mfind.pl

Obowiązki posiadacza drona

Z dronów może korzystać każdy – dziennikarz, fotograf, geodeta, dostawca, zoolog lub po prostu pasjonat modelarstwa. Jednak zanim statek zostanie wysłany w przestrzeń powietrzną, należy się upewnić, czy zostały spełnione wszystkie wymogi narzucone przez polskie prawo lotnicze. Zgodnie z ustawą właściciel pilotujący drona o masie startowej nie większej niż 20 kg na terenie Polski zobowiązany jest do wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na minimalną kwotę gwarantowaną, określoną przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Według rozporządzenia z 26 marca 2013 roku minimalna suma ubezpieczenia dla obiektu o masie od 5 do 20 kg wynosi 3 000 SDR (około 16 000 zł). OC przypisane jest do właściciela bezzałogowego statku, nie do konkretnego modelu.

Czytaj także: Ubezpieczenia obowiązkowe. Co to jest? Jakie są rodzaje ubezpieczeń obowiązkowych?

Świeżo upieczony właściciel drona oprócz konieczności wykupienia ubezpieczenia OC, stanie także przed obliczem innych obostrzeń. W zależności od przeznaczenia bezzałogowego statku latającego (rekreacyjny lub komercyjny), jego wagi oraz od tego, w jakiej strefie powietrznej będą odbywać się loty, może okazać się konieczne zdobycie pozwolenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Właściciel drona o masie nie większej niż 25 kg, wypuszczanego w powietrze jedynie w celu rekreacyjnym i w zasięgu wzroku operatora, w strefie niekontrolowanej przestrzeni powietrznej (klasyfikację można znaleźć na stronie Służby Informacji Powietrznej) nie będzie potrzebował zezwolenia. Na dodatkowe obostrzenia muszą uważać szczególnie mieszkańcy miast powyżej 25 tys. mieszkańców. Żeby móc wykonywać loty nad dużymi aglomeracjami miejskimi trzeba spełnić szereg wymagań. Pozytywna informacja jest taka, że od grudnia 2015 roku nie jest już wymagana opłata w wysokości 800 zł.

Dopełnienie wszystkich obowiązków związanych z użytkowaniem drona jest bardzo ważne z punktu widzenia ubezpieczonego. Pilotowanie bezzałogowego statku powietrznego niezgodnie z przepisami może skutkować problemami np. z uzyskaniem odszkodowania z ubezpieczenia aerocasco.

OC i Aerocasco – zakres ubezpieczenia drona

Właściciel drona może wykupić obowiązkowe OC na minimalną kwotę gwarantowaną lub na sumę większą niż ta narzucona przez polskie prawo. OC chroni operatora bezzałogowego statku na wypadek szkód wyrządzonych na mieniu lub osobie w związku z użytkowaniem modelu latającego. Ochrona obejmuje przede wszystkim pilotów kierujących lotami VLOS (w zasięgu wzroku operatora), ale może także zostać rozszerzona o mniej tradycyjne loty BVLOS (poza zasięgiem wzroku operatora).

W pakiecie z OC można wykupić dobrowolne ubezpieczenie Aerocasco, które obejmie m.in. uszkodzenia drona powstałe podczas lotu VLOS, BVLOS, postoju, naprawy, transportu, wypadku komunikacyjnego lub lotu w nocy. Do czynników, które wpłyną na wysokość składki, należą m.in.: okres ubezpieczenia, parametry techniczne drona (model, rok produkcji, masa startowa, wyposażenie dodatkowe), wartość sprzętu, przeznaczenie i suma ubezpieczenia.

Gdzie można kupić ubezpieczenie drona?

Pod koniec maja tego roku ERGO Hestia wprowadziła pilotażowy program ubezpieczenia bezzałogowych statków powietrznych, wychodząc naprzeciw zwłaszcza tym, którzy dotychczas nie mieli do czynienia z polisami lotniczymi. Tomasz Dolata z Biura Ubezpieczeń Podmiotów Gospodarczych ERGO Hestii potwierdza, że od czasu uruchomienia oferty liczba ubezpieczonych dynamicznie rośnie, a także zdradza, że najczęściej ubezpieczanym modelem jest DJI Phanton 3, którego wartość wynosi około 4700 zł. Dla tego modelu składka ubezpieczenia aerocasco będzie wynosiła ok 500-600 zł, natomiast OC dla operatora, przy sumie gwarancyjnej 3 000 SDR (minimalna SU zgodnie z rozporządzeniem), to koszt 250-500 zł. Składka zależy od ilości dronów, którymi steruje operator oraz od przeznaczenia dronów – komercyjne lub niekomercyjne.

Po ubezpieczenie drona można zwrócić się także do innych ubezpieczycieli, takich jak PZU czy Allianz,  oferujących polisy dla właścicieli bezzałogowych statków powietrznych w ramach kompleksowych ubezpieczeń lotniczych. W związku z rosnącą popularnością dronów, zarówno jako sprzętu wykorzystywanego zarobkowo, jak i rekreacyjnie, pojawili się na rynku pośrednicy, którzy specjalizują się w ubezpieczeniach dla niewielkich statków powietrznych.

Drony – zagrożenie dla branży ubezpieczeniowej?

Ubezpieczenie bezzałogowych statków powietrznych jest nową usługa nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Jak relacjonuje magazyn Fortune, amerykańscy specjaliści obawiają się, że branża ubezpieczeniowa nie ma jeszcze odpowiedniego doświadczenia w ubezpieczaniu dronów, a wraz z rosnącą liczbą modeli wypełniających przestrzeń powietrzną rośnie niebezpieczeństwo kosztów.

Analitycy z USA wypatrują regulacji prawnych, które wyeliminują nieodpowiedzialnych pilotów, bo póki co nie brakuje zdarzeń, w których drony niebezpiecznie naruszają przestrzeń zarezerwowaną dla lotów pasażerskich lub wpadają w tłum zgromadzony na imprezach sportowych. Żeby pozbyć się niechcianych incydentów z udziałem nieopierzonych pilotów kanadyjski urząd lotnictwa cywilnego Transport Canada wprowadził obowiązek wykupienia OC dla profesjonalnych pilotów dronów o minimalnej sumie ubezpieczenia 100 000 dolarów dla statków każdego rozmiaru.

Czytaj także: Oszuści ubezpieczeniowi, strzeżcie się dronów!