Rowery w samochodzie

Ta opcja sprawdza się w przypadku dużych samochodów oraz aut, które mają wewnątrz specjalne mocowania na rowery. Zdecydowanie nie polecamy przewożenia roweru wewnątrz małego samochodu. Nawet jeśli uda się rozłożyć go tak, by się zmieścił, może to skończyć się odrapanym lakierem i brudną, podartą tapicerką. Poza tym, w razie kolizji, rower może narazić pasażerów na ogromne niebezpieczeństwo.

Jak zatem przewozić rowery, by było to bezpieczne i zgodne z przepisami?

Bagażnik dachowy

Najtańsza opcja, która jest też najmniej skomplikowana w montażu, to bagażnik dachowy. Abyś mógł bezpiecznie przewozić rowery, potrzebujesz dachowego bagażnika bazowego (to koszt 100-300 złotych) i zapięć na poszczególne rowery (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za sztukę).

Zalety:

  • Możesz jednorazowo przewieźć nawet 6 rowerów,
  • Stosunkowo niska cena zestawu,
  • Łatwy montaż,
  • Niektóre modele zapięć mają wbudowane zabezpieczenia antykradzieżowe.

Wady:

  • Trudne i wymagające siły wkładanie i zdejmowanie rowerów,
  • Konieczność wolniejszej jazdy (przy dużej prędkości rowery mogą spaść z dachu),
  • Opór powietrza (większe spalanie, hałas w samochodzie),
  • Ryzyko porysowania roweru przez uchwyt trzymający.

Uwaga: Sprawdź w dokumentach samochodu dopuszczalną nośność dachu i pamiętaj, by rowery nie były cięższe niż zaleca to producent.

Stelaż na tylnej klapie

Specjalny bagażnik na rowery możesz zamontować bezpośrednio na tylną klapę samochodu. Dokładny rodzaj bagażnika dobierz do modelu samochodu. To ważne, w tej kategorii nie znajdziesz uniwersalnych bagażników. Koszt tego rozwiązania to średnio 300-500 złotych. W ten sposób przewieziesz 3, a w niektórych modelach 4 rowery.

Zalety:

  • Szybki montaż
  • Brak konieczności posiadania haka holowniczego

Wady:

  • Ten model bagażnika pasuje tylko do wybranych modeli samochodów,
  • Ryzyko porysowania i odkształcenia klapy samochodu, szczególnie na nierównych drogach,
  • Mała stabilność rowerów i całego pojazdu (konieczność wolniejszej i ostrożniejszej jazdy),
  • Ograniczona widoczność,
  • Brak zabezpieczeń antykradzieżowych.

Bagażnik na haku holowniczym

Na początku 2016 roku weszły w życie przepisy, które pozwalają kierowcom otrzymać legalnie trzecią tablicę rejestracyjną, przeznaczoną do zamontowania na bagażniku rowerowym. Wcześniej sprzedaż bagażników montowanych na haku holowniczym była legalna, ale policjanci często karali kierowców za brak widoczności numerów rejestracyjnych i tylnych świateł. Niedozwolone było też robienie trzeciej tablicy rejestracyjnej we własnym zakresie.

Ten rodzaj bagażnika to koszt 1000 – 2000 złotych. Jeśli Twój samochód nie ma haka holowniczego, za jego montaż zapłacisz dodatkowo 500-1500 złotych, w zależności od modelu samochodu. Rowery opierają się na specjalnej platformie, która zwiększa stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo pojazdu. Większość modeli pozwala na transport 3 rowerów. Droższe umożliwiają otwarcie bagażnika bez konieczności zdejmowania rowerów.

Zalety:

  • Wygodny, szybki montaż, sprawne zapinanie rowerów,
  • Brak ryzyka uszkodzenia klapy samochodu,
  • Mniejszy opór powietrza,
  • Większa stabilność (w porównaniu z bagażnikiem montowanym na klapie).

Wady:

  • Konieczność posiadania haka holowniczego,
  • Stosunkowo wysoki koszt całego zestawu (hak+bagażnik),
  • Ograniczona widoczność.

Rower składany

Bardzo popularne stają się ostatnio rowery składane o średnicy kół od 14 do 20 cali. Złożenie i rozłożenie roweru jest proste. Ramę można zgiąć na pół, złamać kierownicę, schować sztycę siedzenia, złożyć pedały. Cała operacja trwa kilka sekund i wymaga przykręcenia kilku śrub. Dwa tego typu egzemplarze z powodzeniem zmieszczą w bagażniku przeciętnego samochodu typu hatchback lub sedan. Jeśli do roweru dokupimy dużą, zapinaną torbę – możemy nie tylko nie martwić się o czystość we wnętrzu naszego samochodu, ale także podróżować z rowerem komunikacją miejską, samolotem, a nawet dojechać rowerem do pracy, a potem wnieść go do budynku. Wprawdzie na mniejszym rowerze jedzie się nieco mniej komfortowo niż na tradycyjnym, tę różnicę czuć głównie na nierównym terenie, ale pod względem funkcji rowery składane nie ustępują pełnowymiarowym modelom. Są wyposażone w system przerzutek, amortyzatory, oświetlenie i bagażnik.

Ceny tego typu rowerów zaczynają się od 700 złotych i wyżej, w zależności od rozmiaru i ilości funkcji. Model dobieramy do wzrostu i wagi. Warto sprawdzić dopuszczalną masę danego egzemplarza, bo zwykle jest ona niższa niż w tradycyjnych, dużych rowerach.

Zalety:

  • Brak konieczności montowania jakiegokolwiek bagażnika,
  • Łatwość przemieszczania się różnymi środkami transportu,
  • Niewielki rozmiar, niska waga.

Wady:

  • Nieco mniejszy komfort jazdy,
  • Przewożone wewnątrz samochodu, zajmują miejsce przewidziane na bagaż.