mfind.pl

Ile kosztuje samolot?

Nowy czy używany – zapytasz zapewne. Przyjmijmy, że używany. Nie jesteś rozrzutny. Daleko Ci do właściciela Polmosu, a i nagrana przez Ciebie płyta w zaciszu piwnicy nie uzyskała nigdy miana platynowej ani nawet złotej. Z Twoim budżetem nie jest jednak tak źle. Masz jakieś oszczędności, masz zdolność kredytową, którą niekoniecznie chcesz przeznaczyć na zakup własnego mieszkania. Czemu więc nie kupić samolotu? – myślisz. Tylko jaki, gdzie i za ile?

Gdzie kupić używany samolot?

W poszukiwaniu używanego samolotu możesz zajrzeć na Allegro. W ofertach możemy tam przebierać:  Cessna 182P z 1975 roku, 150 000 zł, Skyleader 600 z 1994 roku, 330 000 zł., Cirrus SR20 GR SRV z 2006 roku. 650 000 zł. W serwisie AirCraft24.com, międzynarodowej giełdzie samolotowej używaną Cessnę 182P z 1975 roku możesz kupić już za 140 000 zł, a Cessnę 172S z 2001 roku za 350.000 zł. Jeśli wchodzi w grę dzielenie samolotu z osobami trzecimi Cessnę 152 możesz mieć za 70 000 zł.  Oferty godne rozważenia? Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wynika, że w 2012 roku zarejestrowane były w Polsce 1192 prywatne samoloty. Ich faktyczna liczba mogła być znacznie większa, gdyż wiele osób zdecydowało się na rejestrację swojej maszyny za granicą, co związane było z niższymi kosztami niż w Polsce.

Jakie marki samolotów cieszą się największą popularnością wśród naszych pilotów?

Markami cieszącymi się największą popularnością wśród naszych pilotów są Cessny, Pipery oraz An-26 i An-2. Warto zaznaczyć, że duża większość prywatnych samolotów latających nad naszymi głowami, to maszyny używane, z grubo ponad 20-letnią historią. I choć 20-letni samolot nie jest uważany za oldtimera, konieczne jest regularne dokonywanie przeglądów technicznych upoważniających nas do latania.

Jakie są koszty hangarowania samolotu?

Decydując się na zakup samolotu, od razu musisz zastanowić się gdzie będziesz go garażować, a raczej hangarować i z jakim kosztem jest to związane. W zależności od miejscowości oraz stanu technicznego hangaru musisz być przygotowanym na wydatek od 800 zł do nawet 1000 zł miesięcznie. Ceny hangarowania w dużych miastach są zazwyczaj dużo wyższe niż na lokalnych lotniskach poza dużymi aglomeracjami. Średnio możesz założyć, że za roczne hangarowanie zapłacisz ok. 8000 zł.

Przykładowe ceny za miesiąc hangarowania samolotu:

Goraszyce – 1000 zł/miesiąc

Sobienice Królewskie – 800 zł/miesiąc

Modlin – 800 zł/miesiąc

Konstancin – 1000 zł/miesiąc

Gdzie zarejestrować samolot i ile to kosztuje?

Masz samolot. Masz dla niego garaż, a raczej hangar, czas na zarejestrowanie Twojego powietrznego statku. Gdzie to zrobić i ile będzie Cię to kosztowało? Informacje o tym, gdzie i jak zarejestrować samolot znajdziesz na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC): http://www.ulc.gov.pl. Na stronie tej znajdziesz również opis zasad rejestracji, jak też stosowne druki, po których wypełnieniu będziesz musiał udać się do Urząd Lotnictwa Cywilnego na ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa i dokonać rejestracji. Za czynności urzędowe związane z rejestracją statków powietrznych pobierane są opłaty lotnicze. Przykładowo za wpisanie do rejestru lub ewidencji cywilnych statków powietrznych wraz z wydaniem świadectwa rejestracji lub świadectwa ewidencji wysokość ta odpowiednio wynosi:

  • balony – 53 zł

  • szybowce, motoszybowce i statki powietrzne kategorii specjalnej – 74 zł

  • samoloty i śmigłowce, w zależności maksymalnej masy startowej: do 1 000 kg – 105 zł
    od 1000 do 5700 kg – 315 zł, od 5700 do 20 000 kg – 838 zł
    powyżej 20 000 kg – 2093 zł

Czy przed rejestracją samolotu konieczne jest ubezpieczenie maszyny latającej?

Podobnie jak w przypadku aut osobowych, tak i w przypadku samolotów przed ich rejestracją należy je najpierw ubezpieczyć. Poniżej dowiesz się, ile to kosztuje i jaki jest zakres ubezpieczenia.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC użytkowników statków powietrznych

Obowiązek posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla użytkowników statków powietrznych wynikł z konieczności dostosowania prawa polskiego do unijnego i jest regulowany ustawą.

Co obejmuje ubezpieczenie OC dla użytkowników samolotów?

Ubezpieczenie OC dla użytkowników samolotów obejmuje szkody częściowe i całkowite powstałe przy:

  • starcie i lądowaniu

  • w trakcie lotu, kołowania lub postoju

  • w trakcie remontu, modernizacji i naprawy

Szkody powstać mogą zarówno w powietrzu, wodzie, jak i na ziemi. Ubezpieczenie OC dotyczy:

  • szkód wyrządzonych pasażerowi, jak rozstrój zdrowia lub śmierć

  • uszkodzenia, utratę lub kradzież bagażu

  • uszkodzenia, utratę lub kradzież załadunku

  • zniszczeń rzeczy osobiste załogi

  • szkód zaistniałych w statku powietrznym

Ile wynosi suma gwarancyjna?

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego wynosi równowartość w złotych kwoty 100 000 SDR/250 000 (w zależności od masy).  SDR  – to specjalne prawo ciągnienia, wirtualna waluta, wymyślona w 1967 roku w celu ułatwienia międzynarodowych rozliczeń.

Czego nie dotyczy OC?

Ubezpieczenie OC użytkowników samolotów nie dotyczy:

  • państwowych statków powietrznych
  • statków powietrznych zaangażowanych w akcje poszukiwawczo-ratownicze
  • statków powietrznych zaangażowanych w niesienie pomocy medycznej (np. w czasie klęski żywiołowej)
  • statków powietrznych należących do lotnictwa ogólnego
  • prototypów omawianych urządzeń
  • statków powietrznych z jakichś względów niedopuszczonych do lotu
  • lotni, paralotni, spadochronów, latawców (czyli modeli o masie startowej poniżej 20 kilogramów)

Jakie są wyłączenia odpowiedzialności przy OC samolotów?

Poza oczywistymi wyłączeniami, takimi jak pilotowanie samolotu w sanie nietrzeźwym bądź przez osoby do tego nieuprawnione, OC samolotu nie dotyczy szkód powstałych w wyniku złamania przepisów ruchu lotniczego oraz gdy samolot użytkowany jest do innych celów niż wskazane w polisie.

Ile kosztuje OC samolotu?

Podobnie jak w przypadku samochodów, ceny uzależnione są od ubezpieczyciela. Średnio polisa OC na samolot ultralekki to koszt ok. 2500 zł rocznie. Na polskim rynku swój samolot ubezpieczysz min. w PZU czy Warcie.

Czytaj także: Ubezpieczenie jachtu

Czy istnieje casco dla samolotów?

Również samolot ma swoje autocasco, a raczej aerocasco, które obejmuje szkody częściowe, bądź całkowite powstałe w następstwie wypadku lotniczego, incydentu lotniczego lub innego zdarzenia powodującego szkodę, podczas startu, lotu, lądowania, kołowania, wodowania lub postoju statku powietrznego. Ubezpieczenie aerocasco pokrywa też szkody powstałe podczas naprawy samolotu, a za dodatkową opłatą możemy doubezpieczyć samolot w czasie, kiedy będzie on np. transportowany na lawecie. Aerocasco obejmuje kradzież samego samolotu jak też wyposażenia dodatkowego.

Ile kosztuje ubezpieczenie awionetki – aerocasco?

Wysokość składki aerocasco stanowi zazwyczaj 3% wartości maszyny. Tak więc w przypadku Cessny z 1975 roku, o której mówiliśmy poprzednio to koszt 4.200 zł rocznie.

Badania techniczne samolotu, czyli nadzór nad ciągłą zdolnością do lotu

Ważnym elementem, o którym musisz pamiętać posiadając własny samolot jest regularny przegląd techniczny, bez ważności którego nie będziesz mógł użytkować samolotu. Przeglądy musisz wykonywać co 50 godzin lotu w certyfikowanej stacji obsługowej. Koszt takiego przeglądu zależy od zakresu prac i od tego, u kogo będzie to robione. Cena waha się od 1000 zł do 2000 zł (plus materiały tj. filtry, olej, części etc.)

Ile kosztują marzenia?

Podsumujmy, zatem wydatki:

Wydatki jednorazowe:

Samolot: 140 000 zł

Rejestracja: 315 zł

Suma: 140 315 zł

Wydatki roczne, cykliczne:

Hangarowanie: 8000 złotych rocznie

Ubezpieczenie OC: 2500 zł

Przegląd: 1500 zł

Suma: 12 000 zł

Ile kosztują marzenia? Marzenia są bezcenne.

Czytaj także: Ubezpieczenie drona. Poradnik dla pilota