Jakie dokładnie zadania spełnia płyn AdBlue (nazwa często mylenie zapisywana jako Ad Blu, czy też add blue)? Czy samochody wymagające stosowania płynu są droższe w eksploatacji? Czy uzupełnianie zbiornika na płyn AdBlue jest w jakikolwiek sposób problematyczne? Wyjaśniamy.

Jak działa płyn AdBlue?

Tak, jak m.in. poduszki powietrzne mają za zadanie ochronę kierowcy i pasażerów pojazdu (więcej na ten temat piszemy w artykule Poduszki powietrzne – w jakim stopniu poprawiają bezpieczeństwo?), tak stosowanie płynu AdBlue ma za zadanie ochronę środowiska naturalnego. W zasadzie ochrona ta również sprowadza się do ochrony ludzi, bo tlenek azotu stanowi gaz odpowiedzialny m.in. za występowanie chorób nowotworowych, czy też układu krążenia. Stosowanie AdBlue w systemach katalizatorów SCR (z ang. Selective Catalytic Reduction) jest następstwem unijnych regulacji dotyczących norm emisji spalin w silnikach Diesla. Od 2014 roku wszystkie samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe wyposażone w taki właśnie silnik muszą spełniać rygorystyczną unijną normę Euro 6. Zastosowania wtrysku AdBlue to umożliwia.

AdBlue nie jest niebezpieczny. To płyn nieszkodliwy dla ludzi oraz środowiska (jednak silnie korozyjny, dlatego warto zachować ostrożność przy jego uzupełnianiu – przyda się lejek!). Jak się jednak niektórym wydaje, płyn nie stanowi dodatku do paliwa. W pojeździe przeznaczony jest na adBlue dodatkowy zbiornik. Płyn podawany jest pod ciśnieniem przez specjalny wtryskiwacz do katalizatora systemu SCR samochodu wyposażonego w silnik Diesla, a zatem wykorzystującego olej napędowy. Katalizator służy tutaj wyłącznie do oczyszczania spalin z tlenków azotu. AdBlue, działając w katalizatorze, zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Wchodząc w reakcję z tlenkami azotu, redukuje związku do nieszkodliwej wody oraz azotu.

W jakich samochodach konieczne jest stosowanie AdBlue?

Jak wspomnieliśmy, AdBlue to płyn stosowany w pojazdach wyposażonych w silnik Diesla. To obowiązkowa opcja, którą posiadają wszystkie nowe modele aut z takim silnikiem. W związku z faktem, że konieczność spełniania unijnej normy w zakresie emisji spalin obowiązuje już jakiś czas, również wybrane modele aut używanych dostępnych na rynku wtórnym mogą być wyposażone w takie rozwiązanie.

AdBlue a koszt eksploatacji samochodu

Jeśli ekonomika jazdy i eksploatacji samochodu jest dla Ciebie priorytetem, sprawdź Jak oszczędnie jeździć samochodem oraz Ile pali auto i jak oblicza się średnie zużycie paliwa. A jak zastosowanie AdBlue wpływa na koszt eksploatacji samochodu? Otóż zużycie płynu zależy w znacznej mierze od wersji silnika. Średnio, w autach z systemem SCR, zużycie AdBlue odpowiada 4% – 5% zużycia paliwa (oleju napędowego) lub też wynosi od 0,7 do 2 litrów na każde przejechane tysiąc kilometrów.

Jaka jest cena AdBlue? To wydatek rzędu 2 – 3 zł za litr płynu. Na wysokość ceny wpływa m.in. to, czy kupujemy płyn na stacji paliw, w stacjonarnym sklepie motoryzacyjnym, czy też w internecie. Niektóre stacje proponują dystrybutory tankujące AdBlue, jednak w przypadku samochodów osobowych najczęściej stosuje się płyn w butelkach (dostępne pojemności to od 1 do 20-30 litrów).

O konieczności uzupełnienia płynu AdBlue poinformuje nas komputer samochodu poprzez wyświetlenie odpowiedniego komunikatu. Płyn najlepiej uzupełniać do poziomu maksimum, wtedy komputer precyzyjnie skalibruje jego ilość i przeciętne zużycie.