mfind mfind

Skrzynia automatyczna – co trzeba wiedzieć?

Zacznijmy od tego, że nauka jazdy automatem może być realizowana pod okiem instruktora. Popularnym rozwiązaniem jest prawo jazdy na automat, czyli dokument, który uprawnia do kierowania pojazdem ze skrzynią automatyczną. Można je zdobyć, realizując kurs nauki jazdy i zdając egzamin, prowadząc samochód wyposażony właśnie w automatyczną skrzynię biegów. Jeśli jednak zdecydujemy się na tradycyjne rozwiązanie lub posiadamy prawo jazdy, ale dotąd nie prowadziliśmy samochodu z automatyczną skrzynią, nauka jazdy automatem z pewnością nam się przyda.

Automatyczne skrzynie biegów fantastycznie sprawdzają się podczas jazdy w mieście. Tutaj nie trzeba samodzielnie zmieniać przekładni, co jest zdecydowanie wygodniejsze i pozwala lepiej skupić się na prowadzeniu samochodu. Kierowcy, którzy w użytkowaniu auta poszukują oszczędności, np. wybierając ofertę ubezpieczenia pojazdu i wykorzystując do tego kalkulator OC AC, z pewnością będą zadowoleni z faktu, że samochody z automatyczną skrzynią biegów są tańsze w eksploatacji. Dodatkowo, jazda automatem jest prostsza. Czy zatem automatyczna skrzynia to same zalety? Wiele wskazuje na to, że tak jest, choć wiele zależy od tego, jak będziemy się z nią obchodzić.

Automatyczna skrzynia biegów – oznaczenia

Aby opanować technikę jazdy automatem, warto zacząć od rozeznania umiejscowienia skrzyni biegów w samochodzie oraz jej oznaczeń. W przeciwieństwie do manuali, automaty mogą mieć w różny sposób rozmieszczone dźwignie, a sama gałka może być zastąpiona np. przez suwak czy pokrętło – wszystko zależy od marki i modelu samochodu. Dobrą wiadomością jest jednak to, że oznaczenia automatów są zawsze takie same, choć nie w każdym przypadku będzie ich tyle samo. Jakie oznaczenia mają automatyczne skrzynie biegów?

  • P (z ang. park) – oznacza tryb parkingowy i przeznaczony jest do postoju (gdy opuszczamy pojazd);
  • D (z ang. drive) – oznacza tryb jazdy do przodu, automatyczna skrzynia samodzielnie dostosowuje biegi do prędkości i dynamiki jazdy;
  • R (z ang. reverse) – tryb jazdy do tyłu (bieg wsteczny);
  • N (z ang. neutral) – położenie neutralne (w skrzyni manualnej jest to pozycja pozostawienia biegu „na luzie”), ale tutaj tryb ten wykorzystujemy jedynie do bezkolizyjnej zmiany przełożeń i w sytuacjach awaryjnych.

Wymienione oznaczenia posiadają wszystkie samochody z automatyczną skrzynią biegów. Czasem jednak możemy spotkać się z oznaczeniami dodatkowymi:

  • 1 – oznacza skrzynię zablokowaną na pierwszym biegu,
  • 2 – oznacza, że skrzynia używa tylko pierwszych dwóch lub jedynie drugiego biegu,
  • 3 – oznacza, że skrzynia używa tylko pierwszych trzech biegów,
  • S – tryb sportowy, skrzynia zmienia biegi na wyższych obrotach i utrzymuje niższe przełożenia przekładni,
  • W – oznacza tryb zimowy, dostosowujący się do trudnych warunków jazdy,
  • +/- lub M – oznacza możliwość przejścia na ręczną zmianę biegów,
  • HOLD – przycisk blokuje przełożenia.

Jak jeździć automatem? 7 wskazówek

Jazda samochodem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów jest zdecydowanie prostsza i wygodniejsza od tradycyjnego rozwiązania. Należy jednak pamiętać o kilku kluczowych kwestiach – przestrzegając poniższych zasad, zmniejszymy ryzyko uszkodzenia skrzyni.

  1. Zmiana przełożeń w automacie powinna być ograniczona do minimum.
  2. Zmiana położenia dźwigni powinna być zawsze dokonywana dopiero po zatrzymaniu samochodu i przy wciśniętym hamulcu (nigdy nie zmieniamy przełożeń podczas jazdy).
  3. Stojąc w korku lub na światłach, nie wrzucamy trybu neutralnego – wystarczy wcisnąć hamulec i pozostać w trybie D.
  4. Warto pozbyć się nawyku używania lewej nogi – w automacie nie ma sprzęgła.
  5. W tryb P można wejść w sytuacji dłuższego postoju, np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym.
  6. Dajemy skrzyni biegów kilkadziesiąt sekund przed uruchomieniem przełożenia – na rozgrzanie oleju i popracowanie silnika na niskich obrotach.
  7. Ważna jest wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta.

Jazda automatem – najczęstsze błędy kierowców

Aby nie narażać się na konieczność częstych wizyt u mechanika, należy wystrzegać się przynajmniej podstawowych błędów, jakie kierowcy popełniają przesiadając się z manuala na automat. Jakie robią najczęściej? Zasadniczym błędem jest jednoczesne naciskanie gazu i hamulca. Dość często zdarza im się też zmieniać położenie dźwigni na tryb R lub P jeszcze przed zatrzymaniem samochodu. Z kolei zbyt szybkie włączenie trybu jazdy do przodu (D) bez przytrzymania hamulca skutkuje gwałtownym ruszeniem pojazdu. Czego jeszcze należy się wystrzegać prowadząc automat? Na pewno gaszenia i uruchamiania silnika poza trybem parkingowym.