Jak podłączyć kable rozruchowe, czyli zrób to sam

Aktualizacja:
jak podłączyć kable rozruchowe

Chyba każdy kierowca choć raz wsiadł do swojego auta, przekręcił kluczyk w stacyjce i… usłyszał ten charakterystyczny dźwięk, przyprawiający o dreszcz grozy. Akumulator odmówił posłuszeństwa i zamiast komfortowo i punktualnie dojechać do pracy, musisz w pośpiechu i nerwach wzywać taksówkę. Ale jest jeszcze jedno wyjście – odpalić pojazd „na kable”. Jak podłączyć kable rozruchowe?

Jak podłączyć kable rozruchowe ? Na czym to polega?

Sprawa jest bardzo prosta: natychmiastowo wskrzeszamy nasz osłabiony akumulator, podłączając go do innego źródła prądu za pomocą kabli rozruchowych. Do tego celu, oprócz, rzecz jasna, samych kabli (które zawsze warto mieć w bagażniku, tak na wszelki wypadek – jeśli nie przydadzą się nam, możemy pomóc innemu kierowcy) potrzebujemy drugi samochód ze sprawnym akumulatorem. Możemy skorzystać z pomocy sąsiada, znajomego, a nawet taksówkarza. Praktycznie każda korporacja posiada w swojej ofercie taką usługę, a jej koszt waha się w granicach 15−20 złotych.

Pamiętaj: różnice w pojemności akumulatora ładowanego i tego, od którego go uruchamiamy, nie powinny być duże, nietrudno bowiem o rozładowanie „zdrowego” akumulatora.

Sprawdź też: Jak sprawdzić stan naładowania akumulatora

 

Jakie kable rozruchowe kupić?

Im grubsze przewody rozruchowe, tym lepiej – chodzi o przekrój miedzianego przewodu znajdującego się pod gumową osłoną. Grubszy przewód wytrzyma większe natężenie prądu i szybciej go przekaże. Informacje o przekroju znajdziemy na opakowaniu przewodów.

Zwróćmy też uwagę na długość kabli – zwykle optymalne są przewody 2,5-metrowe, ale dłuższe dadzą nam pewność, że podłączymy się z akumulatorem sprawnego auta, nawet jeśli będzie ono stało nieco dalej lub w mniej korzystnej pozycji względem naszego pojazdu (np. jeśli zaparkowaliśmy pomiędzy ściankami na parkingu podziemnym). Jeśli więc mamy wybór, kupmy przewody 5-metrowe.

Warto wybrać przewody rozruchowe o dobrych parametrach. Zwróćmy uwagę na maksymalne natężenie przewodzonego prądu – dobrze, jeśli jest to 600, a nawet 1000 A.

W sieciowych marketach można kupić przewody rozruchowe już nawet za kilkanaście złotych. Nie będzie to jednak sprzęt o dobrych parametrach. Dlatego, jeśli już decydujemy się na zakup, warto dopłacić. W miarę solidne kable kupimy za 100−200 zł. Za te naprawdę wysokiej klasy trzeba zapłacić nawet 400 zł.

 

Podłączanie kabli rozruchowych?  Od czego zacząć?

Najlepiej, żeby oba pojazdy stały obok siebie, tak aby kable sięgnęły spod maski jednego pod maskę drugiego. Silnik auta ze sprawnym akumulatorem przed podłączeniem przewodów rozruchowych powinien być wyłączony. Uruchamiamy go dopiero, gdy kable zostaną podpięte. W samochodzie pobierającym energię należy wyłączyć wszystkie jej odbiorniki, takie jak radio czy światła. Warto sprawdzić, czy krokodylki przy kablach (część, którą przypniemy do akumulatora) są dobrej jakości – to od nich zależy przewodzenie prądu. Należy też zwrócić uwagę na klemy obu akumulatorów – powinny być czyste, ponieważ osad i brud będą utrudniały przepływ prądu.

Kable rozruchowe: Ważna jest kolejność!

To sprawa kluczowa. Najpierw podłączamy przewód dodatni – czerwony – z klemą oznaczoną plusem w sprawnym akumulatorze. Przy zachowaniu ostrożności, tak aby drugi koniec kabla nie miał kontaktu z żadną metalową częścią samochodu (wówczas dojdzie do zwarcia), podłączamy drugi jego koniec do klemy oznaczonej plusem w akumulatorze biorcy. Na tym etapie wciąż silnik sprawnego auta jest wyłączony. Następnie przewód masowy  – czarny – podłączamy do klemy oznaczonej minusem w akumulatorze dawcy. Jego drugiego końca nie podłączamy jednak do bieguna ujemnego rozładowanego akumulatora, tylko do nadwozia biorcy, to znaczy do jakiegoś metalowego, ale nielakierowanego elementu pod maską.

UWAGA: Dlaczego nie podłączamy końcówki kabla masowego do ujemnego bieguna w samochodzie biorcy? Akumulator zawiera w sobie kwas siarkowy, a ten w połączeniu z prądem wydziela wodór w formie wybuchowego gazu. Jeśli podepniemy kabel minusowy pod biegun ujemny iskry, które się wytworzą mogą doprowadzić do wybuchu.  

Czas odpalić silnik!

Po odpowiednim podłączeniu przewodów rozruchowych odpalamy silnik dawcy. Dobrze, gdy jego obroty utrzymujemy na poziomie ok. 1500 obr./min. – unikniemy wówczas ryzyka rozładowania sprawnego akumulatora. Po około dwóch minutach próbujemy odpalić niesprawny pojazd. Niekoniecznie uda się to za pierwszym razem. Kręcimy rozrusznikiem maksymalnie 10 sekund, a jeśli auto nie „zaskoczy”, po kilkuminutowej przerwie podejmujemy kolejną próbę. Gdy kilka podejść nie przyniesie rezultatu, możemy już tylko zadzwonić po lawetę, albo – jeśli samochód stoi blisko naszego domu – wymontować akumulator i naładować go za pomocą prostownika.

Rodzaje akumulatorów samochodowych – jaki wybrać?

Jak odłączyć kable rozruchowe?

Jeśli rozładowany akumulator uda się uruchomić, zostawiamy oba pojazdy – połączone kablami – przez kilka minut na pracujących silnikach. Akumulator biorcy zostaje w ten sposób doładowany. Następnie gasimy silnik samochodu, od którego pożyczyliśmy prąd.

Przewody rozruchowe odłączamy w kolejności odwrotnej do tej, w jakiej je podłączaliśmy. A więc: najpierw odczepiamy czarny przewód od masy w samochodzie biorcy, następnie od ujemnego bieguna w akumulatorze dawcy. I przechodzimy do kabla czerwonego: najpierw odpinamy go od bieguna dodatniego w samochodzie biorcy, a na koniec od bieguna dodatniego w samochodzie dawcy.

Warto mieć świadomość, że po uruchomieniu samochodu „na kable”, czyli za pomocą przewodów rozruchowych,  prawdopodobnie i tak będziemy musieli podładować nasz akumulator. Krótkie, kilkukilometrowe trasy na pewno nie wystarczą, żeby alternator zadziałał w pełni. Na to można mieć nadzieję, jeśli od razu zamierzamy przejechać kilkaset kilometrów.  Jeśli nasz akumulator ma już swoje lata i często odmawia posłuszeństwa, najlepiej pomyśleć o jego wymianie.

Łukasz Łada
Ekspert ds. ubezpieczeń

Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń. Kilka lat temu opuścił szeregi PZU, żeby zasilić grupę Punkta i ten transfer był dla nas strzałem w dziesiątkę! Łukasz to wytrawny praktyk rynku ubezpieczeń, ale to sporty motorowe sprawiają, że jego serce zaczyna bić mocniej.

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej