Zobacz, jak sprawdzić historię pojazdu, zakupem którego jesteś zainteresowany.

W 2019 r. do Polski sprowadzono prawie 600 tys. samochodów osobowych i ciężarowych (do 3,5 tony), które zarejestrowali Niemcy. Wśród chętnie sprowadzanych marek i modeli znalazły się m.in.: Volkswagen Passat, Audi A4, BMW X5, Opel Astra i Ford Focus. Jak sprawdzić auto z Niemiec? Dotychczas sprawdzanie VIN odbywało się za pośrednictwem zagranicznych, płatnych stron. Dziś można to zrobić bezpłatnie, korzystając z usługi Historia Pojazdu.

Czym jest i jak działa usługa Historia Pojazdu?

Historia Pojazdu to usługa udostępniona przez Ministerstwo Cyfryzacji. Jest ona dedykowana osobom zamierzającym zakupić pojazd – samochód lub motocykl. Jak wskazuje nazwa usługi, za jej pomocą można sprawdzić historię konkretnego auta, w tym przede wszystkim:

  • dane techniczne – pojemność i moc silnika czy rodzaj paliwa,
  • termin okresowych badań technicznych i ważności ubezpieczenia,
  • odczyt drogomierza – informacje o przebiegu gromadzone są od 2014 r.,
  • informacje o szkodzie istotnej – są one gromadzone od marca 2020 r.
  • czy nie została zgłoszona kradzież pojazdu.

Historia pojazdu z Niemiec w usłudze Historia Pojazdu jest podzielona na trzy sekcje: Informacje, Oś czasu i Dane zagraniczne. Wygenerowany raport można pobrać lub wydrukować bezpośrednio ze strony internetowej.

Aby sprawdzić historię pojazdu poprzez usługę Historia Pojazdu, wystarczy podać dane zamieszczone w dowodzie rejestracyjnym: 1) numer rejestracyjny pojazdu 2) numer VIN 3) datę pierwszej rejestracji.

Skorzystanie z usługi Historia Pojazdu nie wiąże się z żadnymi kosztami. Oznacza to, że historia pojazdu z Niemiec jest dostępna dla każdego. Dzięki temu, że usługa jest darmowa, stanowi atrakcyjną alternatywę dla usług typu niemiecki dekoder VIN.

Jak sprawdzić przebieg auta z Niemiec – Historia Pojazdu

Mimo że większość sprowadzanych z zagranicy pojazdów pochodzi właśnie z Niemiec, to jeszcze do niedawna kierowcy nie mogli sprawdzić za pośrednictwem usługi Historia Pojazdu historii auta przed rejestracją w Polsce. Od 24 kwietnia 2020 r. z serwisu Historia Pojazdu można już pobrać darmowy raport o wybranym pojeździe, który po raz pierwszy został zarejestrowany w Niemczech.

Dzięki skorzystaniu z usługi Historia Pojazdu, osoby zainteresowane zakupem auta nie muszą już płacić za dostęp do informacji. Nie jest potrzebny niemiecki dekoder VIN czy niemiecka strona VIN, za pomocą których można dotrzeć do informacji o liczbie poprzednich właścicieli czy wzmianki o zgłoszeniu kradzieży auta.

Kupujesz samochód z Niemiec? Dowiedz się, czy trzeba tłumaczyć dokumenty do rejestracji – w ten sposób przygotujesz się do formalności. Znalazłeś kupca na sprowadzony z Niemiec pojazd? Sprawdź, jak wyrejestrować samochód.

Aby zweryfikować historię pojazdu, który nie został jeszcze zarejestrowany w CEP, konieczny będzie profil zaufany (eGo). Założenie profilu zaufanego jest szybkie i darmowe. Użytkownik otrzyma dzięki niemu dostęp do różnych e-usług, może też sprawdzić auto z Niemiec.

Historia pojazdu z Niemiec i innych europejskich krajów

Nie tylko niemiecki CEPiK czy niemiecki dekoder VIN był dotychczas wykorzystywany przez osoby zainteresowane zakupem samochodu z zagranicy. Dużą popularnością cieszyły się również narzędzia funkcjonujące na rynku francuskim, angielskim czy amerykańskim. Aktualnie za pośrednictwem serwisu Historia Pojazdu możliwe jest sprawdzenie pojazdów pochodzących z różnych państw.

Jak sprawdzić auto z Niemiec lub Francji? Skąd pochodzą dane zgromadzone w zakładce „Dane zagraniczne” w usłudze Historia Pojazdu? Ministerstwo Cyfryzacji wykorzystuje zasoby zewnętrznych systemów, które pozyskują informacje na temat samochodów z zagranicy:

  • Carfax pozyskuje dane o pojazdach m.in. z Hiszpanii, Belgii, Szwecji czy Norwegii,
  • AutoDNA pozyskuje dane o pojazdach m.in. z Niemiec, Francji, Słowenii czy Litwy.

Informacje prezentowane przez Carfax i AutoDNA różnią się od siebie rodzajami ryzyk, przy czym różnice nie są znaczne.

Ryzyka według CarfaxRyzyka według autoDNA
KradzieżKradzież
ZłomowanieZłomowanie
UszkodzonyUszkodzony
Rozbieżność drogomierzaRozbieżność drogomierza
Niedopuszczony do ruchuNiedopuszczony do ruchu
Służył jako taxiSłużył jako taxi
PowypadkowySzkoda całkowita
Błąd cyfry kontrolnej
Akcje serwisowe

Chociaż informacje zawarte w usłudze Historia Pojazdu nie powinny mieć decydującego znaczenia przy podejmowaniu decyzji o zakupie pojazdu z Niemiec, mogą one być dla nabywcy przydatną wskazówką.