

Krok 2. Dopasuj nowe wycieraczki przed ich zamontowaniem. Przyjrzyj się uważnie i oceń, jak nowe pióro wpasować w ramię wycieraczki. Ustal odpowiednią jego pozycję. Pamiętaj przy tym, że jeden koniec jest płaski, a drugi nieco wygięty ku górze. Dopasuj plastikowy zacisk, tak aby zakrzywiony koniec był skierowany w stronę pióra wycieraczki. Zakrzywienie ramienia musi pasować do zakrzywienia w wycieraczce.

Krok 3. Zamontuj nową wycieraczkę. Kiedy stwierdzisz, że wszystkie części do siebie pasują, ostrożnie opuść wycieraczkę. Plastikowy adapter umieść na metalowym haku, nie wciskając go jednak do końca. Nałóż hak na uchwyt, a potem pociągnij wycieraczkę, łącząc ze sobą obie części. Na koniec pociągnij całość, aż rozlegnie się charakterystyczne kliknięcie – to znak, że udało ci się wymienić wycieraczkę. Teraz, oczywiście zachowując ostrożność, możesz opuścić wycieraczkę na szybę i przystąpić do montażu drugiej.

Pamiętaj! W zimie, jeśli wycieraczki przymarzną do szyby, nie odrywaj ich na siłę. Nie uruchamiaj ich też, żeby zetrzeć z szyby szron. W takich sytuacjach dobrze sprawdzają się, dostępne w większości marketów, odmrażacze.