Wymiana klocków hamulcowych: w serwisie czy na własną rękę?

Jeśli nie jesteśmy domorosłymi mechanikami, zwykle w razie awarii lub napraw wynikających z normalnej eksploatacji pojazdu korzystamy z profesjonalnego serwisu samochodowego.  Dobrze, jeśli mamy zaufanego fachowca, który wykona swoją pracę profesjonalnie, a przy tym nie zedrze z nas skóry. Cena roboczogodziny w ASO (Autoryzowany Serwis Obsługi) sięga bowiem zwykle 150 zł. I zwykle godzina nie wystarczy. Do tego dochodzi oczywiście koszt części, które są wymieniane.  W sumie za wymianę klocków hamulcowych możemy zapłacić około 300 zł. Koszt niebagatelny, dlatego też wielu właścicieli samochodów decyduje się zmierzyć z tematem i zrobić to samodzielnie. Uczulamy jednak, że nie zawsze jest to możliwe i jeśli nie mamy wprawy, doświadczenia, może być trudno bez pomocy specjalisty.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe trzeba wymienić, kiedy ich grubość wynosi mniej niż 1,5 mm.  W coraz większej liczbie modeli aut zamontowane są już specjalne czujniki, którą wskażą, kiedy warstwa okładziny schodzi poniżej normy. Zawsze przy okazji warto sprawdzić też stan tarcz hamulcowych – to kolejny ważny element układu hamulcowego.  Zwykle wymieniamy tarcze przy co drugiej wymianie klocków, ale warto każdorazowo kontrolować, czy krawędź tarczy nie jest zbyt szeroka. Montaż nowych klocków przy zużytych już tarczach nie ma sensu – wówczas lepiej załatwić wymianę kompleksowo.

Co jest potrzebne do wymiany klocków hamulcowych?

Klocki wymieniamy parami – przód i tył i zawsze dobieramy je odpowiednio do marki i modelu samochodu. Oprócz samych okładzin ciernych (pamiętajmy, że tu nie warto oszczędzać – cena idzie zwykle w parze z jakością, a przecież chodzi o rzecz najważniejszą: bezpieczeństwo) potrzebne nam będą lewarek, odpowiednie klucze, smar miedziowy, ściągacz, ewentualnie rurka i druciana szczotka, czasem też nowe śruby, uszczelki itp.

Od czego zacząć wymianę klocków hamulcowych?

Przede wszystkim należy unieruchomić pojazd, a więc zabezpieczyć go przed przypadkowym zjechaniem z pola pracy. Możemy to zrobić za pomocą drewnianych klocków, cegieł podłożonych pod koła lub specjalnych klinów. W dalszej kolejności musimy poluzować śruby w kole, w którym będziemy zmieniać klocki, i za pomocą lewarka unieść samochód. Dopiero wtedy zdejmujemy koło.

Wymiana klocków hamulcowych – instrukcja

Teraz przy użyciu odpowiedniego klucza należy odkręcić zacisk. Służą do tego przeważnie dwie śruby umieszczone od strony nadkola. Jeśli okaże się, co dość częste, że śruby są zapieczone, warto użyć specjalnego płynu, jak np. WD-40. Kiedy już zdejmiemy zacisk, umieszczam go stabilnie w bezpiecznym miejscu. Najważniejsze, żeby nie zostawić go powieszonego na przewodzie hamulcowym. W środku zacisku znajduje się tłoczek, który należy wsunąć w zacisk, tak aby podczas montażu było miejsce na nową okładzinę cierną. Na tym etapie potrzebna jest spora siła, ponieważ wciśnięcie tłoczka bywa kłopotliwe. Można się w tym celu posłużyć specjalistycznym narzędziem, np. ściągaczem gwintowanym, lub po prostu dwoma większymi kluczami. Na tym etapie ważne jest, by sprawdzić stan osłony tłoczka, czyli prochownika. Jeżeli okaże się uszkodzona, trzeba ją wymienić przed zamontowaniem nowych okładzin ciernych.

Następnym krokiem przy wymianie klocków hamulcowych jest odczepienie zawleczek i wyjęcie starych okładzin. Czasem konieczne może się okazać przełożenie do nowych klocków starych blaszek mocujących., jednak w niektórych zestawach wraz z klockami otrzymamy też blaszki.

Przed założeniem nowych klocków gniazda zacisku należy przetrzeć papierem ściernym  albo drucianą szczotką, tak żeby powierzchnia jarzma była możliwie gładka. Warto też psiknąć prowadnice elementów ciernych smarem miedziowym – to wspomoże ich ruch i uchroni przed potencjalnym zapieczeniem. Należy przy tym uważać, żeby smar nie miał kontaktu z powierzchnią cierną.

Jeśli założyliśmy już nowe okładziny, czas ponownie zamontować zacisk – robimy to w kolejności odwrotnej do tej przy demontażu. Przykręcamy śruby mocujące, nakładamy koło, opuszczamy samochód i dokręcamy śruby. Teraz pozostaje już tylko cieszyć się z bezpiecznej jazdy i zaoszczędzonych na serwisie pieniędzy.

Ile kosztuje przegląd samochodu?

Wymieniasz klocki? O tym pamiętaj!

Pamiętaj! Zaraz po wymienia klocków hamulcowych, zanim uruchomisz samochód i włączysz się do ruchu, należy kilkukrotnie wcisnąć pedał hamulca na postoju, aż stanie się twardy.  Służy to temu, żeby klocek doszedł do tarczy. Kiedy już wyjedziesz na drogę, początkowo unikaj ostrego hamowania – nowa okładzina cierna musi się dotrzeć, zanim to się stanie, hamulce będą nieco mniej efektywne.

Wymiana klocków nie zawsze jest prosta

Niestety – powyższa instrukcja nie sprawdzi się w każdym modelu samochodu. Zanim więc przystąpimy do pracy, upewnijmy się, jak jest zbudowany układ hamulcowy w naszym aucie i czy damy radę wymienić klocki samodzielnie. W niektórych modelach nie obejdzie się bez podłączenia komputera.

Przestrzegamy także przed szukaniem tutaj oszczędności na siłę. Jeśli nie masz kompletnie wprawy w majsterkowaniu, a samą procedurę oglądałeś co najwyżej w filmie na you tube, lepiej będzie jednak powierzyć swój samochód wykwalifikowanemu mechanikowi.