Ekonomiczna jazda samochodem to – mimo ciągłych innowacji wprowadzanych przez producentów aut – w dużej mierze efekt nie samych technologii, ale stylu kierowcy. To jego przyzwyczajenia, umiejętność panowania nad silnikiem, często niezauważalne odruchy decydują o tym, czy jazda jest oszczędna.

Co oznacza ekonomiczna jazda samochodem?

Kwestię ekonomiki podczas prowadzenia auta można sprowadzić do kwestii samej oszczędności paliwa – i jazdy tak, by spalanie było jak najniższe. To byłoby jednak zbyt banalne postrzeganie transportu. Ekonomiczna jazda samochodem to raczej zestawienie swoistych dobrych praktyk, które wpływają na optymalizację transportu. Obejmują zarówno samą technikę prowadzenia auta, jak i podejmowanie prawidłowych wyborów w kontekście doboru paliwa czy dbałość o pojazd tak, by w pełni wykorzystywał swoje możliwości.

Jak oszczędnie jeździć autem na gaz?

LPG to szczególnie drażliwy temat w kontekście ekonomiki jazdy. Przede wszystkim ważne jest tankowanie wysokojakościowego paliwa – wybór dostawcy, który zapewnia paliwo niskojakościowe, z założenia obniża możliwości samochodu i przekreśla oszczędną jazdę.

Należy również zwrócić uwagę na samą jakość instalacji LPG. Nieprawidłowo działający reduktor może znacząco podwyższać spalanie, podobne zasady dotyczą również filtrów. Regularna kontrola działania instalacji LPG powinna przełożyć się na kilkudziesięcioprocentowe oszczędności na paliwie.

Ważna jest również sama technika prowadzenia auta. Nagły start auta wymusza podwyższone zużycie paliwa – również w przypadku LPG.

Jak oszczędnie jeździć autem benzynowym?

Ecodriving benzynowy to przede wszystkim elastyczność. Silniki benzynowe są świetnie przystosowane do tego, by np. ruszyć szybko tuż po uruchomieniu silnika. Można więc swobodnie korzystać z ich dynamiki i przyspieszenia nawet w przypadku nierozgrzanego silnika. Oszczędna jazda samochodem benzynowym to przede wszystkim utrzymywanie go na stałych obrotach – na poziomie 2,5-3 tys. spalanie będzie najbardziej efektywne. Ekonomiczna jazda benzyną to również zwrócenie uwagi na optymalne wykorzystanie przekładni i możliwie największe wykorzystanie wysokich biegów.

Ekonomiczna jazda dieslem

Jak oszczędnie jeździć dieslem? Tu szczególną uwagę zwrócić trzeba na obrotomierz. Zmiana biegów powinna nastąpić w przedziale 1,8-2,2 tys. Należy unikać wszystkiego, co obce dla silników wysokoprężnych – np. gwałtownego przyspieszania. Oczywiście umożliwia on takie rozwiązanie, ale wiążę się ono z gwałtownym skokiem zużycia paliwa. Lepszym rozwiązaniem będzie bardziej równomiernie zwiększanie prędkości.

Warto zwrócić również szczególną uwagę na hamowanie silnikiem – proces, podczas którego nie jest używane paliwo, a jednocześnie wpływa na zwiększone bezpieczeństwo. Jednym z ważnych punktów jest także płynność jazdy z zachowaniem dużej, np. 50-metrowej odległości, co pozwala utrzymywać diesla na stałym poziomie wykorzystania paliwa.

Jak oszczędnie jeździć autem elektrycznym?

Zastanawiasz się, jakie są zasady ekonomicznej jazdy w przypadku aut elektrycznych, które są rynkową nowością? Podstawy są standardowe: płynność poruszania się auta, unikanie przyspieszeń i nagłych wzrostów oporów toczenia. Warto też zwrócić uwagę na prozaiczną kwestię zużycia energii przez dodatkowe urządzenia. Auta elektryczne wykorzystują energię do jazdy, więc nadmierna klimatyzacja lub trzy podpięte ładowarki z tabletami mogą znacząco podwyższyć wskaźniki zużycia.

Jak ekonomicznie jeździć automatem?

Sporym problemem bywa to, jak jeździć automatem, żeby mało palił – zasady ekonomicznej jazdy w tym przypadku wymagają szczególnej techniki operowania pedałem gazu. Należy naciskać go stopniowo, bez gwałtownych ruchów. W ten sposób uda się osiągnąć ecodriving automatem. Obroty powinny być w przedziale 2,2-3 tys. W ten sposób moc silnika będzie wykorzystywana najbardziej efektywnie.

Oszczędna jazda z manualną skrzynią biegów

Ekonomiczna jazda w tym przypadku powinna koncentrować się na prawidłowym doborze przełożenia. Dotyczy to szczególnie pierwszego biegu – powinien być używany wyłącznie do uruchomienia samochodu. Przełożenie musi zostać zmienione już po dwóch-trzech metrach. Optymalnym rozwiązaniem jest możliwie szybkie przeniesienie jazdy na wysoki bieg. Wymaga to oczywiście właściwego rozpędzenia auta i stopniowego przechodzenia przez poszczególne etapy – z naciskiem na to, by jak najszybciej odejść z najniższych poziomów.

Jak oszczędnie jeździć samochodem w Polsce?

Ecodriving w Polsce szczególnie opiera się na optymalizacji możliwości. W przeciwieństwie do np. krajów zachodniej Europy sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu nie jest aż tak rozwinięta, a drogi krajowe np. przebiegają przez miasta lub nie pozwalają na rozwijanie dużych prędkości. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na jazdę równomierną, bez zbędnego przyspieszania. Ważne jest wyprzedzanie wydarzeń – np. aktywne hamowanie silnikiem czy przygotowywanie auta do odpowiedniego trybu w sytuacji, gdy dochodzi do zmiany świateł.

Jak oszczędnie jeździć samochodem za granicą?

Podróżując poza granicami Polski, w większości przypadków np. w Europie można liczyć na bardzo dobrze rozbudowane sieci autostrad oraz dróg umożliwiających np. jazdę przy włączonym tempomacie. Oszczędności wygenerować można m.in. dzięki wczesnemu zaplanowaniu trasy tak, by maksymalnie wykorzystywać właśnie trasy szybkie, pozwalające na stałe utrzymywanie prędkości ok. 90-100 km bez zmiany biegu w przypadku aut z manualną skrzynią biegów.