Przyczepność pozwala kierowcy na pełne kontrolowanie samochodu oraz toru jazdy. Problem pojawia się jednak w momencie, gdy opony tracą przyczepność, a kierowca panowanie nad pojazdem. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest właśnie aquaplaning. Ponieważ lepiej, jest zapobiegać niż leczyć, warto wiedzieć co robić, aby do aquaplaningu nie dopuścić.

Co to jest aquaplaning?

Odczucia kierowcy podczas aquaplaningu są podobne do tych, jakich doświadcza się prowadząc auto po oblodzonej nawierzchni. Warto jednak wiedzieć, że do utraty przyczepności może dojść nie tylko podczas przymrozków, ale o każdej porze roku, kiedy na drodze zalega nawet najmniejsza warstwa wody.

Do utraty przyczepności opony dochodzi wówczas, gdy w miejscu jej styku z podłożem tworzy się klin wodny. Każde uderzenie bieżnika w tę wodę sprawia, że wytwarza się tzw. ciśnienie hydrodynamiczne. W momencie, gdy wartość tego ciśnienia przewyższy ciśnienie wewnątrz opon, odpychanie wody przestaje być możliwe, a opona zaczyna unosić się na jej powierzchni.

Kiedy dochodzi do hydroplaningu ?

Większość kierowców powie, że ze zjawiskiem tym spotkać można się głównie w sezonie zimowym, kiedy zmagamy się ze śliską i oblodzoną nawierzchnią. Wtedy też zachowujemy szczególną ostrożność. Takie podejście może jednak okazać się zgubne, ponieważ do poślizgu może dojść także podczas jazdy po deszczu na asfaltowych nawierzchniach z wygniecionymi koleinami, w których gromadzi się woda. Ryzyko wystąpienia aquaplaningu zwiększa się wraz ze wzrostem grubości warstwy wody, prędkości pojazdu czy zabrudzonym bieżnikiem. Kierowcom zaleca się szczególną ostrożność, ponieważ czasem warstwa wody może wydawać się minimalna, ale pod nią mogą znajdować się koleiny nią wypełnione.

Rodzaje aquaplaningu

Wyróżnia się dwa rodzaje aquaplaningu: wzdłużny i poprzeczny. Do pierwszego dochodzi najczęściej w momencie, gdy auto jadące prosto wjedzie z dużą prędkością w koleinę wypełnioną wodą. Wówczas tył samochodu ucieka na boki, a auto nie reaguje na ruchy kierownicy. Z aquaplaningiem poprzecznym będziemy mieli natomiast do czynienia w sytuacji, gdy na zakręcie auto wjedzie w kałużę i wypadnie z drogi.

Jak uniknąć aquaplaningu?

Naczelną zasadą minimalizującą ryzyko wystąpienia tego zjawiska są opony w dobrym stanie technicznym i głębokim bieżnikiem. Im głębsze rowki bieżnika, tym więcej wody mogą one odprowadzić, zmniejszając tym samym ryzyko hydroplaningu. Okazuje się, że bardziej odporne na aquaplaning są opony z bieżnikiem kierunkowym oraz asymetrycznym, ponieważ lepiej radzą sobie one z odprowadzaniem wody. Podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych, warto zdjąć nogę z gazu. Ponadto, ważne jest regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach. Zaniżone ciśnienie zwiększa ryzyko wystąpienia aquaplaningu.

Jak zachować się w przypadku wystąpienia aquaplaningu?

Przede wszystkim zachować spokój i nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą. Pamiętajmy, że najczęściej to nieodpowiednia reakcja kierowcy jest przyczyną wypadków na mokrej nawierzchni. Prędkość musimy wytracać powoli, unikając gwałtownego hamowania. Najlepszym rozwiązaniem będzie pozwolenie, aby pojazd samoczynnie stracił prędkość i odzyskał przyczepność. Jeśli jednak hamowanie okaże się nieuniknione, w samochodach nie wyposażonych w ABS, manewr ten wykonujemy delikatnie, pulsacyjnie.

Opony – od nich zależy Twoje bezpieczeństwo. Jakie opony wybrać?