mfind mfind

Przepływomierz zapewnia pomiar masy powietrza, która trafia do kanału dolotowego w silniku. W ten sposób informacja ta trafia do ECU, czyli elektronicznego modułu sterującego w samochodzie. To jednostka, która nadzoruje prawidłową pracę silnika w pojeździe oraz podzespołów takich jak:

  • układ elektroniczny,
  • systemy ABS, ESP, TCS,
  • elementy wyposażenia – np. klimatyzacja.

I choć to właśnie one przyciągają największą uwagę kierowcy w kontekście użytkowania samochodu, właśnie działanie przepływomierza powietrza przekłada się na kluczową kwestię – same możliwości jezdne.

Dzieje się tak dzięki generowaniu sygnału wyjściowego z czujnika przepływomierza. On jest bazą do ustalenia optymalnej dawki paliwa, które zostaje poddane wtryskowi. W ten sposób automat panuje nad możliwie najbardziej ekonomicznym spalaniem, a zarazem osiągami silnika. Nie dotyczy to wyłącznie samej ekonomiki. Prawidłowe działanie przepływomierza powietrza to również bezpieczeństwo – pewność, że np. podczas wyprzedzania samochód będzie miał wystarczający potencjał do tego, by wykonać manewr, który zaplanował kierowca. Czyszczenie przepływomierza pozwala uniknąć takiego problemu.

Awarie przepływomierza powietrza

Podstawową przyczyną uszkodzenia przepływomierza jest zanieczyszczenie tego elementu. To efekt przedostających się do wnętrza kurzu, nieczystości i innych drobnych elementów unoszących się w powietrzu. Stopniowo ograniczają one np. prawidłowe działanie czujnika przepływomierza, prowadząc do awarii. Jej skutkiem najczęściej jest wymiana tego podzespołu.

Inne objawy awarii przepływomierza to:

  • mechaniczne uszkodzenie elementów pomiarowych,
  • przesunięcia podzespołów np. na skutek kolizji,
  • zmiany w układzie spowodowane wibracjami mechanicznymi.

Jak sprawdzić działanie przepływomierza?

Przede wszystkim – warto regularnie obserwować działanie samochodu.

O potencjalnej awarii przepływomierza świadczą:
specyficzna praca silnika na biegu jałowym – nierównomierna, inna od tradycyjnej
nagłe gaśnięcie silnika bez jakiegokolwiek wpływu ze strony kierowcy
wyraźnie zwiększone zapotrzebowanie na paliwo
mniejsza moc samochodu podczas przyspieszania
wibrowanie auta – szczególnie na biegu jałowym
odnotowywane zmiany obrotów silnika

Oczywiście należy również zwrócić uwagę na sygnalizację kontrolki – awaria przepływomierza będzie sygnalizowana przez system samochodu.

Jak sprawdzić działanie przepływomierza?

Test działania i podstawowe czynności serwisowe można wykonać samodzielnie. Jeśli kierowca dysponuje właściwym urządzeniem diagnostycznym, wystarczy do tego sprawdzian działania czujnika poprzez sterownik silnika. Warto również zweryfikować wszystkie elementy i podzespoły pod względem położenia oraz tego, czy nie doszło do ich nienaturalnego przesunięcia. Jak sprawdzić, czy przepływomierz jest uszkodzony?

Samodzielnie i bez udziału mechanika możliwości ograniczają się głównie do weryfikacji dotykowej oraz zastosowaniu wspomnianego urządzenia pomiarowego – ważne jednak, aby wiedzieć, jak sprawdzić przepływomierz miernikiem i nie popełnić błędu. To m.in. kwestia zwrócenia uwagi na parametry napięcia wyjściowego czy działania podczas pracy (właściwa wartość to 0,5V, 0-12.000 Hz).

Inną metodą jest kontrola napięcia zasilającego. Powinna odbywać się ona przy włączonym zapłonie samochodu. Optymalna wartość napięcia generowana przez auto powinna sięgać 7,5-14V.

Samodzielna weryfikacja stanu przepływomierza zalecana jest wyłącznie w przypadku osób, które mają już doświadczenie w drobnym serwisowaniu samochodu czy ocenie jego stanu technicznego. Jeśli nie masz pewności, jak wyczyścić przepływomierz, udaj się do zakładu mechanicznego.