O opony powinniśmy dbać zawsze. Także latem, gdy te są narażone na bardzo wysokie temperatury. Co robić, by zachować opony w jak najlepszym stanie? Jak dbać o opony podczas upałów? Należy raz na miesiąc kontrolować ciśnienie powietrza w oponach. Poza tym powinniśmy rotować opony, czyli sezonowo zmieniać ich miejsce ustawienia w pojeździe. Konieczne jest także wyważenie kół i sprawdzenie geometrii zawieszenia i co równie ważne, odpowiednie przechowywanie opon sezonowych. Te z pozoru proste czynności pozwolą nam dłużej cieszyć się oponami w dobrym stanie.

Najczęstszy błąd niezależny od pory roku?

Jeździmy na nienapompowanych oponach. Co za sobą niesie taki błąd? Zużywamy więcej paliwa i nierównomiernie zużywamy bieżnik opon. To nie tylko wyższy koszt dla środowiska, ale również dla właściciela pojazdu. Ciśnienie w oponach powinniśmy kontrolować przed każdą dłuższą trasą i cyklicznie – co miesiąc. Korzystając z samochodu jesteśmy narażeni na mikro uszkodzenia opon, które mogą objawiać się schodzącym powietrzem.

Wyważanie kół

Przy wymianie opon wyważamy koła. Nie jest to czynność, którą wykonamy raz i możemy o niej zapomnieć. Korzystanie z samochodu naraża je na różnego rodzaju wyzwania od krawężników po dziury w drodze.

Przechowywanie –  trudna technika dbania o leżące opony

Na temat przechowywania opon krąży wiele mitów i opinii. Każdy wieloletni kierowca opracowuje swoją technikę dbania o ogumienie np. zimowe latem. Warto zastosować się do kilku prostych wskazówek. Po pierwsze nie rzucamy opon byle jak i byle gdzie. To jak zadbamy o nie, gdy ich nie eksploatujemy może przedłużyć czas ich użytkowania. Nie zostawiamy również opon na słońcu, mrozie czy wilgoci. Trzymamy je pionowo, impregnujemy specjalnym preparatem i przekręcamy je co jakiś czas. Jest to o tyle ważne że zapobiega odgnieceniom i deformacjom, które mogą się pojawić, gdy opona stoi w jednej pozycji przez kilka miesięcy.

A co dodatkowo trzeba zrobić latem?

Pamiętajmy, że asfalt potrafi nagrzać się latem nawet do 60 stopni Celsjusza! Czym to grozi? Przegrzaniem ogumienia. Gorąca droga podgrzewa opony, które stają się bardziej miękkie i większą powierzchnią stykają się z jezdnią. Przy tak wysokich temperaturach na gumie mogą pojawić się pęknięcia, bąble i dziury. Należy pamiętać, że opony przy normalnym korzystaniu potrafią same nagrzać się do 60 stopni Celsjusza. Takie połączenie temperatur samej opony, asfaltu i otoczenia znacząco wpływa na zużycie paliwa w pojeździe. Zależność jest prosta – im wyższa temperatura, tym niższe spalanie. Jeśli do tych wyliczeń dodamy jeszcze hamowanie np. bez ABS-ów to mamy dodatkowe 150 stopni Celsjusza na powierzchni bieżnika. Do czego to prowadzi? Przy wysokich temperaturach opony tracą swoja wydajność, a przy dłuższej ekspozycji na ciepło opona szybciej się starzeje.

Co robić latem?

Pamiętajmy, że nie wszystkie porady znalezione w Internecie są prawdziwe. Na nic się zda, popularne polewanie opon wodą, aby się schłodziły. Dla opony taki szok temperatury nie jest niczym dobrym. Oznacza to tylko tyle, że początkowo nagrzana, rozkurczona i oparta szeroko na bieżniku opona musi natychmiast zmienić swoje parametry, czyli stwardnieć i nieco się obkurczyć. Takie gwałtowne zmiany dodatkowo niszczą ogumienie. Warto skorzystać z częstych pomiarów ciśnienia, latem jest to konieczne raz na 2 tygodnie, właśnie ze względu na rozkurczanie się opon i korzystać z profesjonalnych środków do konserwacji opon. Reszta to już tylko zdrowy rozsądek.

WAŻNE:

Latem korzystamy z ogumienia letniego. Nie jeździmy na oponach zimowych!  Nie “wykańczamy” zimówek latem. Opony zimowe nagrzewają się nadmiernie i niezwykle szybko zużywają, a przede wszystkim tracą swoje parametry. Dbajmy o swoje bezpieczeństwo na drodze!

Nie parkujmy wjeżdżając na krawężniki, nie parkujmy także zbyt blisko krawężników przy parkowaniu równoległym. Dodatkowo starajmy się nie jeździć wtedy, gdy asfalt jest nagrzany najbardziej. Wybierajmy wczesne pory dnia w dalekie trasy lub późne wieczorne godziny, gdy asfalt zdąży już trochę przestygnąć. Korzystajmy z postoju w cieniu i starajmy się nie zostawiać aut bezpośrednio na słońcu, szczególnie w mieście, gdzie temperatura otoczenia dodatkowo podbijana jest przez budynki chodniki czy drogi. Pamiętajmy, aby nie przekraczać możliwości załadunkowych samochodu. Dodatkowe kilogramy to obciążenie dla ogumienia.

Opony – od nich zależy Twoje bezpieczeństwo. Jakie opony wybrać?