Instalacja gazowa LPG ma ogromne grono zwolenników. Montaż gazu w samochodzie jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań minimalizacji kosztów paliwa. Mimo to, nie brakuje jednak głosów krytyki takiego rozwiązania. Sprawdzamy, jak w rzeczywistości wygląda kwestia montażu instalacji LPG, jakie są jej wady i zalety.

Generacje instalacji gazowych: jaki system LPG wybrać?

LPG już od dłuższego czasu jest w Polsce coraz chętniej wybieraną alternatywą dla benzyny. Na przestrzeni lat zmieniały się jednak zasady działania tego systemu. Wyróżnia się V generacji instalacji LPG. Jaki rodzaj instalacji LPG sprawdzi się w Twoim samochodzie?

  • Instalacje gazowe I generacji – najstarszy i najprostszy system instalacji LPG. W tego typu instalacjach nie ma elementów elektronicznych. Generacja ta stosowana jest w samochodach z zasilaniem gaźnikowym. Jest to tanie, ale najmniej precyzyjne i ekonomiczne rozwiązanie.
  • Instalacje gazowe II generacji – instalacja ta, w przeciwieństwie do poprzedniczki, posiada moduł elektroniczny. Nie jest jednak polecana dla nowoczesnych silników. Stosuje się ją przede wszystkim w silnikach wyposażonych w jedno i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem i sondą lambda.
  • Instalacje gazowe III generacji – najmniej popularny i najrzadziej spotykany typ instalacji. Przeznaczone do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa.
  • Instalacje gazowe IV generacji (tzw. gaz sekwencyjny) – to z kolei najczęściej montowany typ LPG. Charakteryzuje się bezawaryjną pracą silnika, wymagając jednak paliwa o najwyższej czystości. Jest to instalacja wielopunktowa zasilana gazem w fazie lotnej za pośrednictwem elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy.
  • Instalacje gazowe V generacji – instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Wyróżnia się szeregiem zalet i wysoką ceną. W prawidłowo zamontowanym systemie nie występują straty mocy i wzrost spalania. Tankowanie nie najlepszej jakości gazu może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Prawidłowy montaż instalacji LPG może przełożyć się na pełen sukces, czyli największą oszczędność. Gwarantem powodzenia jest jednak dobór odpowiedniego rodzaju instalacji do konkretnego modelu auta i silnika. Specjaliści przekonują, że w kwestii LPG nie warto oszczędzać i lepiej zainwestować w podzespoły droższe, ale te sprawdzonych producentów.

Ile kosztuje instalacja gazowa? Ceny instalacji LPG

Cena zestawu LPG zależy m.in. od pojemności silnika oraz generacji instalacji.

Całkowity koszt założenia dobrego gazu LPG zaczyna się od 2000 zł, choć równie dobrze można wydać na niego 3000 zł więcej.

Za montaż instalacji LPG I generacji zapłacisz od 1000 do 1200 zł. Druga generacja to koszty w granicach 1500-2000 zł. Najmniej popularny, czyli typ III generacji to wydatek na poziomie 1600-2300 zł, z kolei ten najbardziej popularny – instalacja gazowa IV generacji – to rachunek opiewający od 2500 nawet do 6000 tys. zł. Ostatnia, V generacja nie bez przyczyny uważana jest za najbardziej wyrafinowaną – jej ceny zaczynają się od 4000 zł.

Wady i zalety instalacji LPG: to warto wiedzieć!

Instalacja LPG, choć znana jest jako jeden z pewnych sposobów przynoszących oszczędność w zakresie spalania paliwa, nie jest wolna od wad. Jeśli planujesz montaż instalacji gazowej w swoim samochodzie, powinieneś być świadom nie tylko jej zalet, ale także wad.

Instalacja gazowa w samochodzie: plusy

  • wspominana wyżej oszczędność – im więcej kilometrów pokonujesz, tym więcej zaoszczędzisz,
  • możliwość alternatywnego zasilania pojazdu – mając zamontowaną instalację LPG w samochodzie, możesz dowolnie przełączać się z benzyny na gaz, w związku z tym dystans możliwy do przejechania znacznie się wydłuża,
  • płynniejsza praca silnika co może okazać się zbawienne szczególnie podczas jazdy w mieście, gdzie często ruszasz i zatrzymujesz się.

Instalacja gazowa w samochodzie: minusy

  • decydując się na montaż instalacji LPG musisz być przygotowany na spory jednorazowy wydatek (szacuje się jednak, że inwestycja ta zwraca się po przejechaniu około 20 tys. km),
  • konieczność wygospodarowania w samochodzie miejsca na zbiornik z gazem,
  • choć w polskim prawie nie ma przepisu zakazującego wjazdu pojazdom zasilanych gazem na parkingi podziemne, w wielu przypadkach może okazać się to niemożliwe,
  • szacuje się, że auto na gaz spala zwykle o 15-20% więcej gazu niż benzyny. Wobec tego warto wziąć pod uwagę, że konieczne może okazać się częstsze tankowanie.
  • droższe ubezpieczenie OC.

Czy jazda na LPG się opłaca?

Zgodnie z powszechnie panującym przekonaniem, instalacja LPG przyniesie sporą oszczędność w zakresie spalania paliwa. Zanim jednak podejmiesz decyzję o montażu instalacji LPG w swoim samochodzie, sprawdź czy to się na pewno opłaca. W tym celu możesz skorzystać z kalkulatora opłacalności LPG. Narzędzie to, uwzględniając cenę benzyny i litra gazu, a także średnie ich zużycie, liczbę pokonywanych przez Ciebie kilometrów miesięcznie i średni koszt montażu LPG, sprawdzi po jakim czasie zwróci Ci się koszt instalacji.

Aby przybliżyć jednak temat opłacalności instalacji LPG, weźmy za przykład kierowcę, który właśnie kupił samochód z benzynowym, 4-cylindrowym silnikiem, który średnio zużywa 7,5 litra na każde 100 km. Miesięcznie pokonuje on 2 tysiące kilometrów, zatem koszt zakupu benzyny kosztował go 763 zł (przy cenie 1 litra na poziomie 5,09 zł) w skali miesiąca. Cena instalacji LPG to w jego przypadku 2500 złotych co oznacza, że zwróciłaby mu się ona już po ok. 10 miesiącach od założenia (koszt 1 litra paliwa LPG to 2,25 zł). Planując 4-letnią eksploatację pojazdu, oznacza to oszczędności na poziomie aż 12 tysięcy złotych!

Pamiętajmy, że planując większe przebiegi, oszczędności będą jeszcze większe. Dlatego przed podjęciem decyzji należy dokładnie przeanalizować koszty i ewentualne oszczędności, jak również planowany okres eksploatacji pojazdu.

Instalacja LPG a koszt ubezpieczenia OC/AC

Decydując się na instalację LPG musisz zdać sobie sprawę z jednej bardzo ważnej rzeczy. Choć zaoszczędzisz na tankowaniu, możesz wydać trochę więcej na obowiązkowe ubezpieczenie OC. Dlaczego? Ubezpieczyciele wychodzą z założenia, że na instalacje LPG decydują się osoby pokonujące ogromne ilości kilometrów. To z kolei przekłada się na ryzyko wypadku – im więcej jeździsz, tym większe prawdopodobieństwo spowodowania stłuczki. Ponadto, montaż instalacji LPG podnosi automatycznie wartość samochodu, a tym samym sumę ubezpieczenia (AC). Wszystko to skutkuje wyższą składką. Nie oznacza to jednak, że musisz płacić bardzo dużo. Wyliczając ubezpieczenie tutaj, szybko sprawdzisz, czy nie przepłacasz:

 

 

Instalacja LPG: czy instalacja gazowa jest bezpieczna?

Pomimo ciągle rosnącej popularności samochodów na gaz, przeciwników zasilania silników spalinowych gazem LPG nie brakuje. Niektórzy twierdzą, że auta z instalacją gazową to cykająca bomba. Jak to wygląda w rzeczywistości? Gaz w samochodzie tankowany jest do specjalnych butli, które są o wiele mocniejsze niż tradycyjne zbiorniki na benzynę. Specjaliści twierdzą, że nawet mocne zderzenia nie są w stanie jej uszkodzić i z rozbitego auta wypada ona w nienaruszonym stanie.

Potwierdzeniem tego może być eksperyment przeprowadzony przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Specjaliści przeprowadzili tam test dwóch aut napędzanych LPG. W czasie zderzenia silniki obu samochodów były uruchomione i pracowały na gazie. Okazało się, że nawet w momencie zderzenia instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla osób znajdujących się w aucie. Zastosowanie automatycznych zabezpieczeń odcina w takim przypadku dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu.