Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Badania techniczne i przeglądy – oto, co musisz wiedzieć

Badania techniczne i przeglądy – oto, co musisz wiedzieć
mfind.pl

Badania techniczne to nie przegląd

Badania techniczne, w przeciwieństwie do przeglądu, są obowiązkowe i za niezrobienie ich można dostać mandat. Za ich brak policja może też zatrzymać dowód rejestracyjny. Przeprowadzają je podstawowe oraz okręgowe stacje kontroli pojazdów i to one dopuszczają, na określony czas, pojazd do ruchu na drogach publicznych. Stacje różnią się zakresem badań, jakie przeprowadzają. Podstawowe mogą w pełnym zakresie kontrolować wszystkie pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.  Mogą sprawdzić stan techniczny samochodu zasilanego gazem lub skierowanego na powtórne badanie. Stacje okręgowe badają natomiast wszystkie pojazdy bez względu na ich masę i wielkość. Są przystosowane zarówno do kontroli motocykli, jak i autobusów oraz ciężarówek w pełnym zakresie.

Badanie techniczne sprawdza podstawowe funkcje samochodu, wiążące się bezpośrednio z bezpieczeństwem na drodze.

Przegląd okresowy to zazwyczaj zalecana, lub określona w gwarancji, wizyta w serwisie (zazwyczaj jest to ASO), mająca na celu wymianę płynów i części eksploatacyjnych oraz sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Wiąże się z wymianą koniecznych części i ewentualnym przedłużeniem gwarancji.

Badania techniczne

Dopuszczenie do ruchu, czyli rejestracja pojazdu, zależy od pozytywnego przejścia badania technicznego. Jest ono obowiązkowe nie tylko dla samochodów osobowych, ale także dla innych pojazdów: jednośladów (skuterów i motocykli), samochodów ciężarowych, autobusów i ciągników. Samochody fabrycznie nowe, posiadające homologację, przez trzy lata od pierwszej rejestracji nie muszą przechodzić badania. Data jego wykonania jest umieszczona w dowodzie rejestracyjnym, a następne badanie należy wykonać już dwa lata po pierwszym. Kolejne zaś już co roku.

Zakres badania technicznego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Dla samochodów osobowych obowiązkowe są następujące czynności:

  • identyfikacja pojazdu – sprawdzenie numeru VIN i jego zgodności z dowodem rejestracyjnym
  • sprawdzenie stanu i poprawności działania:
    • ogumienia (sprawdzenie głębokości bieżnika, równomierności zużycia)
    • oświetlenia (uszkodzenia żarówek i lamp, prawidłowość działania, ustawienia, kąty padania światła – regulacja na miejscu)
    • hamulców (badanie siły i równomierności hamowania, działanie hamulca pomocniczego – tzw. ręcznego)
    • układu kierowniczego (luz, zużycie drążków kierowniczych)
    • zawieszenia (luzy elementów metalowo-gumowych)
    • nadwozia (stan szyb i elementów nośnych – ram lub progów)
    • układu wydechowego (stan, głośność)
    • silnika (wycieki oleju, pomiar emisji szkodliwych związków i ich zgodność z obowiązującą normą)
  • elementów bezpieczeństwa (obecność i działanie pasów bezpieczeństwa)
  • sprawdzenie obecności obowiązkowego wyposażenia (trójkąt ostrzegawczy, gaśnica)
  • sprawdzenie dodatkowego wyposażenia – auta z instalacją LPG, lub CNG podlegają dodatkowym regulacjom i przeglądom.

W przypadku negatywnej decyzji, stacja kontroli okresowej wydaje dokument warunkowo dopuszczający pojazd do ruchu na 14 dni, w czasie których musisz zlikwidować usterki i ponownie zgłosić się na badanie.

Koszt podstawowego badania technicznego to 99 zł. Dla aut z LPG/CNG cena wynosi 162 zł. Jeśli zatrzymano Ci dowód, to ponownemu sprawdzeniu podlegają tylko elementy, które nie pozwoliły na dopuszczenie pojazdu do ruchu.

Samochody sprowadzone z zagranicy, wyrejestrowane, w celu ponownej rejestracji w Polsce muszą przejść badanie techniczne rozszerzone. Jeśli sprowadzony samochód nie był wyrejestrowany w kraju pochodzenia, to przeprowadzanie badania technicznego w Polsce nie jest wymagane przez okres obowiązywania badania przeprowadzonego za granicą. Samochody specjalne, w tym taksówki, obowiązują oddzielne regulacje odnośnie badań technicznych.

Przegląd okresowy

Okresowo producenci zalecają przeglądy, mające na celu wymianę części i płynów eksploatacyjnych. Częstotliwość jest określana indywidualnie dla różnych samochodów, w zależności od producenta, modelu, wyposażenia i wersji silnika. W nowoczesnych samochodach często zdarza się, że o terminie przeglądu decyduje komputer pokładowy, który na podstawie warunków eksploatacji określa, kiedy należy dokonać wizyty w serwisie. Komputer może zmieniać zalecany czas przeglądu w zależności np. od stylu jazdy.

Podstawowy przegląd obejmuje wymianę oleju silnikowego i filtra oleju.

W zależności od modelu, producenta i przebiegu lub wieku auta dochodzą inne czynności. Może to być m.in.:

  • sprawdzenie prawidłowego ciśnienia w oponach
  • wymiana filtra powietrza
  • wymiana płynu chłodniczego
  • wymiana płynu hamulcowego
  • wymiana świec (w silnikach benzynowych)
  • uzupełnienie płynu katalitycznego w autach z filtrem cząstek stałych (silniki wysokoprężne)
  • wymiana rozrządu
  • sprawdzenie stanu zawieszenia
  • sprawdzenie stanu układu hamulcowego
  • sprawdzenie stanu układu kierowniczego
  • sprawdzenie stanu układu wydechowego
  • diagnostyka komputerowa
  • serwis klimatyzacji

Cena przeglądów okresowych jest zróżnicowana, zależy od miejsca wykonywania, modelu samochodu, ilości części, które muszą zostać wymienione. Zdarza się również, że ceny przeglądów są zryczałtowane. Przeglądy okresowe – w odróżnieniu od badań technicznych – nie są obowiązkowe. Jednak często zależy od nich nie tylko utrzymanie gwarancji na auto lub niektóre podzespoły, ale i Twoje bezpieczeństwo. A samochód, który regularnie przechodzi przeglądy jest mniej awaryjny i bezpieczniejszy. Rozważ, czy warto na tym oszczędzać. Im sprawniejsze auto, tym mniejsze ryzyko.

Ryzyko jest jeszcze mniejsze, gdy swoje wymarzone cztery kółka ubezpieczysz dodatkowo. Sprawdź w naszej porównywarce na mfind.pl, za ile i na jakich warunkach możesz mieć dobrą polisę AC, OC lub assistance.

Podsumowanie

  • Dopuszczenie do ruchu, czyli rejestracja pojazdu, zależy od pozytywnego przejścia badania technicznego.
  • Badanie techniczne, w przeciwieństwie do przeglądu okresowego, jest obowiązkowe!
  • Samochody fabrycznie nowe, posiadające homologację, przez pierwsze trzy lata nie muszą przechodzić badań.
  • Zakres badania technicznego określa rozporządzenie.

Autor artykułu:

Podróżnik, rowerzysta, wspinacz, speleolog. Pracuje w mediach. Lubi kawę z mlekiem, dalekie podróże i szybkie realizacje wariackich pomysłów.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

6 komentarzy do "Badania techniczne i przeglądy – oto, co musisz wiedzieć"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
Grzesiek
Gość

Oj chłopie narobiłeś baboli, że aż głowa boli nie tylko badania techniczne można robić w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów, możesz je wykonać w Podstawowych Stacjach Kontroli Pojazdów! , 2) cena za badanie poj. osobowych to 98zł +1zł opłata ewidencyjna =99zł, 3) w czasie kontroli policyjnej nie dostaniesz mandatu za brak ważnego badania tech. jedynie zostanie zatrzymany dowód rej. pojazdu, 4) Nie zawsze badania wykonane za granicą RP są honorowane np. z Niemiec gdzie nie wykonuje się badań po trzech latach od zakupu nowego pojazdu=różne przepisy krajowe.
etc, etc

Agnieszka Durska
Gość
Panie Grzegorzu, dziękujemy za uwagi i odpowiadamy. W kwestii mandatu: Art. 94. Kodeksu § 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze grzywny. § 2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. A więc mandat jak najbardziej można dostać – są w przypadki, w których policja nim nie karze. Co do stacji: Są dwa typy stacji kontroli pojazdów – okręgowe i podstawowe. Różni je zakres badań, jakie przeprowadzają. Podstawowe mogą kontrolować wszystkie pojazdy,… Więcej »
Marek
Gość

W przypadku rejestracji samochodu starszego niż 3 lata, sprowadzonego z RFN, posiadającego ważne badanie techniczne wydane na okres dłuższy niż 12 miesięcy jest ono uznawane na max. 12 m-cy.
Sprowadziłem auto, które miało ważny niemiecki przegląd na jeszcze 23 m-ce – został mi ten przegląd uznany w Polsce na 12 m-cy. Pozdrawiam!

Urszula Borowiecka
Ekspert

Dziękujemy za informację 🙂

Moniczka
Gość

Ja przeglądy robię całe czas w Nowym Sączu w [reklama] 🙂 mili pracownicy i szybki przegląd:) zawsze dogodne terminy 🙂 Polecam ta stacje każdym znajomym :)i pozdrawiam [reklama]

Patryk
Gość

Na badania pojazdu jezdze do [reklama]( warto sobie sprawdzic bo maja stacje w calej Polsce). Zawsze dostaje od nich jakis fajny gratisowy gadzet albo ozonowanie. Auto jest zawsze dobrze sprawdzone i w razie jakiejs usterki to zawiadamiaja.

wpDiscuz