Uczniowie szkoły średniej z Kanady postanowili to sprawdzić w ramach cyklicznej kampanii Just Drive, zainicjowanej przez firmę ubezpieczeniową Allstate , która ma uświadomić użytkownikom dróg, jak niebezpieczne może być każde rozproszenie uwagi kierowcy w trakcie jazdy.

Uważni uczniowie obserwowali zachowania 11800 kierowców poruszających się w godzinach porannych po najbardziej ruchliwych drogach 11 miast Kanady. 39% mieszkańców, którzy załapali się do eksperymentu, zostało przyłapanych na drobnych czynnościach przeszkadzających w skupieniu się na prowadzeniu auta. Najczęściej gapiostwo spowodowane było jedzeniem lub piciem (8%), a później kolejno: rozmową z pasażerem (7%), paleniem (5%), rozmową przez telefon (3%), smsowaniem (3%), higieną osobistą (3%), szukaniem czegoś w aucie (2%), używaniem urządzeń elektronicznych, np. GPS (1%). Oprócz standardowych czynności uważni uczestnicy projektu zaobserwowali też nieco bardziej niecodzienne przyczyny dekoncentracji, między innymi… zabawę z psem.

Kampania Just Drive nie kończy się na badaniach. Młodzi mają też okazję, żeby wypowiedzieć się w dyskusji o zagrożeniach płynących z rozproszenia uwagi kierowców. Allstate co roku organizuje konkurs na film, obraz lub utwór dźwiękowy, który w twórczy sposób upora się z tematem nieuważnego użytkownika dróg.

Inicjatywa jest też dobrą okazją, żeby zastanowić się nad własnymi złymi nawykami za kółkiem.

Foto: by p.Gordon [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)], via Flickr