mfind.pl

Dlaczego warto mieć ubezpieczenie jachtu?

Ubezpieczenie jachtów jest w naszym kraju dobrowolne. Biorąc jednak pod uwagę duże zagęszczenie ruchu na polskich jeziorach i zagrożenia pogodowe (burze, gradobicia, szkwał) wielu właścicieli łódek decyduje się na wykupienie polisy, która zapewni im odszkodowanie w przypadku uszkodzenia jachtu. Chodzi tu nie tyle o częste zderzenia jachtów przy odbijaniu i wpływaniu do portów, bo te manewry odbywają się przy małej prędkości i powodują stosunkowo niewielkie uszkodzenia. Na wodach czyhają o wiele poważniejsze niebezpieczeństwa, jak zderzenie z inną łodzią, wpadnięcie na skały, wywrócenie jachtu przez silny wiatr lub wpłynięcie na mieliznę. Te zdarzenia powodują znacznie większe szkody. Może się zdarzyć, że koszty wyciągnięcia Twojego jachtu z mielizny przekroczą jego wartość. Dużo zależy od tego, gdzie będziesz użytkował łódź. Jeśli wziąłeś kredyt na zakup jachtu, bank najprawdopodobniej będzie wymagał jego ubezpieczenia.

Może Ci się przydać również ubezpieczenie OC. Na wypadek gdybyś to Ty jako skipper/armator/właściciel wyrządził komuś krzywdę lub uszkodził czyjś jacht. Pamiętaj, że nawet małą łódką można spowodować dużą szkodę – uszkodzić drogi jacht, zanieczyścić środowisko, spowodować śmierć innej osoby, uszkodzić kuter rybacki, którym rybak zarobkuje.

Najpopularniejsze ubezpieczenia na wodach to OC, czyli ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz ubezpieczenie casco – podobnie jak w przypadku samochodów. Do tych podstawowych ubezpieczeń możesz dokupić ubezpieczenia dodatkowe, takie jak NNW (ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków) czy ubezpieczenie rzeczy osobistych członków załogi. Polisę wykupisz na okres 12 miesięcy lub krótszy, w zależności od Twoich preferencji. U niektórych ubezpieczycieli podstawowy zakres ubezpieczenia nie obejmuje skutków kradzieży z włamaniem i rabunku. Przed kupnem ubezpieczenia koniecznie przeczytaj jego warunki, bo może się okazać, że za ubezpieczenie od kradzieży będziesz musiał zapłacić dodatkową składkę przy polisie casco.

Ubezpieczenie jachtu – które firmy je oferują?

Ubezpieczycieli, którzy mają w ofercie ubezpieczenia jachtów można podzielić na dwie grupy: giganci, którzy ubezpieczają wszystko, więc jachty też – to PZU, Warta i Allianz, oraz specjaliści, którzy weszli w tę akurat niszę rynku – to niemieckie firmy Pantaenius , Yacht-Pool oraz Hamburger Yachtversicherung Schomacker. Ubezpieczenia jachtów oferuje również Gothaer, który nie jest ani potentatem na polskim rynku ani ubezpieczycielem wąsko wyspecjalizowanym.

Nie każdy jacht możesz ubezpieczyć na standardowych warunkach danego towarzystwa – na przykład Warta ogranicza swoją ofertę do jachtów osiągających prędkość nie większą niż 17 węzłów i wartych nie więcej niż równowartość 100 tys. euro. Możesz ubezpieczyć w Warcie droższą łódź, ale wtedy będzie konieczne indywidualne ustalenie warunków polisy. Warta nie odpowiada za kradzież silnika przyczepnego w ramach standardowego ubezpieczenia casco. Jeśli chcesz ubezpieczyć się od kradzieży silnika, musisz zapłacić dodatkową składkę.

PZU oferuje osobne ubezpieczenia dla jachtów śródlądowych i morskich.

Allianz ubezpiecza tylko jachty, których wiek nie przekracza 10 lat i w ogóle nie obejmuje ochroną kradzieży silnika przyczepnego. Ubezpieczenie Allianz Pod Pełnymi Żaglami jest to tylko casco jachtu, więc jeśli chcesz mieć również OC, musisz wykupić osobną polisę OC w życiu prywatnym Allianz, która w wariancie Optimum obejmuje żaglówki i motorówki.

Niemieccy ubezpieczyciele oferujący ubezpieczenia jachtów na polskim rynku są to firmy wyspecjalizowane w ubezpieczaniu jednostek pływających na całym świecie. Działają w Polsce za pośrednictwem przedstawicieli: Pantaeniusa reprezentuje firma Nautica Nord z Gdańska, a przedstawicielem Hamburger Yachtversicherung Schomacker jest szczeciński Proffman.

O czym powinieneś pamiętać wybierając ubezpieczenie jachtu?

Najważniejsze jest określenie obszaru, na którym zamierzasz użytkować łódź, ponieważ nie każdy ubezpieczyciel zapewni Ci ochronę na każdych wodach. Gothaer ogranicza swoją odpowiedzialność tylko do terytorium Polski, natomiast polisa firmy Yacht-Pool może działać na całym świecie. W Warcie kupisz ubezpieczenie na jedną lub kilka stref: strefa 0 – wody polskie, I – Bałtyk, II – wody europejskie, III – pozostałe wody.

Ubezpieczenie OC dla jachtów obowiązkowe jest np. we Włoszech, Grecji, Chorwacji, Czarnogórze. Ponadto niektórzy właściciele marin i portów wymagają, aby ich goście mieli ubezpieczenie OC, niezależnie czy chodzi o porty morskie czy śródlądowe. Odpowiednio wcześnie zapoznaj się z wymaganiami w miejscu, gdzie będziesz cumować i dostosuj do nich swoje ubezpieczenie.

W przypadku ubezpieczenia casco sam podajesz, na jaką kwotę chcesz ubezpieczyć jednostkę. Suma gwarancyjna dla ubezpieczenia OC będzie zapisana w warunkach ubezpieczenia – na przykład w firmie Pantaenius wynosi ona 6 milionów euro.

Pamiętaj, że ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania, jeśli okaże się, że do wypadku doszło, gdy załoga jachtu była pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Nie będzie też odszkodowania, gdy wypadek nastąpi z winy umyślnej załogi, a także wtedy, gdy łódź będzie użytkowana przez osoby nieuprawnione. Zapoznaj się ze szczegółowym wykazem wyłączeń odpowiedzialności w warunkach ubezpieczenia.