Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • Liberty
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – 7 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – 8 rzeczy, o których musisz wiedzieć
mfind.pl

1. Kiedy samochód staje się zabytkiem?

Jaguar Roadster z 1972 roku jest oczkiem w głowie pana Tadeusza. Zaraz po sprowadzeniu samochodu z zagranicy nowy właściciel postanowił ubrać go w żółte tablice i z dumą prezentować na zlotach motoryzacyjnych, na których do tej pory był tylko oglądającym. Zarejestrowanie samochodu w Polsce jako zabytku nie okazało się dużym problemem, gdyż pojazd spełniał wszystkie niezbędne kryteria: miał ponad 25 lat i posiadł więcej niż 75% oryginalnych części. Po kilku tygodniach załatwiania formalności związanych z rejestracją pojazdu pan Tadeusz otrzymał wymarzone „żółte blachy” oraz profity z ich posiadania: przegląd wieczysty oraz możliwość wykupienia krótkoterminowego OC w myśl zasady: nie jeździsz, nie płacisz.

Czytaj także: Tablice rejestracyjne – 4 rzeczy, które powinieneś o nich wiedzieć

2. Kto może skorzystać z krótkoterminowego ubezpieczenia OC?

Zgodnie z ustawą możliwość ze skorzystania z krótkoterminowego OC na czas krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni mają osoby prowadzące działalność komisową, lub handlową polegającą na kupnie/sprzedaży pojazdów mechanicznych, osoby, których pojazd zarejestrowany jest czasowo, czyli w polskich realiach ma tak zwany miękki dowód, osoby, których pojazd jest zarejestrowany za granicą i nie posiadają ubezpieczenia OC – Zielona Karta, oraz posiadacze pojazdów historycznych tak, jak pan Tadeusz. Warto od razu wspomnieć, że krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie wymaga wypowiedzenia z Twojej strony i rozwiązuje się wraz z upływem terminu, na jakie zostało zawarte. W teorii pan Tadeusz mógł w każdym towarzystwie wykupić 30 dniowe OC, które niezbędne było mu do wzięcia udziału w zlocie pojazdów zabytkowych. Praktyka okazała się zupełnie inna.

3. Dlaczego towarzystwa niechętnie ubezpieczają samochody zabytkowe?

W związku z tym, że pan Tadeusz nie miał doświadczenia w ubezpieczaniu samochodów zabytkowych postanowił tradycyjnie podejść do tematu i poszukać najtańszej oferty wśród ubezpieczycieli. Nie okazało się to wcale łatwe, gdyż wielu ubezpieczycieli odesłało go z kwitkiem, informując że nie ubezpieczają zabytków (np. AXA czy Uniqa). Inne podawały stawkę, której zadaniem było odstraszenie potencjalnego klienta (Hestia).

Dlaczego towarzystwa niechętnie ubezpieczają samochody zabytkowe? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na szczęście są na polskim rynku ubezpieczyciele, którzy doceniają weteranów szos.

4. Gdzie najlepiej wykupić ubezpieczenie OC dla samochodu zabytkowego?

Jeśli w przyszłości zmuszony będziesz wykupić ubezpieczenia OC na samochód zabytkowy, możesz skierować kroki od razu do PZU, które posiada specjalną ofertę skierowaną właśnie dla weteranów szos. Dodatkowo od 01.08.2012 roku proponuje członkom Polskiego Związku Motorowego 70% zniżkę od kwoty proponowanego standardowo ubezpieczania na samochód zabytkowy. W tej chwili jest to najlepsza oferta na rynku. Inne firmy, które proponują takie ubezpieczenia to między innymi: MTU S.A., Link4, Aviva, Gothaer czy Generali. Są one jednak o kilkanaście procent droższe niż u naszego największego ubezpieczyciela.

5. Czy możliwe jest ubezpieczenie samochodu zabytkowego w zakresie AC?

Pan Tadeusz po kilku dniach poszukiwań ubezpieczyciela zawarł umowę OC w PZU i uskrzydlony tym sukcesem postanowił dowiedzieć się o ubezpieczenie AC swojego „nowego” jaguara. Niestety ta misja nie zakończyła się pomyślnie. Wykupienie autocasco dla pojazdu zabytkowego na polskim rynku graniczy z cudem. W związku z tym, że AC jest ubezpieczeniem nieobowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony i niestety większość towarzystw w Polsce korzysta z tego przywileju. Nieliczne jak np. Warta czy PZU proponują tak zwane „polisy indywidualne”, które są bardzo drogie i nieatrakcyjne dla klienta.

6. Czy istnieje możliwość ubezpieczenia samochodu zabytkowego w OC i to w dodatku po stawce, jaka nam odpowiada?

Okazuje się, że tak. Wystarczy być cierpliwym i dobrze znać prawo, tak jak Pan Mateusz z Grudziądza, właściciel zabytkowego Cadillaca. Wiedząc o tym, iż ubezpieczyciel nie może odmówić ubezpieczenia OC żadnego zarejestrowanego zgodnie z prawem pojazdu, pan Mateusz sam wystosował do kilku firm pisemną ofertę z dokładnie określonym czasem ubezpieczenia, parametrami samochodu oraz proponowaną składką. Nie otrzymawszy odpowiedzi na swoją ofertę w ciągu 14 dni od jednego z towarzystw, pan Mateusz automatycznie zawarł umowę z opieszałym ubezpieczycielem na warunkach, jakie zaproponował. Zgodnie z prawem bowiem zakład ubezpieczeń w ciągu 14 dni musi ustosunkować się do takiej korespondencji – w innym przypadku polisa uznana jest za zawartą na warunkach określonych w ofercie złożonej przez ubezpieczającego. Jeśli macie czas i ochotę warto sprawdzić tę nietypową formę ubezpieczenia pojazdu.

7. Jak wygląda w Polsce ubezpieczenie samochodu starszego niż 25 lat bez żółtych tablic?

Z wykupieniem ubezpieczenia OC na pojazdy ponad dwudziestopięcioletnie lat nie ma w Polsce większego problemu, istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach. Pani Joanna chcąc ubezpieczyć nowo zakupionego Volkswagena Garbusa z 1980 roku, skontaktowała się z kilkoma firmami i oto rezultat jej poszukiwań:

Dane ubezpieczającego:

Wiek: 31 lat

Stan cywilny: panna

Zniżki 60%

Dane pojazdu:

Data produkcji: 1980

Data pierwszej rejestracji: 1981

Kod parkowania pojazdu: 09-410

Dotychczasowy przebieg: 300 tys./km

Planowany przebieg roczny: do 5 tys./km

Masa własna: 710 kg

Pojemność: 1200l

Moc: 34KM

TowarzystwoProponowana roczna składka za OC
AVIVA470 zł
Liberty Direct530 zł
Link4326 zł
Proama915 zł
PZU267 zł

Podobnie jak w przypadku ubezpieczenia pojazdów zabytkowych PZU jest bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o oldtimery.

Czytaj także: Ubezpieczenie auta zabytkowego. Jak wygląda likwidacja szkód w oldtimerach?

Podsumowanie

  • O „żółte tablice” samochodu zabytkowego mogą ubiegać się właściciele pojazdów, które mają ponad 25 lat, nie są produkowane od 15 lat oraz posiadają minimum 75% części oryginalnych.
  • Samochody zabytkowe, jako jedne z nielicznych pojazdów mogą mieć wykupione krótkoterminowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej OC na okres krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni.
  • Ubezpieczyciele, choć nie mogą odmówić ubezpieczenia OC, często odsyłają potencjalnych klientów z kwitkiem proponując bardzo zawyżone propozycje składek. Najlepszą ofertę OC na polskim rynku dla pojazdów zabytkowych ma PZU.
  • W związku z tym, że AC jest ubezpieczeniem nieobowiązkowym ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony. Nieliczni, jak np. Warta czy PZU, proponują polisy indywidualne, które są dość drogie.
  • Z wykupieniem ubezpieczenia OC na pojazdy starsze niż 25 lat ale nie posiadające „żółtych tablic” nie ma w Polsce większego problemu, istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach. Podobnie jak w przypadku ubezpieczenia pojazdów zabytkowych PZU jest bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o oldtimery.

Tematyką ubezpieczeń zawodowo zajmuję się od ponad pięciu lat. Prywatnie jestem fanką sportów wszelakich, gier planszowych, dobrej książki i jeszcze lepszego jedzenia. Motto życiowe: Bo w życiu chodzi o to, by być trochę niemożliwym.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

28 komentarzy do "Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – 7 rzeczy, o których musisz wiedzieć"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
A.
Gość

AC w UNIQA do 15 roku eksploatacji.

AFK 4x4
Gość

czy to prawda, że jeśli samochód ma więcej niż 40 lat i nie jeździ to zgodnie z polskim prawem nie muszę wykupić ubezpieczenia OC.
Jeśli tak to możecie podać mi ustawę i artykuł, który o tym mówi.

Akademia mfind
Gość
Dzień dobry, pozwolimy sobie przytoczyć odpowiedź Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego: „Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 z późn. zm.) posiadacz pojazdu historycznego (tj. starszego niż 40 lat) jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przed wprowadzeniem takiego pojazdu do ruchu. Jeśli pojazd „ukończy” 40 lat, wówczas nie będzie Pan miał obowiązku zachowania ciągłości z tytułu tego ubezpieczenia OC jako jego posiadacz. Jeśli umowa dwunastomiesięczna będzie jeszcze trwała należy poczekać… Więcej »
AFK 4x4
Gość

Bardzo dziękuję za pomoc

xxl
Gość

artykuł sponsorowany przez PZU, podane składki na garbusa to kłamstwo, MTU ma taniej

Dominika Grabek
Gość

Dzień dobry,
podane składki kalkulowane były w maju 2014 r. Ustaliłam na infolinii PZU, że obecnie składka za OC podanego w tekście pojazdu będzie wynosiła 314 zł, czyli niewiele więcej. Różnica może wynikać ze zmiany taryf. Zawarta w tekście kalkulacja nie ma charakteru pełnego raportu o cenach OC zabytkowego pojazdu we wszystkich towarzystwach ubezpieczeń, a jedynie ma za zadanie pokazanie różnic w stawkach za OC w różnych firmach.

Ekspert Link4
Gość

Samochód historyczny lub starszy niż 40 lat możesz ubezpieczyć w pakiecie OC z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony.

Jaromir
Gość

Dzień dobry.
Jestem właścicielem zarejestrowanego, stojącego w garażu skutera Osa z 1958 roku (nie ma aktualnego przeglądu). Opłacam co roku składkę w PZU, które z resztą samo się przypomina. Czy przy najbliższej rocznicy mogę po prostu przestać płacić czy muszę najpierw wymówić?

Agata Ostrowska-Jasik
Ekspert

Witam,
Jeżeli nie będzie Pan chciał dalej opłacać rocznej polisy to najpóźniej na 1 dzień przed jej końcem należy złożyć pisemne wypowiedzenie umowy.
Pozdrawiam.

Bogumiła
Gość
Ubezpieczenie samochodu zabytkowego wiąże się jeszcze z jedną sprawą , otóż jeśli umowa OC na samochód zabytkowy jest zawarta na 12 miesięcy to niestety podlega ona wznowieniu na następny okres ubezpieczenia ( tak jak inne OC na 12 m-cy) i trzeba ta umowę wypowiedzieć . Sama przerabiałam taki problem. Agent lub inny ubezpieczyciel powinien powiadomić o takiej procedurze. Ponadto brak jest informacji o takich przepisach , wiedzą o tym tylko nieliczni. Niekiedy ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest opłacalne wykupując polisę na cały rok niż np. na 1 lub 3 miesiące. a po roku zaczyna się problem , proszę nie bagatelizować wezwań… Więcej »
Katarzyna Archacka
Ekspert

(Dz.U. 2003 Nr 124 poz. 1152) „Art. 28. 1. Jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na piśmie zakładu ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że została zawarta następna umowa na kolejne 12 miesięcy”. W tym przypadku w ustawie nie ma zastrzeżeń dot. pojazdów historycznych nie są zatem wyłączone z konieczności wypowiedzenia umowy najpóźniej dzień przed końcem (umowy), jeżeli została zawarta na okres 12 miesięcy.

Pozdrawiam

Sebastian
Gość
Witam, Czyli, jeśli dobrze zrozumiałem to nie mogę skorzystać z okresowego ubezpieczenia OC ponieważ nie prowadzę działalności związanej z handlem pojazdami? ( jestem pracownikiem fizycznym ) W takiej sytuacji mam płacić ubezpieczenie jak za auto nie będące zabytkiem ? Planuje kupić auto zabytkowe ale będące jeszcze na zwykłych „blachach”. Dopuszczam opcję że nawet trzeba będzie wykonać renowacje która może potrwać kilka lat. Czy opcja czasowego ubezpieczania pojazdu dopuszcza tak długi okres postoju auta? Czy w Polsce obowiązują może jakieś inne przepisy na które można się powołać , jeśli chciałoby się zrobić przerwę w płaceniu składek? Rozumiem że po zakupie takiego… Więcej »
Piotr
Gość

Jestem w podobnej sytuacji. Ciekawe czy autorzy odpowiedzą na pytanie.

Maciej Putrzyński
Ekspert

Witam 😉

odpowiedź powyżej.

Pozdrawiam

Maciej Putrzyński
Ekspert

Witam 😉

Dopiero gdy auto jest zabytkowe(„żółte tablice”) to jako właściciel takiego pojazdu,ma Pan prawo do zakupu krótkoterminowego OC. Nie ma niestety innej możliwości. W wydziale komunikacji, chcąc zarejestrować auto jako zabytkowe musi Pan również mieć ze sobą dowód ubezpieczenia. Więc do momentu rejestracji musi Pan opłacać normalne, roczne OC.
Później ma Pan prawo wykupić polisę co najmniej 30-dniową np. na czas zlotu czy zwykłej przejażdżki a maksymalnie roczną, pamiętając o tym, ze roczną trzeba wypowiedzieć, jeśli nie chce się jej kontynuować. Przy krótkookresowych polisach nie ma takiej konieczności.

Pozdrawiam

Mariusz
Gość
Witam Niestety większość naszych ekspertów i urzędników nie zna ustawy o ubezpieczeniach w ramach, której funkcjonują, nagminne jest mylenie pojazdów zabytkowych i historycznych. Pojazdy historyczne, czyli takie, które mają wiecej niż 40 lat, nie muszą być ubezpieczone ciągle. Jeśli kupujemy pojazd starszy niz 40 lat i zarejestrowany jest on na białych blachach, to nie musimy go ubezpieczać, w momencie przerejestrowania i zezwala na to ustawa. Niestety urzędnicy słabo znają tą ustawę i trzeba trochę powalczyć. Ja dałem panu w urzędzie fragment ustawy do poczytania, a i tak prosił mnie o napisanie oświadczenia, że nie zamierzam ubezpieczac pojazdu, bo mam do… Więcej »
Dariusz
Gość

Mariusz , proszę o kontakt !
Mam zamiar kupić pojazd z 1957 roku. Ma on więciej niż 40 lat.
Jakie są więc procedury związane z rejestracją ?
Czy muszę brać rzeczoznawcę i rejestrować go w Rejestrze zabytków ?
Czy może wystarczy sam wiek i to, że w 100% jest oryginalny ?
Przeraża mnie ta papierkowa robota i nie mam na nią czasu .
Napisz na : darogie@interia.pl

Adrian
Gość

Witam. Mam 27 letniego passata b3 i chciałbym go zarejestrować jako zabytek bo jestem młodym kierowcą i ubezpieczenie jest kosmiczne lecz w tym kierunku potrzebowałbym pomocy kogoś kto już tak zrobił i mógłby pomóc

Maciej Putrzyński
Ekspert

Dzień dobry

zamieszczam link do artykułu, który może pomóc – jak zarejestrować pojazd zabytkowy?

Pozdrawiam

Mike
Gość

Dostałem auto, które w 2017 roku będzie mieć 40 lat (1977). Pierwszy właściciel wypowiedział umowę OC w 1999 roku. Od tamtego czasu auto stało w garażu. Nawet nie wiem, czy jest zarejestrowane? Pamiętam, że w tamtych czasach można było wypowiedzieć umowę bez zawierania nowej. Gdybym chciał teraz zarejestrować (lub przerejestrować) auto np. na żółte tablice co z OC? Czy musiałbym zapłacić za te 16 lat, czy za 3 lata (jako przedawnienie), czy też tylko od czasu kiedy jestem właścicielem tego auta?

Maciej Putrzyński
Ekspert

Dzień dobry

Pana odpowiedzialność rozpoczęła się w momencie nabycia prawa własności do auta. Jeśli auto nie posiada „żółtych tablic”, to UFG może dokonać weryfikacji historii ubezpieczenia do 3 lat wstecz, w związku z powyższym proponuję sprawdzić fakt, czy auto jest zarejestrowane, jak również po sprawdzeniu wykupić polisę OC. Możemy w tym pomóc 🙂 Proponuję skorzystać z naszej porównywarki ubezpieczeń mfind.pl lub też o telefon pod numerem 22 490 90 00, gdzie nasz konsultant przedstawi Panu dostępne opcje ubezpieczenia 🙂

Pozdrawiam

Mike
Gość
Dziękuję Panie Macieju. Jeszcze jedna kwestia – pisze Pan „Jeśli auto nie posiada „żółtych tablic”, to UFG może dokonać weryfikacji historii ubezpieczenia do 3 lat wstecz”. Czyli mam rozumieć, że jeśli dokonam rejestracji (przerejestrowania) auta na żółte blachy i wykupię OC to UFG nie będzie weryfikować? Czy mógłbym prosić o podstawę prawną? Druga sprawa, czy kara z UFG to ok. 4 000 zł. za 1 rok bez ubezpieczenia, czy to jest opłata zryczałtowana niezależna od czasu – czyli jeśli dobrze pamiętam od 14 dni do – jak Pan pisze – 3 lat bez OC? Pytam się dość szczegółowo ponieważ ja… Więcej »
Maciej Putrzyński
Ekspert
Dzień dobry pisząc o żółtych tablicach i weryfikacji w UFG miałem na myśli fakt, że auto zabytkowe/historyczne nie ma obowiązku posiadania rocznego ubezpieczenia OC, tylko np. : krótkoterminowego, kiedy się porusza. Idąc dalej, jeśli auto od dnia dzisiejszego do 3 lat wstecz, nie miało takiej rejestracji i jej nie posiada, to UFG może ścigać właściciela za brak ubezpieczenia OC ( jeśli taki nastąpił ). Opłata karna jest nakładana jednorazowo, w roku kontroli, kiedy wykryta zostaje przerwa w ubezpieczeniu. Karę od UFG można otrzymać nawet za jeden dzień bez ubezpieczenia OC. Ciekawa propozycja z tą abolicją, niestety jeszcze nikt na to… Więcej »
Bogdan
Gość

Mam do odkupienia od starszego kuzyna za niewielkie pieniądze, samochód dużej wartości rynkowej jak też kolekcjonerskiej ,niestety niema jeszcze 40 lat a OC nie opłacone od kilkunastu lat.Nachodzą go złomiarze oferując mu grosze za pozbycie się kłopotu,,czy mogę kupić ten samochód bez narażeń na kary ze strony UFG ? .

mario
Gość

OC na wszystkie samochody powinno być dobrowolne. To chory system. To tylko i wyłącznie moja sprawa czy będę w stanie pokryć koszta wypadku i polscy biurokraci, złodzieje nie powinni w tym mieszać palców!

mario
Gość

Dlatego nie mam samochodu. a Jeżeli bede miał to na żółtych tablicach. Nie bede złodziejom płacił za pozorną „opiekę”

mario
Gość

Kolejny absurd polskiego prawa- brak możliwości zawieszenia w płaceniu OC na okres braku użytkowania samochodu np stoi w zimie, lub z powodu wyjazdu- stoi dwa lata. Dodatkowo żeby wyrejestrowac samochód w celu braku placenia oc trzeba go albo zezłomować albo sprzedać i nie można go sobie z sentymentu zostawić w garażu, chyba ze bede opłacał złodziejom OC – to wtedy jest wporządku.

mario
Gość

I kolejny już trzeci absurd- dlaczego kara za brak OC to ponad 4000 zł a za brak sprawnego technicznie samochodu conajwyżej 500 zł plus kara za odholowanie? Wniosek z tego taki że mniej ważne jest bezpieczeństwo ludzi dla państwa zagrożone niesprawnym samochodem niż kwestia daniny 4000 OC z której ci biurokraci sie utrzymują. Co jest wazniejsze dla nich ? zycie obywateli czy kasa? odpowiedzcie sobie sami- to skandal! Żyjemy w chorym kraju. W końcu wszyscy młodzi wyjadą i zostawią ten syf

wpDiscuz