mfind.pl

1. Wylecisz jak 3-tonowy pocisk

Jeśli ważysz około 75 kg i przy prędkości 50 km/h uderzysz autem w nieruchomą przeszkodę, Twoja masa uderzeniowa wyniesie kilka ton. Poduszki powietrzne na niewiele się zdadzą, jeśli nie masz zapiętych pasów. Nie przeżyjesz. Chyba że zapiąłeś pasy, wtedy szanse na przeżycie rosną sześć razy, a 25 razy rośnie prawdopodobieństwo, że wyjdziesz z tego bez poważniejszych obrażeń.

Nie wiedziałeś, że poduszki powietrzne działają dobrze tylko z pasami bezpieczeństwa? Inaczej szkoda pieniędzy na ich montowanie.

A gdy Twoi pasażerowie jadący z tyłu nie zapną pasów, w wypadku możesz być przez nich dosłownie zmiażdżony razem z fotelem. To Ty odpowiadasz za to, aby się zapięli. Dopilnuj tego za każdym razem!

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Pasy bezpieczeństwa – ochrona czy zamach na wolność? Czy brak zapiętych pasów oznacza odmowę odszkodowania?

2. Nie dostaniesz 100% z OC

Myślisz, że OC należy Ci się bezwzględnie? Mylisz się.

Miałeś wypadek nie ze swojej winy, który skończył się długim pobytem w szpitalu i rehabilitacją. Jednak wyszło na jaw, że w czasie zdarzenia nie miałeś zapiętych pasów. To niemal pewne, że ubezpieczyciel obetnie kilkadziesiąt procent z wypłacanego odszkodowania, bo uzna, że przyczyniłeś się do zwiększenia rozmiarów szkody. Gdybyś miał zapięte pasy, obrażenia ciała z pewnością nie byłyby aż tak dotkliwe. Koszty leczenia i rehabilitacji byłyby mniejsze.  Odszkodowanie w takich sytuacjach obcinane jest zazwyczaj o połowę. 

Co z NNW? Tego odszkodowania możesz nie dostać wcale. Wszystko zależy od zapisów ogólnych warunków ubezpieczenia. 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody: kiedy ubezpieczyciel ma prawo zmniejszyć odszkodowanie z OC?

Polscy kierowcy i pasażerowie podróżujący z zapiętymi pasami

Polscy kierowcy i pasażerowie podróżujący z zapiętymi pasami

3. Bez pasów prawdopodobnie stracisz życie

Odkąd zaczęto montować pasy bezpieczeństwa w autach, ocaliły ponad milion ludzi.

Nie bez powodu mają w nazwie bezpieczeństwo. Ich zadaniem jest „przywiązanie” Cię do konstrukcji pojazdu, aby zmniejszyć ryzyko urazów. Podczas wypadku cofają się (skracają) o kilka centymetrów, aby przytrzymać ciało przy fotelu.

Właśnie mija 20 lat od jednego z najgłośniejszych wypadków samochodowych: tragicznego wypadku auta wiozącego księżną Dianę, który rozbił się w paryskim tunelu. Według ekspertyz gdyby księżna miała zapięte pasy, najprawdopodobniej przeżyłaby zderzenie samochodu z filarem tunelu.

4. Zapłacisz mandat i dostaniesz punkty karne

Mandat możesz przeboleć, ale pamiętasz, ile punktów karnych dostaje kierowca, który przewozi niezapiętych pasażerów? Brak zapiętych pasów u pasażerów to 4 punkty karne dla kierowcy.

Popularne stwierdzenie, że „każdy płaci za siebie”, w tym wypadku się nie sprawdzi.

5. Taksówka nie jest wyjątkiem

Nie zapinasz pasów w taryfie? Błąd.

Jedyną osobą, która w taksówce jest zwolniona z tego obowiązku, jest kierowca przewożący pasażera. Jeśli nie jesteś kobietą w widocznej ciąży, nie masz orzeczenia lekarskiego albo specjalnych uprawnień, musisz zapinać pasy i już.

6. W Polsce zapinamy pasy ćwierć wieku

Wciąż sądzisz, że pasy bezpieczeństwa nie są obowiązkowe? Polskie prawo nakazujące zapinanie pasów na wszystkich siedzeniach obowiązuje już 26 lat. Na świecie pasy bezpieczeństwa są w użyciu niemal 60 lat, ale niektórzy wciąż ich nie zauważają.

7. Dziecko w foteliku: liczy się wzrost

Czy wiedziałeś, dlaczego dzieci muszą być przewożone w fotelikach? Ponieważ pasy bezpieczeństwa są dostosowane do dorosłej sylwetki.

W 2017 roku weszły nowe zasady przewożenia dzieci. Najważniejsze kryterium to wzrost (150 cm z przodu lub na tylnym siedzeniu: 135 cm i 36 kg). Jeśli na tylnej kanapie samochodu podróżuje trójka dzieci, dziecko w środku nie musi być w foteliku, o ile ma ukończone 3 lata i jest zapięte pasem bezpieczeństwa.

Dzięki prawidłowo zapiętemu fotelikowi podczas wypadku to dziecko bywa najlepiej chronionym pasażerem auta.

8. Tylko prawidłowo zapięty pas zadziała poprawnie

Myślisz, że zapięcie pasa to wszystko, co należy zrobić? Źle ułożony pas może być tak samo groźny jak brak pasów bezpieczeństwa.

Upewnij się, że pas bezpieczeństwa:

  • nie jest skręcony,
  • jest napięty, ale nie krępuje ruchów,
  • przylega do ciała (a nie do torebki, komórki w kieszeni, kurtki puchowej),
  • jest poprowadzony ukośnie na dół, od szyi przez klatkę piersiową i dołem wzdłuż bioder – dzięki temu nacisk pasów w razie wypadku skupi się na najbardziej odpornych częściach tułowia (klatka piersiowa, miednica).