Najpierw kilka słów o historii auta, które zmotoryzowało Polskę w latach 90-tych. Ten niemiecki samochód osobowy klasy średniej produkowany jest przez koncern Volkswagen AG już od 1973 roku. Choć niedługo stuknie mu pięćdziesiątka, Passat z każdym rokiem staje się atrakcyjniejszy.

Na początku nie prezentował się najlepiej, wyglądał jak Polonez z problemami emocjonalnymi, jednak z każdą generacją stylistyka Passata się poprawia. Na rynku obecna jest już 8. generacja.

W 1996 roku Passat B5 nabrał charakterystycznego i rozpoznawalnego dla modelu wyglądu. Od tego momentu nadwozie tylko delikatnie ewoluuje, a technologicznie model wciąż się rozwija. W związku z tym warto poznać dziesięć najważniejszych atutów Passata – sprzedażowego bestsellera Volkswagena.

1. Przestronność Passata, Passat B5, B6, B7, B8,

Zacznijmy od tego, co najbardziej rzuca się w oczy. Volkswagen Passat to naprawdę przestronna limuzyna. Świadczą o tym wymiary samochodu. Auto w wersji sedan ma 4769 mm długości, a w wersji kombi 4771 mm. Jego szerokość wynosi 1820 mm. Nic dziwnego, że w Passacie jest dużo miejsca dla osób podróżujących zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie. Nikt o nic nie zahacza, nie ociera głową o podsufitkę. Pełen komfort.

Do tego dochodzi spora pojemność bagażnika. W zależności od wersji Passat dysponuje ponad 500- lub 600-litrowym bagażnikiem. Po złożeniu foteli robi się w tego znacznie ponad 1000 litów przestrzeni bagażowej.

2. VW Passat – bezpieczeństwo, testy

Chyba każdemu z nas zależy, żeby się czuć bezpiecznym na drodze. Volkswagen Passat zdecydowanie takie poczucie nam zapewnia. Jako spory samochód ma odpowiednio dużą strefę zgniotu. Ale to nie wszystko. Auto bardzo pozytywnie przeszło testy zderzeniowe Euro NCAP.

Przyjrzyjmy się wynikom ostatniej generacji. Najnowszy Passat B8 chroni dorosłego w 85%, dziecko w 87%, przechodnia w 66%, a asystent bezpieczeństwa modelu wynosi 76%. W teście samochód dostał więc pełne 5 gwiazdek. To wszystko dzięki zamontowanym w Passacie licznym systemom bezpieczeństwa oraz poduszkom powietrznym.

3. Trwałość i niezawodność Passata

Do dziś z powodzeniem jeżdżą po polskich drogach B5 i B6 sprowadzane swego czasu z Niemiec na potęgę. Jedną z zalet Passata była właśnie trwałość i niezawodność. Auta katowane w trudnych warunkach naszych dróg potrafią służyć nowym właścicielom po kilkanaście lat. Dzielnie znoszą nawet bardzo wysokie przebiegi.

To nie tylko zasługa rozwiązań technicznych, ale także trwałej karoserii. Jej wysoka jakość sprawiała, że rdza nie znajdowała na nią sposobu.

Szukasz najtańszego ubezpieczenia OC dla Volkswagena Passata? Znajdziesz je tutaj!

4. Ponadczasowa stylistyka Passata

Być może niektórzy chcieliby pomarudzić, że Passat od wielu lat się wizualnie nie zmienia, że nic go nie wyróżnia z tłumu. Jednak projektanci wiedzą, co robią, stawiając na klasyczne rozwiązania.

Auto może nie jest zbyt odważne, ale zaspokaja potrzeby wielu użytkowników, którzy oczekują od nadwozia samochodu przede wszystkim stonowania i elegancji. Podobnie prezentuje się wnętrze Passata. Klasyka i elegancja. Uwagę przyciągają za to szczegóły – przednie lampy, czy nowoczesne technologie zastosowane w kokpicie.

5. Passat – silniki

W całej swojej długiej historii Passat oferował bardzo dużą możliwość wyboru silników. Oczywiście zdarzały się wśród nich technologiczne hity i wpadki. Jednak po drodze VW wypuścił w modelu przede wszystkim trwałe i niezawodne jednostki.

Za jedną z nich uznawany jest od lat silnik 1.9 TDI. To w tej wersji Polacy kochali Passata najbardziej za wytrzymałość, dużą rozpiętość mocy i niskie koszty eksploatacji. W nowszych wersjach dobrą opinią cieszą się silniki z Common Railem, które weszły do produkcji po 2008 roku.

6. Dobre właściwości jezdne Passata

Passat jest od dawna chwalony przez użytkowników za doskonałe właściwości jezdne. Auto dobrze trzyma się drogi i na zakrętach, dając poczucie komfortu jazdy. Świetnie nadaje się na długie trasy. Jedną z wielu zalet tego modelu jest też zawieszenie. Auto udowadnia to od lat, jeżdżąc po polskich drogach.

7. Funkcjonalność nowoczesnych technologii w Passacie

Z każdą wersją Passata producent wyposaża go w coraz nowocześniejsze technologie. Ułatwiają one kierowcy jazdę, parkowanie, ale także uprzyjemniają podróż. Dają komfort i podnoszą bezpieczeństwo w samochodzie.

W niektórych innych modelach samochodów technologia odrywa kierowcę od prowadzenia i dekoncentruje. W Passacie nie ma takiej możliwości. Urządzenia obsługuje się intuicyjnie, prosto, a całość okazuje się niezwykle funkcjonalna.

8. VW Passat – dobre wyposażenie w wersji podstawowej

Niektóre marki wyznają filozofię, że za dobre wyposażenie trzeba sporo dopłacić. Tymczasem Passat to auto, które w standardzie oferuje wyjątkowo dużo: ABS i ESP z ASR, MSR. Do tego dochodzą m.in.: asystent hamowania, system wykrywający zmęczenie kierowcy, system monitorujący ciśnienie w oponach, komplet poduszek powietrznych, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, światła LED, system bezkluczykowy, trzystrefowa klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy, 8-głośnikowy system radiowy z 5-calowym, kolorowym ekranem dotykowym z CD, MP3, SD i AUX, system start&stop, czujnik deszczu, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Robi wrażenie?

9. Passat – dostępność i niskie koszty

Passata można pochwalić także za dostępność na rynku i co za tym idzie niskie koszty. Świetnie prezentującego się nadal Passata B6 można kupić już za kilkanaście tysięcy złotych.

Jeszcze lepsze wiadomości dotyczą kosztów eksploatacji. Jeśli coś w samochodzie się popsuje, każdy warsztat poradzi sobie z problemem. Części są dostępne, niedrogie, a ich zamienniki dobrze się sprawdzają.

10. Uniwersalność Passata

Na koniec warto podkreślić, że Passat jest autem bardzo uniwersalnym. Pierwsze skojarzenie to oczywiście auto dla młodego mężczyzny, którym można się trochę polansować wśród znajomych. W tej niemal sportowo – luksusowej odsłonie auto znane jest pod pseudonimem Passeratti.

Ale ze względu na swoje rozmiary Passat świetnie sprawdza się także jako auto rodzinne. Przede wszystkim ze względu na przestrzeń i funkcjonalność. Ale także dlatego, że dzięki uchwytowi isofix łatwo można zamocować w samochodzie fotelik dla dziecka. A wtedy Passat zyskuje zupełnie nowe, stateczne oblicze.

Oczywiście przez osiem generacji, a zwłaszcza cztery ostatnie, popularne w Polsce, Passat miał lepsze i słabsze momenty. Jednak liczne nagrody m.in. 1. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2015 oraz jego niezwykła popularność świadczą o klasie modelu. Nie bez powodu sprzedano ponad 22 miliony egzemplarzy VW Passata.